«ویلیام پیتر بلَتی»، نویسنده رمان «جنگیر» که فیلم آن شهرت فراوانی دارد، درگذشت.
به گزارش سینماسینما، گاردین نوشت: «ویلیام پیتر بلتی»، رماننویس و فیلمساز آمریکایی که رمان «جنگیر» را در کارنامهاش دارد، در سن ۸۹ سالگی در اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.
او کتاب ترسناک «جنگیر» را در سال ۱۹۷۱ درباره کودکی که جنزده شده بود نوشت و دو سال پس از آن فیلمنامه آن را برای «ویلیام فردکین»، کارگردان «جنگیر» به نگارش درآورد.
«جنگیر» مشهورترین اثر این نویسنده بود و در زمان انتشار فروش چشمگیری داشت. نام این کتاب مدت ۵۷ هفته در فهرست پرفروشترینهای «نیویورک تایمز» دیده میشد و ۱۷ هفته در صدر این جدول قرار داشت.
«بلتی» سال ۱۹۷۳ برای نگارش فیلمنامه «جنگیر» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کرد. او همچنین در سال ۱۹۹۰ فیلم «جنگیر ۳» را نوشت و کارگردانی کرد.
«فردکین» کارگردان، «ادگار رایت» فیلمساز و «استفن کینگ» نویسنده آثاری چون «رستگاری در شائوشنگ» و «مسیر سبز»، از جمله اولین افراد سرشناسی بودند که از فقدان این نویسنده ابراز تاسف و پیامهایی را در شبکههای اجتماعی خود منتشر کردند.
«استفن کینگ» که خود برای نگارش رمانهای ژانر وحشت شهرت دارد، «جنگیر» را «مهمترین رمان ترسناک دوران ما» خواند.
«بلتی» سال ۱۹۲۸ از پدر و مادر لبنانی و مهاجر به دنیا آمد. او در رشته ادبیات انگلیسی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند، اما به عنوان فروشنده خانگی جاروبرقی مشغول به کار شد. رانندگی کامیون و مسئول چک بلیت، از دیگر حرفههای او پیش از پیوستن به نیروی هوایی ارتش آمریکا بود. دهه ۱۹۵۰ بود که او شغل خود به عنوان دبیر و آژانس اطلاعاتی در بیروت کنار گذاشت و روی نویسندگی متمرکز شد.
او کتاب زندگینامهای «مکه از کدام طرف است جک» را در سال ۱۹۶۰ به چاپ رساند و سپس چندین رمان طنز را روانه بازار کرد.
«بلتی» سال ۱۹۷۱ «جنگیر» را نوشت. با وجود نقدهای درخشانی که این اثر دریافت کرد، ناشر مدعی شد این کتاب در بازار نمیفروشد و بسیاری از نسخههای آن پس فرستاده میشوند. با این حال، فیلم اقتباسی آن ساخته شد و دو جایزه اسکار و چهار گلدن گلوب برای سازندگانش به ارمغان آورد.
این نویسنده آمریکایی فیلمنامه «جنگیر ۳» را نیز خود نوشت، اما در سال ۱۹۹۹ در مصاحبهای گفت: «واقعیت تلخ این است که دیگر کسی نمیخواهد من کمدی بنویسم. «جنگیر» نه تنها آن کار را تعطیل کرده، بلکه تمام خاطرات موجود آن را هم از بین برده است.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت خالق «جنگیر»/ ویلیام فریدکین درگذشت
- مهمترین فیلمهای سال آینده میلادی؛ تقویم پرهیجان سینما در سال ۲۰۲۳
- «جن گیر» برمیگردد/ ساخت ۳ گانه با بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری
- سکانس طلایی/ مسیر سبز
- «تامی ناکرز» استفن کینگ در راه سینما
- تبدیل شعر «استفن کینگ» به سریال تلویزیونی
- کارگردان «جن گیر» مستندی از مشاهدات جنگیری اش میسازد
- اوباما و دیگران از نوبل ادبیات «باب دیلن» گفتند
- «رستگاری در شائوشنگ» در کنگره ملی آمریکا ثبت شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





