انتخاب بهترین فیلمهای استیون اسپیلبرگ به رای ۱۰۰ منتقد، فیلمهای «آروارهها» و «فهرست شیندلر» را در اوج نشاند.
به گزارش سینماسینما، یک نظرسنجی از ۱۰۰ منتقد سینمایی برای انتخاب بهترین فیلمهای اسپیلبرگ در حالی که تابستان امسال پنجاهمین سالگرد «آروارهها» است، خالی از لطف نیست. این فیلم نه تنها یک فیلم پرفروش تابستانی شد، بلکه مسیر حرفهای اسپیلبرگ را برای همیشه تغییر داد. در عین حال رسیدن به این نقطه عطف، سیلی از مرور آثار این کارگردان و بررسیهای عمیقتری در آثار اسپیلبرگ را موجب شده است.
این کارگردان با ۶ دهه کار حرفهای و ساخت بیش از ۴۰ فیلم، یکی از چهرههای نادر هالیوود است که در مجموعه آثارش هم فیلمهایی با موفقیت تجاری دارد و هم منتقدانی را که به دنبال دستاوردهای هنری اصیل هستند، راضی کرده است.
اسپیلبرگ در ۷۵ سالگی، فیلم «فابلمنها» را که شخصیترین فیلمش تا به امروز محسوب میشود راهی سینماها کرد که با تحسین منتقدان روبهرو شد و جایزه تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو را از آن خود کرد. این فیلم پس از بازسازی «داستان وست ساید» که سال ۲۰۲۱ نامزد ۷ جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم شد، روی پردههای نقرهای رفت.
در فهرستی که با رای ۱۰۰ منتقد تهیه شده دیدن این که «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در راس آثار کارنامه اسپیلبرگ جای گرفتهاند، به هیچ وجه تعجبآور نیست. این ۲ فیلم نشان دهنده ۲ نقطه اوج نبوغ او هستند؛ یکی تعریف مجدد بلاکباستر مدرن با حس استادانه تعلیق و نمایش و دیگری اثری ویرانگر از یک رویداد تاریخی. «آروارهها» اسپیلبرگ را به نامی آشنا تبدیل کرد و هالیوود را برای همیشه تغییر داد، در حالی که «فهرست شیندلر» او را به عنوان یک هنرمند جدی که قادر به رویارویی با تاریکترین فصلهای تاریخ بشر است، تثبیت کرد.
فهرست به دست آمده از بهترین فیلمهای اسپیلبرگ چنین است:
۱. آروارهها با ۶۴ رأی
۲. فهرست شیندلر با ۴۴ رای
۳. برخورد نزدیک از نوع سوم با ۴۲ رای
۴. مهاجمان صندوقچه گمشده با ۳۹ رای
۵. ای.تی با ۳۲ رای
۶. هوش مصنوعی با ۲۶ رای
۷. نجات سرباز رایان با ۲۳ رای
۸. گزارش اقلیت با ۲۱ رای
۹. پارک ژوراسیک با ۱۹ رای
۱۰. مونیخ با ۱۸ رای
۱۱. اگه میتونی منو بگیر با ۱۵ رای
۱۲. امپراتوری خورشید با ۱۴ رای
۱۳. لینکلن با ۱۳ رای
۱۴. دوئل با ۱۰ رای
۱۵. بزرگراه شوگرلند با ۸ رای
۱۶. داستان وست ساید با ۷ رای
۱۷. آخرین جنگ صلیبی با ۶ رای
۱۸. معبد نابودی با ۵ رای
۱۹. پل جاسوسان با ۴ رای
۲۰. رنگ بنفش با ۶ رای
۲۱. ۱۹۴۱ با ۳ رای
۲۲. جنگ دنیاها با ۳ رای
۲۳. پست با ۳ رای
۲۴. همیشه با ۲ رای
۲۵. بازیکن شماره یک آماده با ۲ رای
۲۶. تنتن با یک رای
۲۷. ترمینال با یک رای
اما آثاری هم بودند که در فهرست هیچ یک از منتقدان جای نیافتند که «هوک»، «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک»، «آمیستاد»، «پادشاهی جمجمه بلورین»، «اسب جنگی» و «غول بزرگ مهربان» از جمله آنها بودند.
یکی از شگفتانگیزترین نتایج هم این بود که «هوش مصنوعی» که در زمان اکرانش در سال ۲۰۰۱ به عنوان ترکیبی آشفته از سبک کوبریک و اسپیلبرگ رد میشد، اکنون با قاطعیت در بین ۶ فیلم برتر وی جای گرفته و از «نجات سرباز رایان» و «پارک ژوراسیک» جلوتر است. به نظر میرسد زمان به نفع این داستان علمی تخیلی دلهرهآور کار کرده است.
نکته قابل توجه این است که تنها یک منتقد – جردن کرونک – به «فابلمنها» رأی داد.
آنچه از این فهرست به دست میآید این است که اگرچه اسپیلبرگ برای همیشه به فیلمهای پرفروشی چون «آروارهها»، «مهاجمان» و «ای.تی» گره خورده، فیلمهای چالشبرانگیزتر یا شخصیتر او مانند «هوش مصنوعی» و «مونیخ» هم توجه منتقدان را با خود دارند.
در این نظرسنجی که ابتدا در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، منتقدانی چون کلیم آفتاب از جشنواره فیلم لندن (BFI)، کارلوس آگیلار از سایت راجر ایبرت، ایتن آلتر از سایت یاهو موویز، جفری ام اندرسون از سن فرانسیسکو کرونیکل، دیوید آنسن از نیوزویک، تام بروگمن از ایندی وایر، نیک کلمنت از ورایتی، بن کرول از د رپ، پیتر دبروژ از ورایتی، پاتریک هایدمن از دی سایت، بری هرتز از گلاب اند میل، پیتر هاول از تورنتو استار، سارا استوارت از نیویورک پست و دیوید استریت از کریستین ساینس مانیتور شرکت کردند.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- فیلمبردار «آروارهها» درگذشت/ اسپیلبرگ: مدیون بیل باتلر هستم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





