تبری که جک نیکلسون در فیلم «درخشش» با آن یکی از صحنههای ماندگار تاریخ سینما را خلق کرد، به قیمت ۱۷۵ هزار دلار چکش خورد.
به گزارش سینماسینما، ۱۲ خریدار برای تصاحب این تبر که در حراج خانه آمریکایی GottaHaveRockandRoll به مزایده گذاشته شده بود، رقابت کردند و در نهایت این یادگار سینمایی نصیب یک تاجر شد که طرفدار دو آتشه فیلم درخشش بود.
شاید پرداختن این مقدار پول برای خرید یک تبر تقلبی که از فوم و صمغ ساخته شده، دیوانگی به نظر برسد اما ارزش این تبر به جایگاهی که در تاریخ ژانر وحشت دارد برمیگردد. این همان تبری است که در صحنه معروف فیلم درخشش که در آن جک نیکلسون سعی میکند یک در را با تبر بشکند و سپس دیالوگ معروف جانی اینجاست را به زبان میآورد، مورد استفاده قرار گرفت. سکانس جانی اینجاست آنقدر معروف است که اگر کسی خود فیلم را هم ندیده باشد، همچنان آن را میشناسد.
فیلم درخشش که با اقتباس از رمانی به همین نام اثر استیون کینگ و به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شده، درباره یک نویسنده بلند پرواز است که به همراه همسر و فرزندش به عنوان سرایدار در یک هتل دورافتاده اقامت میگزیند تا در آرامش داستانش را پیش ببرد. اما انزوا و ارواح شرور هتل دست به دست هم میدهند تا جک را به جنون بکشانند.
اگرچه کینگ به انحراف زیاد فیلم از داستان کتاب معترض بود اما درخشش امروزه به عنوان یکی از شاهکارهای ژانر وحشت شناخته میشود و بر چند نسل از سینماگران تاثیر گذاشته است. دنباله این فیلم محبوب در سال ۲۰۱۹ با عنوان دکتر اسلیپ اکران شد.
منبع: ایرنا به نقل از مووی وب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مارولها» بدترین افتتاحیه کمپانی را رقم زد/ واکنش استیون کینگ
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- راه رستگاری از درون می گذرد/ جهان فلسفی استنلی کوبریک در گفت و گو با محمدرضا اسمخانی پژوهشگر فلسفه
- دستیار و بازیگر فیلمهای کوبریک درگذشت
- فوت بازیگر «درخشش»/ جو تارکل درگذشت
- سینماسینما/ خبرهایی از جشنواره ونیز/ نمایش دو فیلم اولین دوره در نودمین سال
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درخشش» با صدای رضا بهبودی/ این برنامه به آیدین الفت تقدیم شد + تیزر
- نقد مشروح سعید عقیقی بر یک کتاب/ چگونه تئوریها را «زرد» کنیم؟
- دلیل کنارهگیری جک نیکلسون از سینما مشخص شد
- «مرد فراری» استیون کینگ فیلم میشود
- فاکتورهایی که تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





