«روزهای عالی» جدیدترین ساخته «ویم وندرس» فیلمساز مطرح آلمانی در افتتاحیه جشنواره فیلم توکیو به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، «روزهای عالی» جدیدترین ساخته این کارگردان آلمانی است که در جشنواره کن امسال برای نخستینبار به نمایش درآمد و با استقبال گستردهای مواجه شد.
این فیلم داستان مرد میانسال توکیویی را روایت میکند که زندگی خود را به لذتهای کوچک تقلیل داده است. این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای «کوجی یاکوشو» بازیگر کهنهکار ژاپنی از جشنواره کن به ارمغان آورد.
«ویم وندرس» پیش از این به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره توکیو ۲۰۲۳ نیز معرفی شده بود. سیو ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم توکیو امسال از ۲۳ اکتبر تا یکم نوامبر (۱ تا ۱۰ آبان) برگزار میشود.
این سینماگر به عنوان یکی از چهرههای سرشناس سینمای معاصر آلمان، اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۷۰ با نام «تابستان در شهر» ساخت و پس از آن فیلمهای «ترس دروازهبان از ضربه پنالتی» (۱۹۷۲)، «داغ ننگ» (۱۹۷۳)، «آلیس در شهر» (۱۹۷۴)، «حرکت غلط» (۱۹۷۵) و «پادشاهان جاده» (۱۹۷۶) را کارگردانی کرد.
«وندرس» پس از ورود به هالیوود در سال ۱۹۸۲، «هملت» را ساخت اما اختلاف او با «فرانسیس فورد کوپولا» که تهیهکننده فیلم بود، موجب شد تا نسخه قابل اکران این فیلم چند سال بعد آماده نمایش شود.
بیتردید شاهکار سینمایی «وندرس» در سال ۱۹۸۴ با فیلم «پاریس تگزاس» رقم خورد که جایزه نخل طلا، بهترین فیلم معنوی و جایزه فیپرشی جشنواره کن را برای او بههمراه آورد، این فیلم همچنین جایزه بهترین کارگردانی از جوایز «بفتا» انگلستان کسب کرد.
سه سال بعد، «وندرس» با ساخت فیلم «بهشت برفراز برلین» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و بهترین کارگردانی جوایز فیلم اروپا را به دست آورد.
«وندرس» در کارنامه سینماییاش ساخت آثار مستندی را نیز دارد که از معروفترین آنها میتوان به مستند «باشگاه اجتماعی بونا ویستا» درباره موسیقیدانان کوبا، «روح یک مرد» درباره گروههای موسیقی بلوز در آمریکا و «نمک زمین» درباره یک عکاس برزیلی اشاره کرد.
اولین جایزه سینمایی معتبری که «وندرس» کسب کرد، شیر طلای جشنواره ونیز در سال ۱۹۸۲ برای فیلم «وضعیت اشیا» بود.
وی در سال ۱۹۸۷ برای فیلم «بالهای اشتیاق» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را به دست آورد و دو سال بعد دکترای افتخاری دانشگاه سوربن پاریس را نیز کسب کرد.
از دیگر افتخارات سینمایی او میتوان به خرس نقرهای جشنواره برلین در سال ۲۰۰۰ برای «هتل میلیون دلاری»، جایزه بهترین فیلم جشنواره جیفونی ایتالیا در سال ۱۹۸۶، دوربین طلای سینمای آلمان در سال ۲۰۰۰ برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» و جایزه بهترین مستند از جوایز «گویا» سال ۲۰۰۸ و یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو در سال ۲۰۰۵ نام برد.
«وندرس» که اکنون ۷۷ ساله است، سه نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم مستند برای ««کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا»»(۱۹۹۹)، «پینا»(۲۰۱۱) و «نمک زمین»(۲۰۱۴) را نیز در کارنامه دارد.
منبع: ایسنا به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- یسنا میرطهماسب و زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگران جشنواره توکیو شدند
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- ویم وندرس جایزه لومیر را میگیرد
- ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





