به مناسبت هشتاد سالگی اکران «همشهری کین» توجه به این فیلم دوباره بیشتر از پیش شده است.
به گزارش سینماسینما، اورسن ولز باور نداشت که شاهکارش «همشهری کین» بهترین فیلمی باشد که تاکنون ساخته شده است. این در حالی است که دهههاست این فیلم از سوی سینمادوستان چنین جایگاهی دارد.
این فیلم که ۸۰ سال پیش در چنین روزهایی در نیویورک برای اولین بار راهی سینماها شد، اخیراً پس از اینکه جایگاه یگانهاش با امتیاز ۱۰۰ درصد را در سایت «راتن تومیتوز» از دست داد، دوباره در مرکز توجه قرار گرفت.
اورسن ولز فیلمساز افسانهای و فقید زمانی به دیک کاوت گفته بود باور ندارد «همشهری کین» بهترین فیلم همه دوران باشد. وی در یک برنامه گفتوگوی شبانه تلویزیونی این سخنان را به زبان آورد و مجری برنامه از شنیدن این سخنان به راستی گیج شد.
ولز در پاسخ به این سوال که سال ۱۹۷۰ در این گفتو گو طرح شده بود گفت: نه، واقعاً نه. اما وی با چشمکی ادامه داده بود: فیلم بعدیام خواهد بود.
در همان مصاحبه ولز تاکید کرد که ویلیام راندلف هرست از این پروژه متنفر بود و سعی کرد تا آن را نابود کند. هرست سرمایهدار بزرگ، روزنامهنگار و سیاستمدار، معتقد بود فیلم درباره وی است.
ولز افزود شخصیت اصلی این فیلم که خود ولز نقشش را ایفا کرد یعنی چارلز فاستر کین، ترکیبی از افراد مختلف بود اما یقیناً بخش از هرست را هم میشد در این شخصیت دید.
«همشهری کین» مدتی است امتیاز ۱۰۰ درصد در سایت راتن تومیتوز را با یک نقد منفی از دست داده و تنها فیلم دارای امتیاز ۱۰۰ درصد «پدینگتون ۲» فیلم کمدی ساخته پل کینگ است.
پس از آنکه استودیوی سازنده «همشهری کین» مدتها از اکران فیلم سر باز میزد، سرانجام یکم ماه می ۱۹۴۱ آن را راهی سینماها کرد. این فیلم به دلیل جنگ جهانی دوم مدتها در کشورهای اروپایی اکران نشد و ۱۰ جولای ۱۹۴۶ برای اولین بار در پاریس روی پرده رفت و با نظر منفی ژان پل سارتر روبه رو شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ارادت تا نفرت/ نگاهی به فیلم «مرد سوم»
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- سکانس طلایی/ نشانی از شر
- نمایش اثر درخشان تارکوفسکی در جشنواره جهانی فجر
- موفقیت «کودتای ۵۳» و «چهارشنبهسوری» در یک ارزیابی جهانی
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
- سکانس طلایی/ مرد سوم
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از قوانین باستر کیتون در خلق کمدی/ اورسن ولز درباره کیتون چه گفت؟
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- همشهری ولز/ نگاهی به فیلم «سوی دیگر باد»
- تلاش برای نمایش آخرین فیلم «اورسن ولز» در کن
- خواسته دختر اورسن ولز از نتفلیکس/ اجازه بدهید فیلم پدرم به جشنواره کن برود
- نگاهی به مستند «اورسن ولز صحبت میکند/ اورسن ولز به روایت ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





