فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) جایزه بزرگ خود را به فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» اعطاء کرد.

جرج میلر کارگردان «مکس دیوانه: جاده خشم» (Max Max: Fury Road) جایزه بزرگ فیپرشی را در شصت و سومین جشنواره بینالمللی فیلم سن سباستین که ۱۸ تا ۲۶ سپتامبر (۲۷ شهریور تا ۴ مهر) برگزار میشود، دریافت خواهد کرد.
برنده جایزه بزرگ فیپرشی در سال ۲۰۱۵ با مشارکت ۴۹۳ عضو فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم انتخاب شد. آنها به فیلمهایی که بعد از اول ژوئیه ۲۰۱۴ روی پرده سینماها رفتند، رأی دادند.
«مکس دیوانه: جاده خشم» یکی از چهار فیلم فینالیست به انتخاب فیپرشی بود. سه فیلم دیگر «پسر شائول» به کارگردانی لاشلو لمس، «آدمکش» به کارگردانی هو سیائو-سین و «تاکسی» به کارگردانی جعفر پناهی بودند.
«مکس دیوانه: جاده خشم» ماه مه پیش در بخش رسمی – خارج از مسابقه جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.
میلر در واکنش به دریافت جایزه بزرگ فیپرشی گفت: «شگفتزده شدم. فوقالعاده است که این گروه بزرگ از منتقدان کار ما را تأیید کردهاند.»
«جاده خشم» در مراسم افتتاحیه جشنواره سن سباستین یک نمایش ویژه دارد و کارگردان استرالیایی جایزه خود را در همان مراسم دریافت میکند.
جایزه بزرگ فیپرشی سال ۱۹۹۹ راهاندازی شد و از آن زمان تاکنون به کارگردانانی چون میشائل هانکه، پل تامس اندرسن، جعفر پناهی، پدرو آلمودوار، ژان-لوک گدار و نوری بیلگه جیلان اعطاء شده است. سال گذشته “بچگی” به کارگردانی ریچارد لینکلیتر این جایزه را برد.
«جاده خشم» که با بودجهای حدود ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شده است، از ۱۵ مه در سینماهای جهان اکران عمومی شد. این فیلم در آمریکای شمالی ۱۵۳ میلیون دلار و در بازار بینالمللی ۲۲۱٫۱ میلیون دلار فروخت و فروش جهانی آن در مجموع ۳۷۴٫۱ میلیون دلار شد.
«جاده خشم» چهارمین فیلم مجموعه اکشن و آخرالزمانی «مکس دیوانه» است. هر چهار فیلم را میلر کارگردانی کرده است.
این بار تام هاردی بازیگر بریتانیایی نقش مکس راکاتانسکی را بازی میکند. داستان در دورترین نقطه زمین در یک چشمانداز بیابانی خشک و بیروح روی میدهد، جایی که انسانیت از بین رفته و همه باید برای تأمین مایحتاج خود بجنگند. در این دنیای سرشار از آتش و خون، دو شورشی فراری هستند که شاید بتوانند بار دیگر نظم را برقرار کنند: مکس مرد کمحرف که پس از مرگ همسر و فرزندش میکوشد به آرامش ذهنی برسد و زنی به نام فوریوسا (با بازی چارلیز ترون) که باور دارد تنها راه نجات او گذر از صحرا و بازگشت به سرزمین زادگاهش است.
نیکلاس هولت، هیو کیز-برن، ناتان جونز و زویی کراویتز از دیگر بازیگران «جاده خشم» هستند.
سری فیلمهای «مکس دیوانه» از سال ۱۹۷۹ با فیلمی به همین نام با بازی مل گیبسن در نقش مکس آغاز شد. موفقیت این فیلم باعث شد دو دنباله بر آن ساخته شود: «مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده» (۱۹۸۱) و «مکس دیوانه فراتر از تاندردام» (۱۹۸۵). موفقیت این فیلمها گیبسن را به مقام یک ستاره رساند و تأثیر زیادی بر فیلمهای پساآخرالزمانی داشت.
منبع: اسکرین دیلی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





