فهرست کوتاه نامزدهای نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار در ۱۰ شاخه اعلام شد و انیمیشن کوتاه و ایرانی «در سایه سرو» به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین انیمیشن کوتاه راه یافت.
به گزارش سینماسینما، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرستهای کوتاه، نامزدهای ۱۰ بخش را برای مراسم نود و هفتمین دوره جوایز اسکار اعلام کرده است.
رأیگیری اولیه در بخشهای فیلم کوتاه انیمیشن، فیلم مستند بلند، فیلم مستند کوتاه، فیلم بلند بینالمللی، فیلم کوتاه لایواکشن، گریم و طراحی مو، موسیقی متن، ترانه اصلی، صدا و جلوههای ویژه انجام شده است.
در شاخه بهترین انیمیشن کوتاه نیز «در سایه سرو» ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی به جمع ۱۵ نامزد اولیه راه یافته است.
انیمیشن «در سایه سرو» با کسب جایزه اصلی جشنواره انیمیایو در اسپانیا واجد شرایط رقابت در جوایز اسکار در شاخه بهترین انیمیشن کوتاه شد. این انیمیش به دنبال دریافت جایزه انیمیشن کوتاه جشنواره لس آنجلس نیز واجد شرایط رقابت در جوایز آکادمی اسکار شناخته شده بود.
پویانمایی «در سایه سرو» از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تاکنون دهها جایزه بینالمللی از جشنوارههای داخلی و بینالمللی کسب کرده است.
داستان «در سایه سرو» در مورد یک ناخداست که از اختلال استرس پس از سانحه رنج میبرد، او با دخترش در خانهای محقر در کنار دریا و در انزوا زندگی میکند. آنها باید با چالشهای یک زندگی سخت مقابله کنند.
«خداحافظ دنیای من»، «خرسی به نام وُیتِک»، «مردان زیبا»، «جرج بطری»، «خرچنگی در استخر»، «آبنباتهای جادویی»، «شاید فیلها»، «من»، «اوریگامی»، «پِرسِبِس»، «۲۱»، «سرگردانی برای شگفتی»، «کلاویه وحشیمزاج» و «ایوای!» دیگر نامزدهای اولیه شاخه بهترین انیمیشن کوتاه هستند.
در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی نیز پانزده فیلم برای دور بعدی رأیگیری در بخش فیلم بلند بینالمللی جوایز نود و هفتم اسکار پیش خواهند رفت. فیلمهایی از ۸۵ کشور و منطقه برای این بخش واجد شرایط بودند.
۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین فیلم بینالمللی:
برزیل: «من هنوز اینجا هستم»
کانادا: «زبان جهانی»
جمهوری چک: «موجها»
دانمارک: «دختر با سوزن»
فرانسه: «امیلیا پرز»
آلمان: «دانه انجیر معابد»
ایسلند: «لمس»
ایرلند: «نیکپ»
ایتالیا: «ورمیگلیو»
لتونی: «جریان»
نروژ: «آرماند»
فلسطین: «از نقطه صفر»
سنگال: «داهومی»
تایلند: «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم»
بریتانیا: «سانتوش»
* سینمای ایران فیلم «در آغوش درخت» را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده بود که این فیلم از راهیابی به جمع ۱۵ نامزد اولیه بازماند.
پانزده فیلم نیز برای دور بعدی رأیگیری در بخش فیلم مستند بلند نود و هفتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شدند. ۱۶۹ فیلم برای این بخش واجد شرایط بودند.
فهرست ۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین مستند بلند به شرح زیر است:
«پروندههای بیبی»
«دفتر خاطرات جعبه سیاه»
«داهومی»
«دختران»
«انو»
«فریدا»
«هالیوودگیت»
«سرزمین دیگری نیست»
«جنگ پرسلن»
«پادشاهی»
«زندگی شگفتانگیز ایبلین»
«موسیقی متن یک کودتا»
«نیشکر»
«اتحادیه»
«ویل و هارپر»
در مجموع و پس از اعلام فهرست کوتاه نامزدهای اسکار ۲۰۲۵، فیلمهای «امیلیا پرز» و «شرور» بیشترین نامزدی را دریافت کردند و در مرحله نهایی اسکار نود و هفتم، بیشترین شانس را در اغلب شاخهها خواهند داشت.
رأیگیری اسکار برای تعیین نامزدهای نهایی در هر ۲۳ بخش از روز چهارشنبه، ۸ ژانویه آغاز شده و در روز یکشنبه، ۱۲ ژانویه به پایان میرسد. نامزدها روز جمعه، ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام خواهند شد.
مراسم پایانی نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲ مارس (بامداد یکشنبه ۱۲ اسفند) در سالن دالبی در هالیوود برگزار می شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





