شب پیش در مراسم اختتامیه پنجاهودومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری، فیلمی از کشور میزبان موفق به دریافت جایزه گوی بلورین شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، «جنگجوی کوچک» ساخته واسلاو کادرنکا شب پیش به عنوان برنده جایزه گوی بلورین کارلووی واری شناخته شد.
«جنگجوی کوچک» که به تهیهکنندگی پدر کارگردان ساخته شده موفق شد به عنوان برنده اصلی این رویداد که پوشش دهنده سینمای اروپای شرقی و مرکزی است انتخاب شود. این نخستین باری است که در ۱۵ سال اخیر فیلمی از کشور میزبان جایزه اول جشنواره را کسب میکند.
در این فیلم کارل رودن در نقش اصلی بازی کرده و فیلم به نوعی معرف سینمایی است که این جشنواره همواره درصدد حمایت از آن بوده است. کارگردان فیلم تحصیل کرده بریتانیاست و فیلم اولش را سال ۲۰۱۱ با عنوان «هشتاد نامه» درباره زندگی در دوران کمونیسم ساخته بود.
فیلم بوسنیایی «مردان گریه نمیکنند» درباره وقایع پس از جنگ بالکان نیز جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. این فیلم ساخته آلن دریژویچ بوسنیایی است.
در همین حال پیتر ببیاک سازنده فیلم «خط» از اسلواکی نیز با دریافت جایزه بهترین کارگردان جشنواره تقدیر شد. این فیلم داستانی اسلوواکی/اوکراینی درباره روزهای مدرن در این کشورها است.
جویتا بودنیک و الیان اومور نیز به صورت مشترک به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شدند. این دو، بازیگر فیلمی درباره کشتار نژادی در رواندا ساخته جوآنا کاس-کراوز لهستانی با عنوان «پرندگان در کیگالی آواز میخوانند» بودند.
الکساندر یاتسنکو نیز برای نقشآفرینی در فیلم «آریتمی» ساخته بوریس خلبنیکوف کارگردان روس به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شد. این فیلم تصویری از یک راننده آمبولانس را در روسیه تصویر کرده است.
«تغییر کن» فیلمی عاشقانه در دنیای اوتیسم که در نیویورک می گذرد و ساخته راشل ایزاییل است نیز یک تقدیر ویژه دریافت کرد و جایزه تقدیر ویژه داوران به «دیدی» ساخته میریام خاتچوانی اهدا شد.
واسلاو ورولیسک استاد قصهگویی چک که چند دهه سابقه کار دارد نیز با دریافت جایزه پرزیدنت این جشن سینمایی برای مشارکت تاثیرگذار در فیلمبرداری چک مورد تقدیر قرار گرفت.
جایزه بهترین مستند این جشنواره نیز به «بچههای زیاد، یک میمون و یک قلعه» از اسپانیا رسید.

«رودخانه باد» با بازی جرمی رنر نیز به عنوان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره انتخاب شد. جرمی رنر نیز در این مراسم جایزه پرزیدنت را در هتل ترمال دریافت کرد. او با دو بازوی شکسته در این مراسم حضور داشت و به همین دلیل گوی کریستال وی را جیری بارتوسکا رییس جشنواره به نیابت از وی روی صحنه نگه داشت.
این جشنواره پیشتر و در روز افتتاحیه از اوما تورمن و کیسی افلک نیز با اهدای همین جایزه تقدیر کرده بود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- نمایش ویژه فیلم ایرانی در جشنواره کارلوی واری
- جایزه ویژه داوران کارلوویواری به سینمای ایران رسید
- حامد سلیمانزاده داور یکی از بخشهای جشنواره کارلووی واری شد
- «امتحان» در بخش رقابتی اصلی جشنواره کارلووی واری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





