سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
«کاوه دانشمند»، فیلمساز، تمام تمرکز خود را بر راز نامطبوعی میگذارد که در کانون این درام آفتابخوردهی خانوادگی قرار دارد.
«سندروم تابستان بیپایان» ساختهی کاوه دانشمند، همچون یک درام چخوفی پیش میرود. ماجرا در یک خانه روستایی دلانگیز میگذرد؛ جایی که خانوادهای چهارنفره آخرین روزهای کاهلانهی تابستان را سپری میکنند. اما با یک اتهام نجواگونه، نگاه مادر به تصویر آرمانی از عزیزانش در آستانه فروپاشی قرار میگیرد. فیلم با تصاویری غرق در نورهای درخشان تابستانی آغاز میشود و بهسوی پایانی تاریک و درهمتنیده پیش میرود. این درام خانوادگی، هر چه جلوتر میرود، بیش از پیش ناآرام میشود و آن راز نامطبوع در مرکز ماجرا همچون سمی عمل میکند. حتی حلزونی خانگی که در پسزمینه پرسه میزند، همچون «تفنگ چخوف» در انتظار لحظه مناسب است.
دلفین (با بازی سوفی کولون) ظاهراً دارای یک خانواده ایدهآل است. او که یک فعال حقوق بشر است و حتی در تعطیلات تابستانیاش هم از شرکت در تماسهای تصویری مهم برای دفاع از ارزشهای خانوادگی غافل نمیماند، سالهاست با آنتوان (ماتئو کاپلی) ازدواجی خوش داشته است. آنتوان رماننویس موفقی است. آن دو، دو فرزند خوانده دارند: اصلان (جِم دگر) که تا چند روز دیگر برای تحصیل در رشته حشرهشناسی راهی خارج از کشور میشود، و آدیا (فردریکا میلانو)، دختر نوجوانی که پیش چشم آنها در حال شکوفایی است. این جمع چهارنفره روزهای تنبل خود را کنار استخر، با نوشیدنیهای خنک و زیر نور آفتاب میگذرانند؛ تصویری کارتپستالی از یک خانواده چندقومیتی فرانسوی. این همان تصویری است که دلفین با افتخار از آن سخن میگوید؛ تصویری از واحدی خانوادگی که او و آنتوان با فرزندانشان ساختهاند.
اما تنها یک تماس تلفنی کافی است تا این تصویر دوستداشتنی برهم بخورد. زنی که ادعا میکند در یک مهمانی با آنتوان بوده، با دلفین تماس میگیرد. آنتوان در حال مستی – احتمالا آنقدر که دیگر چیزی به خاطر نمیآورد – با گریه رازی را برملا کرده که دیگر نمیتواند مدت زیادی آن را پنهان کند: او با یکی از فرزندانش رابطهای عاشقانه دارد. دلفین ابتدا این اتهام بینامونشان را (به زبانی مؤدبانه که گویی تماسگیرنده وظیفه اخلاقی داشته افشاگری کند) نادیده میگیرد، اما خیلی زود متوجه میشود باید در روابط و پویاییهای خانوادگی خود بازنگری کند. آیا نگاه آنتوان بیش از حد طولانی روی بدن آدیا مکث میکند؟ آیا هنگام کمک به دختر نوجوانش برای رسیدگی به سوختگی روی ران پایش، بیش از حد با او تماس فیزیکی برقرار میکند؟
پارانویا به تدریج تمام لحظات بیداری دلفین را رنگ میزند و تحمل این شرایط زمانی دشوارتر میشود که همهی افراد خانواده نسبت به عزیمت قریبالوقوع اصلان مضطرب و نگران هستند. اضطرابها و هراسهایی درباره رهاشدن وجود دارد که ریشه در تجربه فرزندخواندگی اصلان دارد؛ مسائلی که شاید دلفین، با مادری سختگیرانهاش، نادانسته به آنها بیتوجهی کرده باشد. هر چه دلفین تلاش میکند راز احتمالی را که در قلب خانواده نهفته و اکنون برایش بیگانه و بیگانهتر شده است، برملا کند، «سندرم تابستان بیپایان» نیز تماشاگران را عمیقتر در یک درام ناراحتکنندهی خانوادگی فرو میبرد. درامی که در آن، هم شخصیتها و هم بازیگران تا بینهایت مظنون به نظر میرسند و هر نوع صمیمیتی به منبعی برای ظن تبدیل میشود. اهمیت این نکته وقتی بیشتر میشود که فیلم با شهادتی آغاز میگردد که از مرگ یکی از اعضای خانواده تا پایان آخر هفته خبر میدهد. با این تمهید، آنچه میبینیم در واقع یک فلشبک طولانی است.
«سندروم تابستان بیپایان» با نماهای بسته تصویربرداری شده و از همان ابتدا صمیمیتی نزدیک و تنگاتنگ را شکل میدهد که خیلی زود حالتی خفقانآور پیدا میکند. این شیوه قاببندی، ابتدا بینندگان را تشویق میکند تا با همان دقت بدگمانانهی دلفین، خانواده را وارسی کنند. همانطور که دلفین در خانه پرسه میزند تا هر نشانهای از صحت آنچه شنیده را بیابد، او به ناظری دقیق برای زیر نظر گرفتن آنتوان و فرزندان نوجوانش تبدیل میشود. سوفی کولون در نقش دلفین چنان بازی خویشتندارانهای ارائه میدهد که هرگز به احساسات نمایشی اغراقآمیز – که ممکن است داستان طلب کند – نزدیک نمیشود. با این حال، در نهایت دلفین به یک معما تبدیل میشود. او که بهعنوان یک ناظر صرف تقلیل یافته، در ارائه عاملیت شخصی خود، تمایلات و خواستههایش، چیزی برای عرضه ندارد. این مسئله زمانی دردناکتر میشود که بخش پایانی «سندرم تابستان بیپایان» به تصمیمی سرنوشتساز متکی است که دلفین برای نجات خانوادهای که از دست رفته، میگیرد.
در حقیقت پایانبندی فیلم، که بیش از حد تمامی گرهها را مرتب میکند، باعث میشود درام خانوادگی روزافزون ناخوشایند دانشمند، پوچ و توخالی احساس شود. داستان بیشتر به یک تحریک تهی میماند که با موضوعاتی چون محارم و کلیشههای مربوط به فرزندخواندگی (هرچند ظاهراً عامدانه) سروکار دارد و سعی دارد وارد عمق معضلات مبهم اخلاقی شود. اما حاصل کار چیزی نیست جز ترسیم تصویری از یک خانواده در حال پوسیدن که ناخواسته در راستای این تصور عمل میکند که تنها گونهای از خانوادهها سزاوار چنین توصیفیاند: خانوادهای که در نهایت، چه خواسته و چه ناخواسته، بر اهمیت پیوندهای خونی تأکید میکند.
تمام اینها در خدمت قصهای تیره و زننده است که بهدلیل درونگرایی مفرطش (ما بهندرت از خانه روستایی فیلم خارج میشویم) میخواهد منحصربهفرد باقی بماند. اما با توجه به جاهطلبیهای شخصیت اصلی (او بههرحال مدافع حقوق بشر است)، امواج این ماجرا ناگزیر به شکلی آزاردهنده به بیرون سرایت میکنند. از این رو، گرچه فیلم از لحاظ بصری چشمنواز و از نظر ساختار روایی درگیرکننده است، در پایان، «سندروم تابستان بیپایان» چیزی فراتر از آنچه به شخصیتهایش عرضه میکند، برای تماشاگر باقی نمیگذارد: طعمی تلخ که بیشتر از آنچه هرکسی بخواهد، در کام باقی میماند.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





