همزمان با ادامه اکران آثار پرفروش فصل تابستان، فیلم اکشن و علمیتخیلی «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» با ثبت فروش ۹۲ میلیون دلاری در آخر هفته، موفق شد صدر جدول باکسآفیس را از آن خود کند و رقبای قدرتمند خود را به ردههای پایینتر براند. در این بین، انیمیشن محبوب «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» همچنان با فروش خیرهکننده در جمع پرفروشها باقی مانده است.
به گزارش سینماسینما، حضور پرقدرت موجودات افسانهای و غولهای ماقبل تاریخ بار دیگر سینمای آمریکا را به تسخیر خود درآورد. در هفتهای که گذشت، دنبالههای پرفروش و داستانهای فانتزی، گیشه را در اختیار گرفتند و با استقبال تماشاگران، رکوردهای تازهای رقم زدند. صدرنشینی «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» (Jurassic World: Rebirth) و ادامه درخشش انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» (How to Train Your Dragon) نشان میدهد که افسانههای هیجانانگیز و دایناسورهای مهیب همچنان بیشترین کشش را برای مخاطبان دارند.
دنیای ژوراسیک: تولد دوباره (Jurassic World: Rebirth)
فروش آخر هفته: ۹۲ میلیون دلار
فروش کل: ۱۴۷ میلیون دلار
هفته اکران: اول
ششمین قسمت از مجموعه «پارک ژوراسیک»، با عنوان «تولد دوباره»، بار دیگر دایناسورها را به سطح شهرها آورده است. در این فیلم، گروهی از دانشمند تلاش میکنند با اصلاح ژنتیکی موجودات ماقبل تاریخ، گونهای پایدار از دایناسورها خلق کنند، اما پروژه به طرز فاجعهباری از کنترل خارج میشود. این فیلم با جلوههای ویژه خیرهکننده، به یکی از بزرگترین افتتاحیههای سال تبدیل شد. این فیلم با بازیگری اسکارلت جوهانسون و جاناتان بیلی و ماهرشالا علی به کارگردانی گرث ادواردز به نمایش در آمده است.
فرمول یک: فیلم (F۱: The Movie)
فروش آخر هفته: ۲۶ میلیون دلار
فروش کل: ۱۱۰ میلیون دلار
هفته اکران: دوم
این فیلم درامی هیجانانگیز از دنیای اتومبیلرانی فرمول یک است که با الهام از زندگی واقعی رانندگان مشهور ساخته شده است. «فرمول یک: فیلم» نگاهی عمیق به رقابت، تکنولوژی، فداکاری و فشارهای روانی این ورزش سرعتمحور دارد. در این فیلم ستارگانی همچون برد پیت و خاویر باردم به کارگردانی جوزف کوشینسکی ایفای نقش میکنند.
چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How to Train Your Dragon)
فروش آخر هفته: ۱۱ میلیون دلار
فروش کل: ۲۲۴ میلیون دلار
هفته اکران: چهارم
این بازسازی مدرن از انیمیشن محبوب که ادامهای بر سهگانه پرطرفدار است، در چهارمین هفته اکران خود همچنان جایگاه قدرتمندی در جدول حفظ کرده است.
این نسخه جدید، داستانی نو از دنیای «هیکاپ» و اژدهای وفادارش «بیدندان» ارائه میدهد که با ترکیبی از هیجان، احساس و جلوههای بصری خیرهکننده، خانوادهها و نوجوانان را به سینماها کشانده است. موفقیت این فیلم نشان میدهد که دنیای موجودات افسانه ای همچنان برای مخاطبان جذابیت دارد و میتواند در برابر آثار اکشن و دایناسوری نیز رقابت کند. این فیلم با بازیگرانی همچون میسون توماتس، نیکو پارکر و جرارد باتلر در پرده نقرهای به نمایش در آمده است.
الیو (Elio)
فروش آخر هفته: ۵.۷ میلیون دلار
فروش کل: ۵۵ میلیون دلار
هفته اکران: سوم
محصول جدید پیکسار، درباره پسری تنها بهنام «الیو» است که بهطور تصادفی وارد یک شورای کهکشانی میشود و بهاشتباه بهعنوان نماینده زمین شناخته میشود. فیلم با طنزی لطیف و پیامهای انسانی، بار دیگر توانمندی پیکسار را در روایت داستانهای خلاقانه به رخ کشیده است.
۲۸ سال بعد (۲۸ Years Later)
فروش آخر هفته: ۴.۶ میلیون دلار
فروش کل: ۶۰ میلیون دلار
هفته اکران: سوم
فیلم «۲۸ سال بعد» (۲۸ Years Later) یک اثر در ژانر ترسناک و علمی-تخیلی است که دنبالهای بر فیلم مشهور «۲۸ روز بعد» با بازی کیلین مورفی و «۲۸ هفته بعد» با بازی جرمی رنر و ادریس آلابا به حساب میآید. این فیلم معمولاً به روایت داستان پس از شیوع یک ویروس کشنده و تأثیر آن بر بازماندگان میپردازد، اما در نسخه «۲۸ سال بعد» تمرکز بیشتری روی پیامدهای بلندمدت این فاجعه و نحوه زندگی انسانها در جهانی ویرانشده است.
مگان ۲.۰ (M۳GAN ۲.۰)
فروش آخر هفته: ۳.۸ میلیون دلار
فروش کل: ۱۹ میلیون دلار
هفته اکران: دوم
قسمت دوم از داستان عروسک هوشمند و مرگبار «مگان» اینبار پیچیدهتر و خشنتر بازگشته است. این فیلم که ادامهای بر داستان هوش مصنوعی انسانیشکل است، باز هم تلاش دارد تا ترس از فناوری و آینده دیجیتال را در قالب سرگرمکننده و دلهرهآور به تصویر بکشد. نسخه ۲.۰ مگان نسبت به قسمت قبلی خود پیچیدهتر، مرموزتر و تهدیدآمیزتر شده است، و همین موضوع مخاطبان ژانر وحشت را دوباره به سالنها کشانده. با وجود رقابت سخت در باکسآفیس، این فیلم توانسته جایگاه قابل قبولی را حفظ کند و به مجموع فروش ۱۹ میلیون دلاری دست یابد.
لیلو و استیچ (Lilo & Stitch)
فروش آخر هفته: ۳.۸ میلیون دلار
فروش کل: ۴۰۹ میلیون دلار
هفته اکران: هفتم
بازسازی مدرن از انیمیشن کلاسیک لیلو و استیچ همچنان در گیشه جهانی پرفروش است. داستان این فیلم درباره دختری تنها به نام «لیلو» است که در هاوایی زندگی میکند و اتفاقی موجود فضایی بازیگوشی بهنام «استیچ» را به فرزندی میپذیرد. پیوندی شیرین و احساسی میان این دو شکل میگیرد که در برابر نیروهای بیگانه و حتی انسانها، قدرتی حیرتانگیز پیدا میکنند. نسخه لایو-اکشن یا بازسازی زنده از این اثر، با طراحی خیرهکننده و بازیهای احساسی، مخاطب را به دنیایی سرشار از احساس دوستی و نزدیکی خانوادگی میبرد.
ماموریت غیرممکن: حساب نهایی (Mission: Impossible – The Final Reckoning)
فروش آخر هفته: ۳.۳ میلیون دلار
فروش کل: ۱۹۱ میلیون دلار
هفته اکران: هفتم
آخرین قسمت از ماجراهای «ایتن هانت» (با بازی تام کروز) همچنان در جدول باقیمانده است. ایتن هانت در واپسین مأموریتش، با تهدیدی جهانی روبروست که نهتنها جان میلیونها انسان بلکه اعتبار سازمان مأموریتهای غیرممکن را هدف گرفته است. در این قسمت، او از سویی باید در میدان نبرد با گذشته خود تسویهحساب کند و در نبردی اخلاقی، چارچوبهای اجتماعی را به چالش بکشد. فیلم سرشار از صحنههای تعقیبوگریز نفسگیر، بدلکاریهای باورنکردنی و سکانسهایی است که فقط از تام کروز برمیآیند. این پایانِ حماسیِ یک فرنچایز خواهد بود که طی بیش از دو دهه، تعریف سینمای اکشن یا حادثهای را تغییر داده است.
مادیگرایان (Materialists)
فروش آخر هفته: ۱.۳ میلیون دلار
فروش کل: ۳۴ میلیون دلار
هفته اکران: چهارم
این درام اجتماعی–کمدی، با نگاهی نقادانه و طعنهآمیز به دنیای تجمل، جاهطلبی و روابط سطحی در جوامع شهری امروز میپردازد. داستان فیلم حول محور شخصیتهایی میچرخد که درگیر ظاهرگرایی، شهرتطلبی و موفقیتهای مادی هستند، اما به تدریج با خلأهای عاطفی و بحرانهای هویتی خود مواجه میشوند. این فیلم با بازی کریس ایوانز و پدرو پاسکال و داکوتا جانسون به نمایش پرده نقره ای سینما در آمده است.
فیلم با بازیهای قابل توجه و فضایی که گاه شبیه به کمدیهای نیویورکی دهه ۹۰ به نظر میرسد، موفق شده نظر طیفی از منتقدان و تماشاگران خاصپسند را جلب کند. هرچند فروش آن نسبت به آثار پرزرقوبرق این هفته پایینتر است، اما پایداریاش در جدول و رشد آرام اما مداوم فروش نشان میدهد که «مادیگرایان» اثری است که با مرور زمان تماشاگران بیشتری را جذب میکند.
این اسپاینل تپ است (This Is Spinal Tap)
فروش آخر هفته: ۹۳۲ هزار دلار
فروش کل: ۵.۸ میلیون دلار
هفته اکران: اول (بازاکران)
این مستندنمای کالت و کلاسیک، در بازگشتی غافلگیرکننده به پردههای سینما، توانست با فروش ۹۳۲ هزار دلار جایگاه دهم جدول را تصاحب کند.
«این اسپاینال تپ است» در حقیقت یک اثر طنزآمیز و هوشمندانه درباره یک گروه خیالی موسیقی هِویمتال است که در دهه ۸۰ میلادی ساخته شد و با گذشت زمان، به یکی از آثار ماندگار در ژانر «مستند جعلی» تبدیل شده است. بازگشت این فیلم به سینماها – احتمالاً به مناسبت نسخه ترمیمشده یا رویدادی خاص – با استقبال نوستالژیک مخاطبان همراه بوده و نشان داد که آثار کالت هنوز هم طرفداران وفادار خود را دارند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فرمول یک» با صدای کیکاووس یاکیده در نمایش خانگی
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- بدون محاسبه فروش آمریکا؛ «درون بیرون ۲» اولین انیمیشنِ میلیاردی گیشههای سینما شد
- «جوکر» حریف «ددپول و ولورین» نشد
- اپل دستور ساخت داد؛ دنباله فیلم «گرگها» با بازی جورج کلونی و برد پیت
- فیلم برد پیت سال آینده اکران میشود/ حضور در دنیای اتومبیلرانی
- برد پیت در پیست فرمول یک/ آغاز یک فیلم متفاوت
- کیانو ریوز با یک مستند اتومبیلرانی همکاری میکند
- روزبه حصاری: دوست ندارم درباره بچه مهندس صحبت کنم
- برنامههایی که تحت الشعاع «پایتخت ۶» از نقد بازماندند/ از قلم افتادهها
- صحبتهای صریح امیرحسین رستمی روی آنتن زنده تلویزیون/ قطع ناگهانی آنتن
- آمار هفتگی فروش سینماس جهان/ «جوکر» پرفروشترین فیلم هفته؛ اکران فیلم تهیه کننده بدنام هالیوود
- تحولگریزی سیما در لحظه تحویل سال ۹۸/ ایدههایی که هدر شد
- خبر احضار “علیضیاء” به مجلس نادرست است
- قسمت تازه «دنیای ژوراسیک» به باشگاه فیلمهایی با فروش میلیاردی پیوست
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





