جشنواره فیلم کن در حالی به نیمه راه خود رسیده است که فیلم «می دسامبر» ساخته جدید «تاد هینز» تاکنون بالاترین نمره را در جدول منتقدان اسکرین در این رویداد سینمایی دریافت کرده است.
به گزارش سینماسینما، پنجمین فیلم «تاد هینز» در جشنواره کن به لحاظ ظاهری سرگرمکنندهترین فیلم اوست، درامی درباره زنی است با بازی «جولیان مور» که سالها از داستان عاشقانه و پرحاشیه او با همسرش میگذرد و «ناتالی پورتمن» با این زوج دیدار میکند تا برای ساخت فیلمی درباره زندگی آنها تحقیق کند. این فیلم که تا حدی با الهام از یک پرونده واقعی ساخته شده داستان یک مثلث عشقی جذاب را روایت میکند.
این فیلم با توجه به حال و هوای سرگرمکنندهاش میتواند برنده غافلگیرکنندهای برای نخل طلا باشد، اگرچه گاهی اوقات هیات داوران میتوانند بیشتر تحت تاثیر این فیلمهای سرگرمکننده قرار بگیرند. حتی اگر فیلم توفیقی در کسب جایزه اصلی دریافت نکند، هر یک از بازیگران میتوانند جایزهای را به خانه ببرند.
ساخته «تاد هینز» با دریافت ۳ ستاره از ۵ ستاره، صدرنشین جدول منتقدان اسکرین در جشنواره کن است و پس از آنها سه فیلم «جوانی» ساخته «وانگ بینگ»، «درباره علفهای خشک» از «نوری بیلگه جیلان» و «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی «جاناتان گلیزر» هر کدام با امتیاز ۲.۸ قرار گرفتهاند.
در خلاصه فیلم چینی «جوانی» (بهار) آمده است: لیمینگ یک منطقه کارگری نزدیک به شانگهای – ثروتمندترین شهر چین است. هر ساله بسیاری از جوانان روستاهای خود را ترک کرده و به آنجا نقل مکان می کنند. آنها که بین ۱۷ تا ۲۰ سن دارند، همه از استان روستایی یوننان در ۲۵۰۰ کیلومتری غرب، جایی که رودخانه یانگ تسه سرچشمه دارد، هستند. این جوانها اغلب در محل کار خود، در خوابگاهها، اتاقهای غیربهداشتی یا گاهی در استودیوهای کوچک زندگی میکنند. آنها در بزرگسالی زندگی می کنند اما در واقع نوجوان هستند.
«درباره علفهای خشک» ساخته سه ساعت و ۱۷ دقیقهای «نوری بیلگه جیلان» که پس از فیلم سه ساعت و ۲۶ دقیقهای «قاتلان ماه کامل» ساخته «مارتین اسکورسیزی»، طولانیترین فیلم جشنواره کن است، روایتگر داستان معلم هنر در روستایی به نام سامت است که مدرسهاش در منطقهای قرار دارد که اساساً دو فصل دارد: برف و چمن زرد. او در وجودش مجذوب دختر دانشجوی جوانی به نام سویم میشود که سعی میکند او را راهنمایی کند اما …»
اما جدیدترین فیلم «جاناتان گلیزر» با نام «منطقه مورد علاقه» درباره فرمانده اردوگاه بدنام آشویتس، «رودولف هوس» و همسرش «هدویگ» است که تلاش می کنند تا در خانه و باغی در کنار اردوگاه، یک زندگی رویایی را برای خانواده خود بسازند.
فیلم «مگسهای سیاه» از «ژان استفن ساوار» با بازی «شان پن» با امتیاز ۱.۳، تا به اینجای جشنواره کن کمترین اقبال را از سوی منتقدان سینمایی دریافت کرده است.
۱۲ منتقد سینمایی از نشریههایی چون لس آنجلس تایمز، گاردین، تلگراف، دایزیت آلمان، مجله فیلم پوزتیف، لومند فرانسه، مجله تایم و اسکرین، به فیلمهای بخش مسابقه اصلی از یک تا پنج ستاره نمره میدهد و این نمرات در جدول منتقدان اسکرین منتشر میشود.
هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) در جنوب فرانسه برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- تجلیل جشنواره مراکش از شان پن، کراننبرگ و نعمیه المشرقی
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- دریایی که هرگز ندیدهام/ نگاهی به فیلم «روی علفهای خشک»
- بازی برای پل توماس اندرسون؛ لئوناردو دیکاپریو و شان پن همبازی شدند/ گرانترین فیلم کارگردان
- یک جایزه برای ژان لوک گدار؛ انتخاب متفاوت انجمن ملی منتقدان فیلم/ «زندگیهای گذشته» بهترین شد
- شرکت در کنفرانس بینالمللی؛ شان پن از اثرات منفی رسانههای اجتماعی میگوید
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





