به گزارش سینماسینما٬ «گاردین»، یک مطالعه بزرگ جدید در مورد گوناگونی و تنوع در هالیوود نشان میدهد هالیوود هنوز به اندازه کافی هم روی پرده و هم پشت دوربین نمایندگانی از زنان، افراد معلول و رنگینپوستان ندارد.
این گزارش که به دستور ابتکار رسانه، گوناگونی و تغییرات اجتماعی (MDSC) در دانشگاه آنبرگ برای ارتباطات و روزنامهنگاری واقع در کالیفرنیای جنوبی انجام شده، ۹۰۰ فیلم محبوب بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ را بررسی کرده است (البته به غیر از سال ۲۰۱۱ که یک مطالعه جداگانه آن را مورد مطالعه قرار داده بود). نتیجه نهایی این شد که تغییر معنیدار قابل توجهی در نحوه نمایندگی گروههای گوناگون در محتوای محبوب سینمایی به وجود نیامده و مردهای سفیدپوست و توانمند از نظر فیزیکی هنوز هم نرم فیلمهای سینمایی هستند.
در تجزیه و تحلیل ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶، این گزارش به این نتیجه رسید که تنها ۳۱.۴ درصد از شخصیتهای حاضر در فیلمهای این سال زن بودند و این درحالی است که گروههای غیرسفیدپوست تنها ۲۹.۱ درصد از شخصیتهایی را که دیالوگی برای ادا کردن داشتند، در بر میگرفتند. از این مقدار، ۱۳.۶ درصد سیاه پوست و حدود پنج درصد آسیایی بودند. افراد لاتین تبار با حدود سه درصد کمترین میزان نمایندگی در فیلمهای سینمایی این سال را داشتند و این در حالی است که بیش از نیمی از فیلمها حتی یک شخصیت سخنگوی لاتین تبار هم نداشتند.
تنها نزدیک سه درصد از شخصیتهای فیلمها افراد از کار افتاده و یا معلول بودند.
نتایج این گزارش همچنین حاکی از مشکلات عدیدهای در ترکیب این بخش بندیها با یکدیگر است، به طوری که تقریبا نیمی از ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ حتی یک شخصیت سیاهپوست زن که در فیلم صحبت بکند هم نداشتند و این در حالی است که دو سوم یا بیشتر از فیلمها هیچ زن آسیایی یا لاتین تبار نداشتند.
پشت دوربین، ارقام مرتبط با زنان و گروههای اقلیت نژادی به طور مشابهی پایین بودند. تنها حدود چهار درصد از کارگردان ها در فیلمهای سینمایی سال ۲۰۱۶ که مورد مطالعه قرار گرفتند زن بودند و هیچ یک از فیلم ها توسط کارگردانهای زن ساخته نشده بودند. از مجموع ۱۴۳۸ نفری که در ۱۰۰ فیلم سال ۲۰۱۶ به خلق محتوا پرداختند، تنها ۱۷.۸% درصد زن بودند.
پروفسور استیسی ال.اسمیت که نویسنده این مطالعه است، می گوید: «این ها مشکلات دنبالهدار و سیستمیک هستند. غیرممکن است که به دادههای به دست آمده نگاه کنیم و به این نتیجه نرسیم که بخش اعظمی از مباحثی که حول محور نمایندگی روی پرده سینما و پشت دوربین طی چند سال گذشته شکل گرفته، کاملا بینتیجه بوده است.»
او اضافه کرد: «این نتایج آشکار میکنند که حذف شدن کامل گروههای مختلف انسانی هنوز هم از نظر بعضیها کاملا قابل قبول است؛ لازم نیست به جایی جلوتر از صنعت سینما نگاه کنیم تا بینشی از آمریکا را مشاهده کنیم که دیگر وجود خارجی ندارد. فیلمها نمایشی هولناک از حذف افراد را به تصویر میکشند.»
این گزارش گامهایی برای افزایش گوناگونی روی پرده سینما پیشنهاد میکند که شامل هدفگذاریهایی برای استودیوهای هالیوودی هم میشود. همچنین به این نکته اشاره میکند که ستارههای درجه یک باید بندهایی در قراردادها قرار بدهند که به برابری مربوط میشوند و میگویند استودیوها باید پروسهای عادلانه و برابرتر برای انتخاب کردن استعدادهای روی پرده و همچنین مصاحبه برای استخدام کردن نقشهای پشت دوربین داشته باشند.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باربارا استرایسند از انجمن بازیگران آمریکا جایزه میگیرد
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- مراسم جوایز امی به دلیل اعتصاب بازیگران و نویسندگان عقب افتاد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- با انتشار نامهای؛ انجمنهای صنفی فیلم فرانسه با اعتصاب نویسندگان و بازیگران آمریکا اعلام همبستگی کردند
- با وجود اعتصاب؛ انجمن بازیگران مجوز بازی در ۳۹ فیلم مستقل را داد/ مخالفت با غولها
- در پی بینتیجه ماندن مذاکره؛ اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا هم شروع شد/ هالیوود در خاموشی
- احتمال صفر شدن تولیدات هالیوود/ انجمن بازیگران آمریکا به اعتصاب رای داد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- «همهچیز همه جا یکباره» جوایز انجمن بازیگران آمریکا را درو کرد
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- کارگردان «پدرخوانده» در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد
- پایان محدودیتهای سینمایی در هالیوود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول