سینماسینما، پاریس: ویم وندرس، کارگردان بزرگ آلمانی که شاهکارهایی چون «پاریس تگزاس»، «بالهای اشتیاق» (زیر آسمان برلین) و چندین شاهکار دیگر در کارنامه خود دارد، اخیرا یک فیلم مستند کمتر از یک ساعت ساخته به نام «حضور» که در نمایشگاه جهانی بینال ونیز به نمایش درآمد.
این فیلم که به شکل ۳ بعدی ساخته شده، درباره کارهای یک خانم هنرمند فرانسوی که اصلیتی الجزایری دارد به نام کلودین درای است. در این اثر مستند، ویم وندرس به خلاقیتهای این هنرمند و نحوه کارش پرداخته و توانسته به جهان درونی وی نفوذ کند. کارگردان تعریف میکند که بعد از اینکه روزی این هنرمند با او تماس گرفته بود به آتلیه او رفته و بسیار جذب کارهای او شده و علاقهمند به ساختن فیلم «حضور» شده بود. وندرس علاوه بر فیلمهای داستانی بلند، علاقه به ساختن فیلمهای مستند درباره آرتیستها هم داشته است. اما مدتی است فیلم بلند سینمایی نساخته است. وی قبلا نیز فیلم مستند سه بعدی دیگری راجع به پینا، خانم رقصنده برجسته ساخته بود که مورد توجه گالریهای هنری قرار گرفته بود. وندرس در این باره میگوید: «وقتی فیلمهای کوچک این چنینی میسازم، احساس لطیف نزدیکی با آن آرتیست و جهان او میکنم وحس میکنم به راحتی وارد آن اثر میشوم و تحت تاثیر آن قرار میگیرم.» او همچنین هنگامی که فیلم «نمک زمین» را درباره عکسهای یک عکاس برزیلی ساخته بود همین احساس را داشت. این فیلمش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۴ شرکت کرده بود و جایزه بزرگ این بخش را به دست آورده بود. او از ابتدای کار خود تاکنون جوایز بسیاری از جشنوارههای معتبر جهان از جمله نخل طلا، شیر طلا، اسکار بهترین مستند و غیره را به دست آورده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- جشنواره توکیو با ویم وندرس افتتاح میشود
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- ویم وندرس جایزه لومیر را میگیرد
- ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو شد
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





