جیمز کامرون، کارگردان نامدار هالیوود، در گفتوگویی تازه اعلام کرد که آینده فیلمهای پرهزینه به کاهش هزینهها از طریق هوش مصنوعی گره خورده است.
به گزارش سینماسینما، جیمز کامرون امیدوار است که هوش مصنوعی مولد بتواند فشار مالی وارد بر هالیوود را کاهش دهد.
برنده جایزه اسکار در آخرین قسمت از پادکست «Boz to the Future» در گفتوگو با اندرو بوسورث، مدیر ارشد فناوری شرکت متا، درباره هوش مصنوعی و فیلمسازی صحبت کرد.
کامرون پیشتر درباره این فناوری که باعث جنجالهایی در صنعت سرگرمی شده، صراحتاً اظهار نظر کرده است. حضور فزاینده هوش مصنوعی در فرآیند فیلمسازی از عوامل آغاز اعتصابهای اتحادیههای بازیگران و نویسندگان در سال ۲۰۲۳ بود و اخیراً نیز بحثهای زیادی را پیش از جوایز اسکار ۲۰۲۵ برانگیخته است.
با وجود انتقادات قبلی کامرون نسبت به هوش مصنوعی، او در سال ۲۰۲۴ به هیات مدیره شرکت «Stability AI» سازنده مدل تبدیل متن به تصویر «Stable Diffusion»، پیوست.
کامرون در این مصاحبه گفت که تصمیمش برای پیوستن به این شرکت از علاقهاش برای درک این فناوری ناشی شده و اضافه کرد: «هدفم الزاماً این نبود که پول هنگفتی دربیاورم. هدف این بود که این حوزه را درک کنم. بفهمم ذهن توسعهدهندگان درگیر چه چیزهایی است، به دنبال چه هدفی هستند، چرخه توسعهشان چگونه است و برای ساخت یک مدل خاص برای یک کارکرد مشخص، چقدر منابع لازم دارند. هدف من این بود که سعی کنم این فناوری را در گردش کار جلوههای ویژه ادغام کنم.»
کامرون باور دارد فیلمسازان باید برای کاهش هزینه ساخت فیلمهای بلاکباستر که پر از جلوههای ویژه و سنگین است، به هوش مصنوعی روی آورند: «ما باید راهی پیدا کنیم که این هزینه را به نصف کاهش دهیم.»
بودجههای هالیوود به دلایل مختلفی کاهش یافتهاند؛ از جمله کاهش سفارش محتوا توسط استودیوها و فروش ضعیف گیشه.
کامرون ادامه داد: «این به معنای اخراج نیمی از کارکنان شرکتهای جلوههای ویژه نیست. بلکه یعنی سرعت تکمیل هر نما را دو برابر کنیم تا ریتم کار سریعتر شود، چرخه تولید سریعتر شود و هنرمندان بتوانند سراغ پروژههای جالب دیگر بروند. این چشمانداز من است.»
او همچنین به مخالفتها درباره استفاده از آثار هنرمندان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی اشاره کرد؛ موضوعی که نه فقط در دنیای سینما بلکه در میان همه هنرمندان محل بحث است.
شرکتهایی مانند «OpenAI» سازنده «ChatGPT»، به دلیل بهرهبرداری گسترده از داراییهای فکری برای آموزش مدلهایشان مورد انتقاد قرار گرفتهاند. گروهی از نویسندگان از جمله کمدین سارا سیلورمن از این شرکت به دلیل نقض کپیرایت شکایت کردهاند.
کامرون گفت: «بسیاری از تردیدها در هالیوود و صنعت سرگرمی به طور کلی، مربوط به منبع دادههای آموزشی، مالکیت آثار و بحثهای مربوط به حقوق کپیرایت است. اما به نظر من، مردم نگاه اشتباهی به این موضوع دارند. من یک هنرمندم. هر کسی که هنرمند است، هر انسانی، خودش یک مدل است.»
او افزود: «شما نمیتوانید ورودی ذهن من را کنترل کنید. نمیتوانید بگویید چه چیزی ببینم یا کجا بروم. ورودی من همان چیزی است که خودم انتخاب میکنم و حاصل تجربیات تمام عمرم است. خروجی من، یعنی هر فیلمنامهای که مینویسم، باید از این منظر قضاوت شود که آیا بیش از حد مشابه است یا نه و آیا شبیه سرقت ادبی است یا نه.»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- تئاتری با همکاری هوش مصنوعی؛ پوستر نمایش «آنتیگونه» رونمایی شد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- آیا «آواتار» فیلم تام کروز را پایین میکشد؟
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- آیا «ترمیناتور» هفتم در راه است؟/ هوش مصنوعی جایگزین رباتهای بد
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
- مخاطبان جهانی از «آواتار ۲» استقبال کردند/ آغاز کار با فروش ۴۳۴ میلیون دلاری
پربازدیدترین ها
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
آخرین ها
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان