سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
مستند «نان و گل سرخ» که به تازگی در اپل تیوی پلاس منتشر شده، روایتی بینظیر و تاثیرگذار از مبارزات زنان افغان است که در برابر ظلم و محدودیتهای اعمالشده توسط طالبان، ایستادگی میکنند. این اثر، به کارگردانی گریت جنکینز، در شرایطی دشوار و بهصورت مخفیانه فیلمبرداری شده است. جنکینز و تیمش در زمانی که فعالیتهای زنان در افغانستان به شدت محدود شده بود، موفق به ثبت لحظاتی شدند که صدای اعتراض و امید زنان افغان را به جهان مخابره میکند.
روایت داستانی در دل واقعیت
فیلم، داستان گروهی از زنان شجاع افغان را روایت میکند که با خطر جانی و برخوردهای خشونتآمیز طالبان روبهرو هستند. آنها با تجمعات کوچک و اعتراضات نمادین، صدای خود را علیه نابرابریها بلند میکنند. «نان و گل سرخ» نامی نمادین برای این مستند است که به طور ضمنی به نیازهای ابتدایی زندگی (نان) و آرمانهای والاتر انسانی (گل سرخ) اشاره دارد.
شرایط سخت فیلمبرداری
این فیلمبرداری در زمانی صورت گرفته که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، بسیاری از حقوق زنان را محدود کرده بودند. آموزش، کار و حضور در جامعه برای زنان افغان به شدت تحت فشار قرار گرفته و اعتراضات کوچک آنها بهشدت سرکوب میشد. جالب اینجاست که تیم سازنده این مستند برای ثبت تصاویر، به طور خلاقانهای از تلفنهای همراه استفاده کردهاند. این روش نه تنها برای جلوگیری از جلب توجه طالبان انتخاب شده، بلکه انعطافپذیری بیشتری برای فیلمبرداری در شرایط سخت فراهم کرده است.
پیام مستند: صدای خاموشناشدنی زنان
یکی از مهمترین پیامهای این مستند، نشان دادن این نکته است که حتی در تاریکترین شرایط، انسانها میتوانند صدای خود را حفظ کنند. اعتراضات این زنان، نمایانگر مقاومت در برابر ظلم و دفاع از آزادیهای ابتدایی است. فیلم به بینندگان یادآور میشود که مبارزات آنها، محدود به افغانستان نیست و الهامبخش افرادی در سراسر جهان است که برای حقوق برابر میجنگند.
بازتاب جهانی
مستند «نان و گل سرخ» تاکنون بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده و بسیاری از آن بهعنوان یک اثر تاثیرگذار در ثبت تاریخ معاصر افغانستان یاد میکنند. این فیلم نه تنها داستان زنان افغان را روایت میکند، بلکه پیام همبستگی جهانی برای حقوق بشر را به همراه دارد.
«نان و گل سرخ» فراتر از یک مستند ساده است؛ این فیلم، سندی زنده از ایستادگی و شجاعت زنان افغان در برابر سرکوب است. تماشای این مستند فرصتی است تا جهانیان بتوانند مبارزات و صدای زنانی را که حاضر به تسلیم نیستند، بشنوند. در دسترس در اپل تیوی پلاس از ۱۳ آذر ۱۴۰۳.
منبع: NPR
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- رهایی از پیلهی تنگ ظلم/ نگاهی به نمایش «مدهآ در قندهار»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- برگزاری یک نمایشگاه در حمایت از فعالان، روزنامه نگاران، معلمان و قشر نخبه افغانستان؛ به همراه سخنرانی رضا دقتی
- صحبتهای یکی از فیلمسازان جوان افغانستان، درباره خروج از این کشور
- آنجلینا جولی از نحوه خروج آمریکا از افغانستان ابراز شرمساری کرد
- آنجلینا جولی با انتشار یک پست حمایتی از مردم افغانستان به اینستاگرام پیوست
- بیانیه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در حمایت از مردم افغانستان
- جلسه نقد و بررسی مستند «خاتمه» برگزار شد/ فیلمی درباره فرار و تقدیر
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
آخرین ها
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟