سینماسینما: آگنیشکا هولاند کارگردان فیلم «مرز سبز» هنگام سفر به لهستان مجبور شد از گارد امنیتی ۲۴ ساعته کمک بگیرد.
به نوشته خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، آگنیشکا هولاند کارگردان فیلم «مرز سبز» هنگام بازگشت به زادگاهش لهستان برای اکران درامی با عنوان «مرز سبز» درباره مهاجران با واکنش شدید سیاسی و نفرتپراکنی شدید آنلاین روبرو و مجبور شده تا از حفاظت امنیتی ۲۴ ساعته استفاده کند.
وی در گفتگویی با ددلاین تاکید کرد: وضعیت مدام در حال تغییر است و هرچند من سعی میکنم ذهن سالمی داشته باشم، اما وضع خطرناک است. این کمپین میتواند به تحریک خشونت واقعی- نه فقط خشونت کلامی- منجر شود.
در نقد و بررسی فیلم «مرز سبز» که در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، از آن به عنوان شاهکاری بشردوستانه یاد شد که چشم انداز وحشتناکی از بحران پناهندگان اروپا را عیان میکند.
اکران این فیلم که از پنجشنبه شروع شده در این ماه در لهستان ادامه خواهد داشت. این فیلم به بحران مهاجران در امتداد مرز جنگلی لهستان با بلاروس میپردازد و تصویری از الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس ارایه میکند که متهم است مردم را به سفر به کشورش تشویق کرده و در عین حال صحنههایی از فیلم نشان میدهد مرزبانان لهستانی مهاجران خسته و گیجشده را از مرز به بلاروس برمیگردانند.
این فیلم همچنین سوالاتی جدی در مورد موج فزاینده احساسات ضد مهاجران و از دست دادن انسانیت، نه تنها در لهستان که در سراسر اروپا طرح میکند.
هولاند درباره فیلمش گفت: در یکی دو مورد رفتار سادیستی نشان داده میشود، اما بقیه افراد در نوعی برزخ اخلاقی گرفتار شدهاند و مردم بزرگ لهستان که بدون توجه به خطرات، جان آدمهای دیگر را نجات میدهند.
این کارگردان حزب قانون و عدالت را متهم کرد که میخواهد از این سخنان به عنوان ابزارهای انتخاباتی استفاده کند.
در همین حال سازمانهای سینمایی در سراسر اروپا و آمریکا در حمایت از هولاند وارد میدان شدهاند و انجمن کارگردانان آمریکا آخرین نهادی است که بیانیهای در محکوم کردن حملات دولت به این کارگردان منتشر کرده است.
انجمن کارگردانهای آمریکا در بیانیه خود گفت: کارگردانهایی مانند آگنیشکا نقشی حیاتی در ترویج مباحثه و انعکاس مشکلات اجتماعی دارند و ما بیانیههای فدراسیون کارگردانان سینمای اروپا و آکادمی فیلم اروپا در حمایت از آگنیشکا و فیلم برنده جایزه جشنواره فیلم ونیز را تکرار میکنیم.
هولاند ۷۴ ساله که متولد ورشو است و اوایل دهه ۱۹۸۰ مجبور به ترک کشورش شد، میگوید: من عمر طولانی داشتهام و چندین رژیم به من حمله کردهاند، اما هیچ چیز با این مورد قابل مقایسه نیست؛ آنها فیلم را با تبلیغات نازیها با لنی ریفنشتال، هیتلر و استالین مقایسه میکنند.
وزیر دادگستری گفته این فیلم معادل یک فیلم تبلیغاتی آلمان نازی است که لهستانیها را راهزن و قاتل نشان میدهد.
همچنین به نوشته ایسنا کمیته اسکار سینمای لهستان در نهایت تصمیم گرفت فیلم «دهقانها» را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کند و فیلم انتقادی «مرز سبز» ساخته «آگنیشکا هولاند» را نادیده گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری