اونا استابز بازیگر سریال «شرلوک» در ۸۴ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، اونا استابز بازیگری که در مسیر حرفهای طولانی و متنوع خود در پروژههایی از جمله «تعطیلات تابستانی»، «ورزل گامیج»، «تا مرگ جدایمان کند» و اخیراً «شرلوک» ساخته استیون موفات نقشآفرینی کرد، در ۸۴ سالگی از دنیا رفت.
خانوادهاش در بیانیهای گفتند: مامان امروز به آرامی در حالیکه خانواده کنارش بود در ادینبرا درگذشت. ما در این سختترین و غمانگیزترین زمانها خواستار حفظ حریم خصوصی و درک عمومی هستیم.
استابز در اطراف لندن بزرگ شد و در گروه کر آواز میخواند تا اینکه سال ۱۹۶۳ نقشی مهم در فیلم «تعطیلات تابستانی» ساخته کلیف ریچارد محصول سال ۱۹۶۳ به دست آورد.
این نخستین نقش بزرگ سینمایی او بود، اما نقشی مهمتر در سال ۱۹۶۵ و زمانی از راه رسید که او در فیلم «تا مرگ جدایمان کند» در قالب شخصیت ریتا ظاهر شد؛ زنی متاهل و بداخلاق در سیتکامی که جانی اسپایت ساخته بود. او این نقش را به مدت ۱۰ سال ایفا کرد.
در فاصله سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱، این بازیگر در سریال تلویزیونی «ورزل گامیج» نقش عمه سالی را مقابل جان پرتوی ایفا کرد. استابز یک بار درباره این شخصیت گفته بود: عمه سالی واقعاً مانند هیتلر بود؛ یک زن وحشتناک.
استابز بعد از آن هم هرگز بیکار نبود و به عنوان یکی از چهرههای ثابت تلویزیون بریتانیا در درامهای مختلف از جمله «ضربان قلب»، «قتلهای میدسومر» و «مارپل آگاتا کریستی» دیده شد. سال ۲۰۰۶ او در «ایستاندرز» هم نقشآفرینی کرد.
پس از اینکه سه پسر او بزرگ شدند و از خانه رفتند، او پا به عرصه تئاتر گذاشت تا استعدادهایش را در فرمتی دیگر به نمایش بگذارد. او در نمایش «شب دوازدهم» سال ۱۹۹۸ ساخته مایکل گرندج نقشآفرینی کرد که نخستین اثر شکسپیریاش بود. از جمله نقشآفرینیهای بسیار دیگرش میتوان از «پیگمالیون»، «مورد عجیب سگ در شب» و «کیفیت ستاره» نام برد.
یکی از آخرین پروژههای او در مسیر حرفهای بیش از ۵۰ سالهاش سریال «شرلوک» با نقشآفرینی بندیکت کامبربچ و مارتین فریمن بود.
کامبربچ پس از درگذشت او گفت: اونا دوستی فوقالعاده، با استعداد، خوشسبک، مهربان، لذتبخش و صادق بود. کار کردن و خندیدن و خنداندن او لذتبخش بود. خیلی متواضع و در عین حال خیلی خوب بود.
مارگ گتیس خالق «شرلوک» هم درباره وی عنوان کرد: کار کردن از نزدیک و ستایش اونا استابز یکی از بزرگترین لذتهای زندگی من بود. او زنی فوقالعاده و بازیگری باوقار بود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟