سینماسینما، محمد حقیقت:
آکادمی اسکار که هر از گاهی تعدادی از افراد سینمای امریکا و جهان را به لیست رای دهندگان برای انتخاب بهترینها اضافه میکند، به تازگی لیستش از ده هزار نفر فراتر رفته است!
رشته هایی از این جوایز که مشهور و پر سر صدا و زبانزد همه هستند و از سوی رسانه های امریکایی و جهانی در بوق و کرنا میشوند تا تماشاگران هم در جریان باشند، تعدادشان اندک است و عبارتند از بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (نقش اول و احتمالا نقش دوم)، بهترین بازیگر زن (نقش اول و احتمالا نقش دوم)، بهترین سناریو، بهترین فیلم انیمیشن، بهترین فیلم خارجی زبان. این در حالی است که بیش از ۲۵ رشته مورد توجه اسکار بوده و به آنها جایزه تعلق می گیرد. سوال اینجاست، آیا واقعا این همه عضو (ده هزار نفر) برای رای دادن لازم است؟ آیا واقعا تمامی این رای ها به حساب خواهد آمد؟ و آیا این ده هزار نفر همه فیلم ها را خواهند دید؟ آیا همه این افراد از اول تا آخر تمامی فیلم های نامزد شده را تا انتها نگاه می کنند؟ و آیاهای دیگر.
هدف آکادمی اسکار و سیاست گذاران آن برای گسترش دادن تعداد اعضا در سراسر جهان چیست؟ البته در سالهای اخیر انتقادهایی به آکادمی وارد شده بود که مثلا چرا از سیاهپوستان، زنان و غیره تعداد بسیار قلیلی در رای گیری شرکت دارند؟ که با طرح این سوالات این موارد تا حدی اصلاح شد و چه بهتر. از سوی دیگر گفته می شد که اغلب رای دهندگان از بازنشستگان صنعت سینمای امریکا هستند، و نظریاتشان قراردادی و آکادمیک است و آکادمی نیاز به نیرو و افکار جوان و جدید و متنوع هم دارد، از طرف دیگر مراسم اسکار که یک «شو تلویزیونی با پوشش گسترده» بوده، چند سالی است مخاطبینش کاهش یافتهاند که این امر نگرانی هایی را برای برگزار کنندگان و سرمایه گذاران آن به وجود آورده است.
احتمالا یکی از دلایل اینکه آکادمی تصمیم گرفته اعضای بیشتری از جامعه سینمایی جهان را دعوت به عضویت برای رای دادن بکند این است که در هر کشوری رسانه های آن در باره افراد انتخاب شده از آن کشور، به هموطنان خود بپردازند تا در موقع تماشای پخش مراسم اسکار، تعداد بینندگان افزایش باید. از سوی دیگر آکادمی می خواهد خود را در رابطه با سینمای جهانی دموکراتیک معرفی کند و باید اضافه کرد سینمای امریکا در سالهای اخیر درها را به روی سینماگرهای غیر انگلیسی زبان بیشتر باز کرده، و فیلمهای غیر امریکایی بیشتری به پرده ها میروند، پلتفرهای مشهور مثل نتفلیکس برای ساخت آثار خود از کارگردانان بسیاری از کشور ها سود می جویند و در ضمن در اسکار هم شرکت می کند، و تبلیغ خوبی برای آنهاست. اگر نگوییم سینمای جهان روز به روز بیشتر بی در و پیکر میشود، می توان گفت به قاره عظیمی تبدیل شده که دیگر به «ویزا» نیاز ندارد! هر کجا که بخواهد میرود و حتی به راحتی وارد همه خانه ها در همه جای دنیا می شود، «سینما دیگر نامحرم نیست»! آکادمی اسکار اگر چه میخواهد با باز کردن درها به روی صنعت گران سینمای جهان و عضویت آنها (تنها برای رای دادن؟) حالت دموکراتیک به خود بگیرد، تبلیغ خوبی هم برای بدست آوردن تعداد تماشاگر بیشتر در شب مراسم را در «ویزور » خود نشانه رفته است.
البته احتمال بسیار بالا وجود دارد که تصمیم گیرندگان نهایی برای انتخاب جوایز اسکارها، همان شورا و مثلا کمیته ها محدود هالیوود خواهند بود که شاید تعداد اصلی آنها بین صد تا دویست نفر باشند، و به احتمال قوی شاید بیش از ۹۰۰۰ دیگر فرمالیته باشند! شما چه فکر می کنید؟ آیا بنظر شما توجیهی برای حضور ده هزار نفر برای رای گیری چند رشته اصلی اسکار وجود دارد؟ آیا واقعا بقیه اعضا نقشی تعیین کننده دارند؟ جالب خواهد بود شما خوانندگان در این بحث شرکت کنید و نظر بدهید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید