سینماسینما، پاریس: از ایران، فقط «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی در لیست جدید ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه نویسندگان و منتقدان نشریه ورایتی قرار گرفت.
بعد از انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند انگلستان که نظرهای گوناگون و گاه انتقادآمیزی را درباره اول شدن فیلم بلژیکی/فرانسوی، «ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن به وجود آورد، این فیلم حالا در لیست جدید مجله واریتی، در رده ۷۸ این جدول قرار گرفته است! تفاوت دیدگاه ها از زمین تا آسمان است! امروز نشریه مهم سینمایی واریتی چاپ امریکا نیز لیست ۱۰۰ فیلم برتر خود را اعلام کرد که همین فیلم شانتال آکرمن در رده ۷۸ جای گرفت. فیلم هایی که در رده اول لیست واریتی قرار گرفته اند عبارتند از: اول «روانی» (آلفرد هیچکاک ۱۹۶۰)، دوم «جادوگر اُز» (ویکتور فلمینگ، ۱۹۳۹)، سوم «پدر خوانده» (فرانسیس فورد کوپولا ۱۹۷۲)، چهارم «همشهری کین» (ارسون ولز ۱۹۴۱)و پنجم «پالپ فیکشن» (کوئنتین تارانتینو ۱۹۸۴). سپس «هفت سامورایی» (آکیرو کوروساوا ۱۹۵۴)، «راز کیهان یا ادیسه فضایی ۲۰۰۱» (استنلی کوبریک ۱۹۶۸) قرار گرفته اند. در این لیست تنها یک فیلم ایرانی، «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی دیده می شود که در رده ۸۹ قرار دارد و تنها فیلم ایرانی این لیست است.
بنظر میآید در بسیاری از موارد دیدگاههای این دسته از منتقدین با کسانی که برای سایت اند ساند فیلمها را انتخاب کرده اند بسیار متفاوت است. منتقدین واریتی بیشتر طرف فیلمهای عام پسندتر و فراگیرتر رفته اند؛ اما باید اذعان کرد که چه حیف است که کارگردانان بزرگی مثل ویم وندرس، آنجلوپولس، لارس فونتریه، روسلینی، پازولینی، آیزنشتاین، ورتوف، میلوش فورمن، ماکس افولس، شلندرف، مارکو فرری، آنتونیو مورنو، فریتز لانگ، تیم برتون، ویسکونتی، تروفو، الن رنه، ژان پییر ملویل، برتولوچی …. و ده ها کارگردان دیگر در لیست حضور ندارند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- فوت تهیهکننده «پدرخوانده»/ آلبرت رودی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





