محمد مهدی عسگرپور داور بخش بینالملل جشنواره فیلم زردآلوی طلایی ایروان شد.
به گزارش سینماسینما، محمد مهدی عسگرپور، تری جورج، نورا مارتیروسیان، فلوریان هافمن و اورا نیرابیا داوران بخش بینالملل جشنواره فیلم زردآلوی طلایی ایروان هستند که تری جورج، فیلمنامه نویس و کارگردان ایرلندی، رئیس هیات داوران این بخش خواهد بود.
نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم زردآلو طلایی ایروان در روزهای ۱۰ تا ۱۷ جولای (۱۹ تا ۲۶ تیر) امسال برگزار می شود. جشنواره بینالمللی فیلم امسال فیلمهای رقابتی از کشورهای مختلف جهان و همچنین فیلمهایی از معتبرترین جشنوارههای سینمایی را در معرض دید عموم قرار میدهد.
حدود ۱۰۰ فیلم در چارچوب جشنواره طی برنامه های مختلف به نمایش در می آید. در چارچوب برنامه «نمایشگاه های ایروان»، فیلم هایی از جشنواره های کن، برلین و سایر جشنواره های بین المللی فیلم به مخاطبان ارمنی ارائه میشود.
محمد مهدی عسگرپور (ایران)
وی متولد ۱۳۴۲ تهران-ایران و فارغ التحصیل از دانشگاه صدا و سیما است.
او از سال ۱۳۶۶ کار خود را به عنوان فیلمساز آغاز کرد و چند فیلم کوتاه در تلویزیون ایران ساخت.
اولین فیلم بلند او در سال ۱۹۹۱ ساخته شد. در ۳۰ سال او در هشت فیلم سینمایی به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده فعالیت کرده و همچنین هفت سریال تلویزیونی را کارگردانی کرده است.
از سال ۱۳۶۸ مدیریتهای مختلف را بر عهده داشت از جمله: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیر جشنواره بینالمللی فیلم کودک اصفهان، مدیر جشنواره جهانی فیلم فجر، معاونت هنری سازمان فرهنگی شهرداری تهران، دبیر اولین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران، مدیرعامل اتحادیه اصناف سینمای ایران (خانه سینما)، نایب رئیس FIAPF (انجمن بینالمللی تهیهکنندگان فیلم)، مدیرعامل انجمن هنرمندان ایران.
تری جورج (ایالات متحده آمریکا)
تری جورج اصالتا اهل ایرلند شمالی است. اولین اثر دراماتیک او تونل، در مرکز هنرهای ایرلندی در نیویورک در سال ۱۹۸۶ روی صحنه رفت. تونل اولین همکاری با نویسنده/کارگردان جیم شریدان بود. در سال ۱۹۹۲، جورج و شریدان به نام پدر را نوشتند. این فیلم نامزد هفت جایزه اسکار از جمله نامزدی جورج برای بهترین فیلمنامه شد. جورج در سال ۱۹۹۶ به خاطر اولین کارگردانی فیلم فرزند مادری با بازی هلن میرن به عنوان کارگردان جوان فیلم اروپا انتخاب شد. از آن زمان، او فیلمهای بلند متعددی را نوشته یا کارگردانی کرده است، از جمله، بوکسور با بازی دنیل دی لوئیس، دروغ درخشان، جنگ هارت، جاده رزرو با بازی خواکین فینیکس، و قول با بازی اسکار ایساک و کریستین بیل. در سال ۲۰۰۴ او نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی هتل رواندا را بر عهده داشت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار از جمله بهترین فیلمنامه شد. کارهای او در تلویزیون شامل ساخت و تولید اجرایی سریال تلویزیونی است. در سال ۲۰۱۲، فیلم کوتاه او «ساحل» به تهیه کنندگی دخترش اورلاگ جورج، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه اکشن زنده شد.
نورا مارتیروسیان (فرانسه)
نورا مارتیروسیان، هنرمند و فیلمساز، فارغ التحصیل از آکادمیهای فیلمسازی در هلند و فرانسه است و قبل از آن در آکادمی هنرهای زیبا در زادگاهش ارمنستان تحصیل کرد. او در حال حاضر زندگی خود را بین آموزش هنر و فیلم های ویدئویی و کارگردانی تقسیم میکند که جوایز متعددی در جشنواره های بین المللی فیلم دریافت کرده است. اولین فیلم بلند او، توسط کارگاه سینه فونداسیون در جشنواره فیلم کن حمایت شد. SHOULD THE WIND DROP اولین فیلم ارمنی است که از سال ۱۹۶۵ برای انتخاب رسمی جشنواره فیلم کن انتخاب شده است. این فیلم در جشنواره های بین المللی متعددی جایزه دریافت کرده است.
فلوریان هافمن (آلمان)
فلوریان هافمن در سال ۱۹۸۷ در برلین به دنیا آمد. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، در بخش کمکهای خارجی در غرب آفریقا مشغول به کار شد. در سال ۲۰۰۸ تحصیلات خود را در رشته قوم شناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه بازل سوئیس آغاز کرد. هافمن پس از فارغ التحصیلی با درجه لیسانس، تحصیلات کارگردانی خود را در آکادمی فیلم و تلویزیون آلمان برلین آغاز کرد. از سال ۲۰۱۵، او چندین فیلم بلند سینمایی و مستند را کارگردانی کرده است. از سال ۲۰۱۶، او به طور منظم برای موسسه گوته ابیجان، بنیاد هاینریش بل، و همچنین برای کارگاه تلویزیونی در مورد سیاست توسعه تدریس میکرد. بین ۲۰۱۹ – ۲۱ فلوریان به عنوان دستیار فنی برای نصب ویدیویی آرشیو پناهگاه کارولین امکه و مانوئلا بوجاجیف فعالیت میکرد. از سال ۲۰۲۱، او در تئاتر برلین مشغول به کار است. فلوریان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم مونیخ و هیئت داوران برلیناله (۲۰۱۸) بود و در سال ۲۰۲۲ به عنوان “استعداد برلیناله” انتخاب شد.
اوروا نیرابیا (هلند)
اوراوت نیرابیا مدیر هنری جشنواره بین المللی مستند اف اف آمستردام ، جشنواره فیلم مستند و رسانههای جدید اختصاصی جهان است. قبل از IDFA، اوروا اولین جشنواره فیلم مستقل سوریه، داکس باکس را همراه با دیانا الجیرودی بنیان گذاشت. آب نقرهای (اسامه محمد و دبلیو بیدرچ، کن ۲۰۱۴)، بازگشت به حمص (طلال درکی، IDFA 2013) و عروسکها، زنی از دمشق (دیانا الجیرودی، IDFA 2007) را تهیه کرد. آثار او جوایزی مانند جایزه جورج پولک، جایزه شجاعت HRW در فیلمسازی و جایزه کاترین کارتلیج را کسب کرد. در همان زمان به عنوان روزنامه نگار کار کرد تا اینکه اولین کمپانی خود را تأسیس کرد. شرکتش در دمشق در سال ۲۰۰۲، سپس با نقل مکان به قاهره و سپس به برلین، جایی که در سال ۲۰۱۴ شرکت No Nation Films را تأسیس کرد، و کارش را ادامه داد.
ترجمه: فریبا جمور
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- پایان کار جشنواره ارمنستانی؛ زردآلوی نقرهای به فیلم ایرانی رسید
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- عسگرپور: مسئولان سینما باید ممنوع از فعالیت شوند نه سینماگران/ تنها کشور دنیاییم که جلوی فعالیت هنرمندان را میگیرد
- میزبانی جشنواره ایروان از فیلمهای ایرانی
- شب آهنگساز برگزار شد؛ نکوداشت هنرمندی که برای یک جامعه بهتر کوشش میکند
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





