پس از واکنشهای فزاینده پیرامون نامزدی تعجب آور «آندرهآ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر زن، آکادمی اعلام کرد نگاه دقیقتری به کمپینهای اسکاری برای نامزدهای امسال خواهد داشت.
به گزارش سینماسینما، «آندرهآ ریسبرو» بازیگر فیلم «به لزلی» در حالی در شاخه بهترین بازیگر زن نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد دریافت جایزه شد که کمپینهای سنگینی از سوی برخی از جمله چهرههای سرشناس برای او ایجاد شده بود و حالا انتقاداتی در رابطه با ساز و کار این کمپینهای تبلیغاتی برای این بازیگر در فضای مجازی مطرح شده است.
در حالی که تا کنون به نظر می رسد که تیم کمپین پشت فیلم « به لزلی» هیچ دستورالعملی را زیر پا نگذاشته است، برخی از تاکتیک هایی استفاده شده مانند ارسال مستقیم ایمیل به اعضای آکادمی که به آنها پیشنهاد می کند برای لابی کردن فیلم کمک کنند، مورد انتقاد قرار گرفته است.
در این فیلم «آندرهآ ریسبرو» بازیگر زن بریتانیایی در نقش یک برنده بخت آزمایی سرسخت بازی کرده که در تلاش برای بازسازی زندگی خود است. انتقادهای به حضور این بازیگر در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن در حالی افزایش یافته که دو بازیگر سیاه پوست شامل «ویولا دیوس» (زن پادشاه) و «دنیله ددوایلر» (تیل) از گردونه رقابت اسکار کنار گذاشته شدند. هر دو فیلم نیز توسط کارگردانان سیاه پوست زن ساخته شده بود و در چند ماه اخیرا نیز کمپینهای اسکاری سنتی را در پیش گرفته بودند.
آکادمی اسکار در بیانیهای رسمی با اشاره به حواشی اسکار-خیلی-سفید در جوایز سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ گفت: «هدف آکادمی این است که اطمینان حاصل کند که این جوایز به شیوهای منصفانه و اخلاقی برگزار میشود و ما متعهد هستیم که فرآیند جوایز فراگیر را تضمین کنیم. در حال بررسی رویههای کمپین در مورد نامزدهای امسال هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ دستورالعملی نقض نشده و همچنین تصمبم بگیریم که آیا باید تغییراتی در دستورالعملها در عصر جدیدی از رسانههای اجتماعی و ارتباطات دیجیتال ایجاد کنیم یا خیر».
در حال حاضر، تنها نقض احتمالی قوانین آکادمی مربوط به «فرانسیس فیشر» است که در اینستاگرام خود به سایر رای دهندگان پیشنهاد می کند که «آندرهآ ریسبرو» را در رتبه اول رای بهترین بازیگر زن خود قرار دهند، زیرا نامزدی «ویولا دیویس» و «ددوایلر» در کنار «میشل یئو» و« کیت بلاشت» قطعی است اما در نهایت «یئو» و «بلانشت» نامزد شدند.
بر اساس قوانین اسکار، اشاره مستقیم هر فرد مرتبط با یک فیلم واجد شرایط از طریق نام بردن عنوان فیلم یا بازیگر، صریحاً ممنوع است. اما سوال این است که فیشر تا چه حد با کمپین جوایز فیلم «به لزلی» مرتبط است.
«کیت بلانشت» (تار)، «آنا د آرماس» (بلوند)، «آندرهآ ریسبرو» (به لزلی)، «میشل ویلیامز» (فابلمنها) و «میشل یئو» (همه چیز همه جا به یکباره)، ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن امسال هستند.
از «جین فوندا»، «کیت وینسلت»، «جنیفر آنیستون»، «سارا پالسون»، «سوزان ساراندون» تا «رزی اودانل» و دهها نفر دیگر درباره «آندرهآ ریسبرو» پست حمایتی گذاشته یا مصاحبه کردهاند. «شارلیز ترون»، «اد نورتون»، «کورتنی کاکس»، «امی آدامز» و «گوئینت پالترو» نیز میزبان نمایشهای این فیلم بودهاند. «کیت بلانشت» حتی در سخنرانی پس از کسب جایزه انتخاب منتقدان نیز نام «آندرهآ ریسبرو» را آورد. این فیلم بر اساس اطلاعات مندرج در سایت «باکسآفیس موجو» تنها ۲۷ هزار دلار در سراسر جهان فروخته است و گفته میشود بسیاری از اعضای آکادمی حتی آن را ندیده اند.
منبع: ایسنا به نقل از ایندیوایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





