جیمز کامرون، کارگردان نامدار هالیوود، در گفتوگویی تازه اعلام کرد که آینده فیلمهای پرهزینه به کاهش هزینهها از طریق هوش مصنوعی گره خورده است.
به گزارش سینماسینما، جیمز کامرون امیدوار است که هوش مصنوعی مولد بتواند فشار مالی وارد بر هالیوود را کاهش دهد.
برنده جایزه اسکار در آخرین قسمت از پادکست «Boz to the Future» در گفتوگو با اندرو بوسورث، مدیر ارشد فناوری شرکت متا، درباره هوش مصنوعی و فیلمسازی صحبت کرد.
کامرون پیشتر درباره این فناوری که باعث جنجالهایی در صنعت سرگرمی شده، صراحتاً اظهار نظر کرده است. حضور فزاینده هوش مصنوعی در فرآیند فیلمسازی از عوامل آغاز اعتصابهای اتحادیههای بازیگران و نویسندگان در سال ۲۰۲۳ بود و اخیراً نیز بحثهای زیادی را پیش از جوایز اسکار ۲۰۲۵ برانگیخته است.
با وجود انتقادات قبلی کامرون نسبت به هوش مصنوعی، او در سال ۲۰۲۴ به هیات مدیره شرکت «Stability AI» سازنده مدل تبدیل متن به تصویر «Stable Diffusion»، پیوست.
کامرون در این مصاحبه گفت که تصمیمش برای پیوستن به این شرکت از علاقهاش برای درک این فناوری ناشی شده و اضافه کرد: «هدفم الزاماً این نبود که پول هنگفتی دربیاورم. هدف این بود که این حوزه را درک کنم. بفهمم ذهن توسعهدهندگان درگیر چه چیزهایی است، به دنبال چه هدفی هستند، چرخه توسعهشان چگونه است و برای ساخت یک مدل خاص برای یک کارکرد مشخص، چقدر منابع لازم دارند. هدف من این بود که سعی کنم این فناوری را در گردش کار جلوههای ویژه ادغام کنم.»
کامرون باور دارد فیلمسازان باید برای کاهش هزینه ساخت فیلمهای بلاکباستر که پر از جلوههای ویژه و سنگین است، به هوش مصنوعی روی آورند: «ما باید راهی پیدا کنیم که این هزینه را به نصف کاهش دهیم.»
بودجههای هالیوود به دلایل مختلفی کاهش یافتهاند؛ از جمله کاهش سفارش محتوا توسط استودیوها و فروش ضعیف گیشه.
کامرون ادامه داد: «این به معنای اخراج نیمی از کارکنان شرکتهای جلوههای ویژه نیست. بلکه یعنی سرعت تکمیل هر نما را دو برابر کنیم تا ریتم کار سریعتر شود، چرخه تولید سریعتر شود و هنرمندان بتوانند سراغ پروژههای جالب دیگر بروند. این چشمانداز من است.»
او همچنین به مخالفتها درباره استفاده از آثار هنرمندان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی اشاره کرد؛ موضوعی که نه فقط در دنیای سینما بلکه در میان همه هنرمندان محل بحث است.
شرکتهایی مانند «OpenAI» سازنده «ChatGPT»، به دلیل بهرهبرداری گسترده از داراییهای فکری برای آموزش مدلهایشان مورد انتقاد قرار گرفتهاند. گروهی از نویسندگان از جمله کمدین سارا سیلورمن از این شرکت به دلیل نقض کپیرایت شکایت کردهاند.
کامرون گفت: «بسیاری از تردیدها در هالیوود و صنعت سرگرمی به طور کلی، مربوط به منبع دادههای آموزشی، مالکیت آثار و بحثهای مربوط به حقوق کپیرایت است. اما به نظر من، مردم نگاه اشتباهی به این موضوع دارند. من یک هنرمندم. هر کسی که هنرمند است، هر انسانی، خودش یک مدل است.»
او افزود: «شما نمیتوانید ورودی ذهن من را کنترل کنید. نمیتوانید بگویید چه چیزی ببینم یا کجا بروم. ورودی من همان چیزی است که خودم انتخاب میکنم و حاصل تجربیات تمام عمرم است. خروجی من، یعنی هر فیلمنامهای که مینویسم، باید از این منظر قضاوت شود که آیا بیش از حد مشابه است یا نه و آیا شبیه سرقت ادبی است یا نه.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- پس از پایان «آواتار: آتش و خاکستر»؛ جیمز کامرون به دنیای آدمخوارها میرود
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- تئاتری با همکاری هوش مصنوعی؛ پوستر نمایش «آنتیگونه» رونمایی شد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- آیا «آواتار» فیلم تام کروز را پایین میکشد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





