سینماسینما، محمد حقیقت
رئیس هیات داوران کن سال آینده انتخاب شد. انتخاب کارگردان «باربی» خانم گرتا گرویگ، که به پدیده سال ۲۰۲۳ تبدیل شد و حتی پدیدهای در تاریخ سینمای امریکا، از زاویههای گوناگون میتواند مورد بحث قرار گیرد. شاید برای نخستین بار باشد که مسئولان جشنواره کن قبل از شروع سال بعد، (یعنی در دسامبر امسال) با عجله، رئیس هیات داوران را انتخاب و معرفی میکنند. قبلا در ماههای مارس و آوریل این عمل انجام میشد. یکی از دلایلی که مدیر جشنواره برای این انتخاب گفته اینکه باربی در گیشههای جهانی بیش از یک میلیارد دلار فروش کرده و این رکورد برای نخستین زن کارگردان از ویژگی خاصی برخوردار است. بنابراین جشنواره کن بنوعی با این انتخاب، ستایشی از «سینما/ صنعت » نه تنها سینمای امریکا بلکه سینمای جهان کرده است.
دوم اینکه انتخاب یک کارگردان که خود بازیگر هم بوده و بعنوان رئیس داوران، بسیار جوان است خود به جوانگرایی و شاداب و سرزنده بودن برای جشنواره کن کمک میکند. در عین حال این انتخاب یک نوع «کادوی بابا نوئل» زود هنگام جشنواره کن برای عاشقان سینمای مردم پسند که در عین حال مورد توجه منتقدین هم قرار گرفته است.
جشنواره کن همیشه ترکیبی از هنر، صنعت، با جنبههای فراگیر داشته و این بازار مکاره، عاشقان سینما از همه تیپ را تا حد بسیار زیادی راضی میکند. همین سیاست است که به جشنوارههای دیگر فرصت خودنمایی تا این حد برای مطرح شدن در صحنه جهانی را نمیدهد. همچنین انتخاب کارگردان باربی، پذیرفتنی است زیرا در سال ۲۰۲۳ سینمای تجاری و به همراه آن سینمای هنری، پدیدههای بسیار و درخشانی رو کرد از جمله اوپنهایمر (کریستوفر نولان)، قاتلان ماه کامل(اسکورسیزی) و بسیاری دیگر، که دوباره موتور سینما را نیرو بخشید.
کارگردان باربی، متولد ۱۹۸۳ در کالیفرنیا – امریکا، تنها چهل سال دارد و به ریاست هیان داوران برجستهترین جشنواره سینمای جهان برگزیده شده است. وی قبلا در سینمای مستقل امریکا بعنوان کارگردان و بازیگر و سناریست فعالیت داشته است. بعنوان کارگردان چهار فیلم بلند و بعنوان سناریست ۹ اثر در کارنامهاش دارد. اگر چه از نظر برخی منتقدان فیلم باربی، حالت سینمای شکلاتی برای کودکان و نوجوانان دارد و بسیار رویاپرداز است، اما جنبههای فانتزی خلاقانه نیز در آن دیده میشود که این ترکیب از آن «یک پدیده »به وجود آورد.
با توجه اینکه به زودی نامزدهای جوایز اسکار سال ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد، پیشبینی میشود، فیلم باربی در رشتههای گوناگون نامزد شود. انتخاب کارگردان برای ریاست داوران کن، نیز میتواند یک نوع حمایت از او برای داشتن شانس بیشتر در این جوایز به حساب آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





