سینماسینما، محمد حقیقت-کن
یکی از آخرین فیلمهای بخش مسابقه، «نزدیک»، اثری است که به آرامی بیننده را هیپنوتیزم میکند. کارگردان ۳۱ ساله بلژیکی، لوکاس دونت، با دومین ساخته خود، «نزدیک» با زیبایی بینظیری به دوستی ویژه دو نوجوان ۱۳ ساله دبستانی میپردازد که حالتی افلاطونی، به خود میگیرد. آنها دوران قبل از بلوغ را میگذارند که معصومیت خالصانهای بین آنها پدید آورده و در تمام لحظات همواره با هم هستند، آنها شیفته زندگیاند و لذت سرشار از آن میبرند و بیننده در آن سهیم میشود. آنها در هم تنبده شدهاند آنچنان که گویی این دو نوجوان (لیو و رمی) در هم ادغام شده و یک نفر هستند، این زندگی شیرین هنگامی از هم پاشیده میشود، که روزی در دبستان همکلاسیهای دختر آنها به گرایشات متفاوت آنها شک کردهاند و این نکته را از آنها سوال میکنند. از اینجا به بعد است که زندگی روزانه آنها آشفته میشود و این درد درونی روزی، رمی، را به مرز خودکشی میکشاند و دست به خودکشی میزند، آن دیگری رفته رفته از این واقعه از درون ویران میشود، قطره قطره وی را ملتهب میکند. اگرچه کل ماجرا تلخ است اما کارگردان در فضایی فرحبخش در میان مزرعهای پر از گل و دشتهای سرسبز، تصویری از بهشت را به تماشاگر نشان داده و در این فضا داستان خود را روایت میکند. این دو نوجوان، صورتی فرشته گونه دارند، پر از انرژی و امید به آینده هستند. یکی آنها موزیسین با استعدادی است و آرزو دارد به زودی دور جهان سفر کند و آن دیگری قرار است برنامهریز وی شود؛اما این خوشبختی که لبریز از انرژی و امید است سریع به کابوس تبدیل میشود. فیلمی پراحساس که آرام آرام در شما حلول میکند. این کارگردان در سال ۲۰۱۸ با نخستین فیلم بلند خود، «دختر» جدا از دوربین طلا جایزههای بسیار دیگری به دست آورده بود و از استعدادهای تازه نفس اروپا به حساب میآید که توانسته با دومین فیلمش به بخش مسابقه جشنواره کن راه یابد و با این دو فیلم مهر مولف بودن، متفاوت بودن در کارش دیده میشود. بازیهای بینظیر دو نوجوان فوقالعاده و از یاد نبردنی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





