فیلم «نگاهی ناگهانی به چیزهای عمیقتر» با صدای تیلدا سوینتون به عنوان راوی و درام «دوست داشتنی» جوایز اصلی جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ را به خانه بردند.
به گزارش سینماسینما، دیشب (شنبه شب) در مراسم اختتامیه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ برندگان این دوره با دریافت گوی کریستال تجلیل شدند.
در این مراسم «نگاهی ناگهانی به چیزهای عمیقتر» مستندی از مارک کازینز در مورد هنرمند اسکاتلندی ویلهلمینا بارنز-گراهام و مسایل عصبی او که با صدای تیلدا سوینتون در نقش روایتگر خاطرات روزانه این هنرمند ساخته شده عنوان برنده جایزه بزرگ یعنی گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی واری شد را از آن خود کرد.
این مستند کاوشی بر فراز یخچالهای طبیعی گریندل والد سوییس در سال ۱۹۴۹ است که دیدگاه هنری ویلهلمینا بارنز گراهام، نقاش مدرنیست بریتانیایی را تغییر داد. گوی بلورین بهترین فیلم با یک جایزه ۲۵۰۰۰ دلاری همراه است. مارک کازینز هنگام پذیرفتن این جایزه گفت یک میلیون سال هم انتظار چنین افتخاری را نداشت.
در مراسم اختتامیه پنجاه و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری همچنین از «دوست داشتنی» درام خانوادگی نروژی به کارگردانی لیلیا اینگولفسدوتیر با جایزه ویژه هیاتداوران که همراه با چک ۱۵۰۰۰ دلاری است، تجلیل شد. کارگردان هنگام پذیرش این جایزه گفت این فیلم عمیقاً از قلب خودش درآمده و همچنین از همسرش که فیلمبردار این فیلم بود و همچنین در خانه مانده بود تا از بچههایشان مراقبت کند و چند سال پیش با وی بحرانی را که فیلم بر اساس آن ساخته شده بود پشت سر گذاشت، تشکر کرد. این فیلم ۵ جایزه جشنواره را دریافت کرد و در این زمینه رکوردی جدید به جای گذاشت.
جایزه تماشاگران جشنواره هم به «موجها» جیری مَدل رسید که درامی درباره نقش دفتر خبری بینالمللی رادیو چکسلواکی قبل و بعد از تهاجم سربازان پیمان ورشو به چکسلواکی در سال ۱۹۶۸ است.
نلیسیا لو برای فیلم «پیرس» جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. این فیلم درباره جوانی است که پس از ۷ سال زندانی بودن برای کشتن حریفش در مسابقه شمشیربازی از زندان نوجوانان آزاد میشود.
جوایز بهترین بازیگری هم به هلگا گورن برای بازی در «دوست داشتنی» و گوئیدو پولمنز و تان کاس برای بازی در درام «سه روز ماهی» با تمرکز بر رابطه پدری-پسری اهدا شد.
هیات داوران امسال را کریستین واچون، جفری راش، گابور ریس کارگردان مجار، سجون شاعر، رماننویس و فیلمنامهنویس ایسلندی و نیز الیشکا کرنکووا بازیگر اهل چک تشکیل داده بودند.
سال پیش «درس های بلگا» به کارگردانی استفان کوماندارف محصول مشترک بلغار و آلمان برنده جایزه برتر جشنواره شده بود.
برنده جایزه سومین دوره رقابتی پروکسیما که بر آثار جسورانه فیلمسازان جوان و مولفان مشهور متمرکز است، فیلم «غریبه» ژنگفان یانگ شد که کاوشی در تنهایی، انزوا و هویت است. این جایزه با چک ۱۵۰۰۰ دلاری همراه بود. مستند «شب آمده است» اثر پائولو تیزون، درباره سربازان نخبه ارتش پرو هم جایزه ویژه هیات داوران پروکسیما به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار را دریافت کرد.
تقدیر ویژه هیات داوران شامل« Xoftex» ساخته نوآز دِشِه و «سلاخ خوک دوستداشتنی ما» ساخته آدام مارتینک در بخش رقابتی اصلی و همچنین «مارس تا می» ساخته مارتین پاوُل رپکا در بخش پروکسیما شد.
«دوست داشتنی» جایزه لیبل سینماهای اروپا را هم برد تا عنوان بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کند. این فیلم همچنین جایزه بزرگ هیات داوران جهانی را دریافت کرد.
در مراسم اختتامیه همچنین جایزه «رییس» جشنواره به کلایو اوون بازیگر بریتانیایی اهدا شد. ایوان تروجان، بازیگر کهنه کار اهل چک هم دیگر بازیگری بود که همین جایزه را دریافت کرد.
امسال پنجاه و هشتمین دوره جشنواره کارلووی واری که به عنوان بزرگترین جشن سینمای اروپای مرکزی شناخته میشود، با اهدای جایزه افتخاری به ویگو مورتنسن و نمایش فیلم وسترن وی «مرده ها آسیب نمی زنند» آغاز شد و شب پیش پس از اهدای جایزه به اوون، با نمایش فیلم «ناخنها» درامی از کریستوس نیکو با بازی جسی باکلی و ریز احمد به عنوان فیلم اختتامیه به کار خود خاتمه داد.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ با تجلیل از ویگو مورتنسن آغاز به کار کرد
- با حضور استیون سودربرگ؛ ویگو مورتنسن و ۲ بازیگر دیگر در کارلووی واری ۲۰۲۴ تجلیل میشوند
- برگزیدگان جشنواره کارلووی واری معرفی شدند؛ دو سینماگر ایرانی میان برندگان/ جایزه ویژه هیات داوران برای «تورهای خالی»
- افتتاح کارلووی واری با تقدیر از راسل کرو
- فیلم افتتاحیه جشنواره کارلووی واری معرفی شد
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- تجلیل از ایتن هاوک و یان اسویراک در شب پایانی کارلووی واری
- برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در «کارلووی واری» اعلام شد
- «قصیده گاو سفید» و «جاده خاکی» در جشنواره کارلووی واری چک
- نمایش ۱۶ فیلم جشنواره کارلووی واری در سینماهای چک
- سینماگران ایرانی بر فرش قرمز کارلووی واری + عکس
- تجلیل از بازیگر «گرگ و میش» در جشنواره کارلووی واری
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





