جشنواره بینالمللی فیلم توکیو از «بلا تار» فیلمساز مجارستانی با اعطای جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدیر میکند.
به گزارش سینماسینما، «بلاتار» که به خاطر سبک سینمایی متمایزش شناخته میشود، با فیلم ۴۳۸ دقیقهای خود با عنوان «تانگوی شیطان» در سال ۱۹۹۴ شهرت بین المللی به دست آورد که برای او جایزهای در برلیناله به ارمغان آورد.
تار از زمان اعلام بازنشستگی خود از فیلمسازی پس از ساخت فیلم «اسب تورین»، بر آموزش نسل بعدی فیلمسازان تمرکز کرده است. او در سال ۲۰۱۲ مدرسه «film.factory» را در سارایوو تأسیس کرد و کارگاههایی را در سراسر جهان برگزار میکند.
سی و هفتمین جشنواره توکیو، فیلمهای کوتاه خلق شده در کارگاه آموزشی اخیر به رهبری تار در استان فوکوشیمای ژاپن را به نمایش میگذارد. این جشنواره همچنین میزبان یک رویداد گفتگوی ویژه با حضور بلا تار و اهدای جایزه یک عمر دستاورد طی مراسمی در یکم نوامبر خواهد بود.
بلار تار در سال ۲۰۲۳ جایزه افتخاری آکادمی فیلم اروپا دریافت کرد و در سال ۲۰۲۲ نیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم قاهره مورد تقدیر قرار گرفت.
تار که در سال ۱۹۵۵ در مجارستان به دنیا آمد و بزرگ شد، از آکادمی تئاتر و فیلم بوداپست فارغالتحصیل شد و اولین فیلم خود را در مقام کارگردان در سن ۲۲ سالگی با نام «آشیانه خانواده» در سال ۱۹۷۷ ساخت و با تمرکز بر مسائل اجتماعی به سبک آثار مستند، در سال ۱۹۸۱ فیلم «بیگانه» و در سال ۱۹۸۲ فیلم «مردم پیشساخته» را به سینما آورد.
اقتباس تلویزیونی او از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر در سال ۱۹۸۲، که آن را تنها در دو پلان فیلمبرداری کرد، مرحله جدیدی را در کار خلاقانه او رقم زد و فیلم «لعنت» در سال ۱۹۸۸ شاهد آغاز سبکی بصری بود که او با آن شناخته شده است رویکرد فیلمبرداری سیاه و سفید، و نماهای بلند و آهسته، که با اقتباس هفتساعته رمان «تانگوهای شیطان» در سال ۱۹۹۴ به اوج خود رسید.
این فیلم برای او شهرت بینالمللی به ارمغان آورد و پس از آن فیلم «اهرمونیهای ورکمایستر» (۲۰۰۰) و «مردی از لندن» (۲۰۰۷) را بر اساس رمانی از «ژرژ سیمنون» ساخت.
«اسب تورین» که او چندین سال پیش آن را به عنوان آخرین فیلم داستانی خود اعلام کرد، در بخش رقابتی جشنواره برلین در سال ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد و خرس نقره جایزه بزرگ هیات داوران و همچنین جایزه فیپرشی را دریافت کرد.
از دیگر ساختههای بلا تار میتوان به «تقویم پاییز یا گاهنامه خزان» و «نفرین» اشاره کرد.
سی و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم توکیو که در میان رویدادهای موسوم به الف جهانی است، از ۷ تا ۱۶ آبان (۲۸ اکتبر تا ۶ نوامبر) در ژاپن برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت جایزه نوبل ادبیات برای لسلو کراسناهورکایی/ «تانگوی شیطان»؛ باران، باد، زباله
- فیلمی که به اسکار معرفی نشد؛ «آناتومی یک سقوط» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- بلا تار جایزه افتخاری آکادمی فیلم اروپا را دریافت میکند
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم توکیو برای سینمای ایران
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- کوجی فوکادا در مرکز توجه جشنواره توکیو/ تجلیل از کارگردان نامدار ژاپنی
- نور و تاریکی در فیلمهای بلا تار + ویدئو
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





