تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۴/۲۸ - ۱۹:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 188856

سینماسینما، پاریس: همانگونه که همه می‌دانند، بهترین پایگاه به پرده عمومی در آمدن فیلمهای ایرانی در خارج از کشور، فرانسه است.

از ابتدای سال ۲۰۲۳، در هفت ماه گذشته، تعداد پنج فیلم ایرانی یا در ارتباط با ایران در سینماهای فرانسه اکران شده‌اند و قرار است تا آخر سال نیز پنج فیلم دیگر که در لیست پخش کنندگان قرار دارد بنمایش در آیند. به این ترتیب امسال سینمای ایران علیرغم همه دشواری‌هایی که با آن روبرو است، توانسته حضور بسیاری خوبی از نظر تعداد فیلم‌ها به رقم قابل توجهی برسد.

۱- در ماه فوریه «شوالیه سیاه» (عنوان فرانسوی فیلم) که در رابطه با مسایل جوانان تهران است، ساخته عماد ال ابراهیم دهکردی در ۵۰ سینما اکران شد و مجموعا ۱۵ هزار تماشاگر داشت و مطبوعات اکثرا نقدهای مساعدی درباره آن داشتند.

۲- «هفت زمستان در تهران» ساخته خانم المانی استفی نید رزل، به زبان فارسی، با حالتی مستند گونه و تحقیقی ساخته شده بود و به ماجرای اعدام ریحانه جباری، پرداخته است. این فیلم که قبلا در جشنواره برلین تحسین شده و در فرانسه از نقدهای خوب منتقدین بهره برد، در چند هفته اول از مرز ۱۶۰۰۰ تماشاگر عبور کرد.

۳- «درب» ساخته هادی محقق با نام فرانسوی بوی باد از ۲۴ ماه مه به پرده رفت و تا به امروز ۲۵۵۰۰ تماشاگر داشته که برای فیلمی بسیار آرام و هنر و تجربه موفقیت خیلی خوبی تلقی می‌شود. اکران این فیلم به صورت تک سانس ادامه دارد. امروزه نام این کارگردان مورد توجه پخش کنندگان هنروتجربه برای فیلمهای بعدی او قرار گرفته است.

۴ – «پری آبادان» ساخته خانم سپیده فارسی بشکل انیمیشن درباره آغاز جنگ عراق با ایران ساخته شده که سرگذشت نوجوانی را دنبال می‌کند. این فیلم از ۲۸ ژوین در ۶۶ سینما به پرده رفت و در هفته اول ۳۴۵۰ تماشاگر داشت و در هفته‌های بعد از فروش آن کاسته شد.

۵- فیلم « تفریق» با عنوان فرانسوی  سایه‌های ایرانی آخرین ساخته مانی حقیقی از این چهارشنبه ۱۹ ژوییه در ۱۹ سینمای پاریس و حومه آن و همچنین تعدادی سینما در شهرستانها به پرده می‌رود. قبلا از مانی حقیقی دو فیلم خوک و اژدها وارد می‌شود برپرده سینماهای فرانسه بنمایش در آمده بود که از نظر تعداد تماشاگر چندان موفق نبود. فیلم تفریق در اکثر رسانه‌های فرانسه از نقدهای مثبت برخوردار است و در روزهای آینده باید منتظر دیدگاه تماشاگران بود.

جدا از فیلمهای یاد شده از ماه اوت تا پایان سال پنج فیلم‌های «شهر خاموش» و «دشت خاموش» هر دو از احمد بهرامی، « دشمن» ساخته میلاد عالمی با بازی خوب پیمان معادی و «آیه‌های زمینی» ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی که در جشنواره کن به خوبی مورد استقبال قرار گرفته بود در ماه دسامبر به پرده خواهند آمد.

همچنین فیلمی از کارگردان ایرانی، بابک جلالی (فرمونت) درباره دختری افغانی در امریکا ساخته شده در ماه دسامبر روی اکران خواهد رفت. (در زیر پوستر فیلم تفریق در متروهای فرانسه آمده است)

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها