باسل عدرا، فیلمساز و فعال فلسطینی برنده جایزه اسکار اعلام کرد نیروهای ارتش اسرائیل خانه او را در کرانه باختری اشغالی، پس از آنکه گروهی از شهرکنشینان به او و اعضای خانوادهاش حمله کردند، تفتیش کردهاند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ایسنا، به گفته عدرا، گروهی از شهرکنشینان از پایگاه غیرقانونی ماعون در نزدیکی روستای التوانی وارد باغ زیتون او شدند و زمانی که او همراه با دو برادرش، پسرعمویش و یک فعال خارجی تلاش کردند با آنان مقابله کنند، مورد حمله قرار گرفتند.
به گفته او، یکی از برادرانش توسط یک شهرکنشین سوار بر موتور چهارچرخ زیر گرفته شد و به بیمارستان منتقل شد.
پس از این حمله، ارتش اسرائیل به روستای التوانی یورش برد، خانه عدرا را به مدت ۲۰ دقیقه جستوجو کرد و تلفن همراه همسرش را بررسی کرد. همچنین مسیر روستا به سمت آمبولانس را بست.
عدرا افزود: «ما دهها شکایت علیه همین شهرکنشینان به خاطر چراندن گوسفندانشان در میان درختان زیتونمان ثبت کردهایم، اما پلیس هیچ اقدامی نمیکند.»
ارتش اسرائیل در پاسخ به سیانان مدعی شد نیروهایش پس از دریافت گزارشی درباره چند نفر که به سمت غیرنظامیان اسرائیلی در نزدیکی توانی سنگ پرتاب کردند به محل اعزام شدهاند و دو شهروند اسرائیلی مجروح شدهاند. اما عدرا این ادعا را مزخرف خواند و گفت هیچکس از طرف او سنگی پرتاب نکرده است.
بر اساس گزارشی از گروههای «صلح اکنون» و «کرِم ناووت» که در مارس منتشر و توسط تحلیل تصاویر ماهوارهای سیانان تأیید شد، از اکتبر ۲۰۲۳ تا دسامبر ۲۰۲۴، شهرکنشینان ۴۹ پایگاه غیرقانونی جدید چوپانی در کرانه باختری ایجاد کردهاند؛ افزایشی ۵۰ درصدی که اغلب توسط افراطیترین شهرکنشینان تأسیس شدهاند.
عدرا سال گذشته همراه با سه فیلمساز دیگر برای مستند «سرزمین دیگری نیست» (No Other Land) که به کوچ اجباری فلسطینیان در منطقه «مسافر یطا» میپرداخت، جایزه اسکار بهترین مستند بلند دریافت کرد. او پیشتر نیز مورد حمله قرار گرفته است؛ از جمله در ماه مارس زمانی که «حمدان بلال» همکار کارگردانش پس از یک حمله مشابه از سوی شهرکنشینان، توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





