«شهرام علیدی» فیلمنامهنویس و کارگردان ایرانی مقیم کشور فرانسه و «الهه نوبخت» تهیهکننده و پخشکننده ایرانی به همراه داورانی از کشورهای آلمان و سوئد؛ قضاوت آثار بخش رقابتی «سینمای جهان» در نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» را بر عهده دارند.بخش رقابتی «سینمای جهان»:
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای جهان» نهمین جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» عبارتند از: «سولین یوسف» Soleen Yusef کارگردان کُرد مقیم کشور آلمان ـ رئیس هیئت داوران، «شهرام علیدی» تهیهکننده، فیلمنامهنویس و کارگردان ایرانی مقیم کشور فرانسه، پروفسور «ماگنوس بارتاس» Magnus Bärtås پژوهشگر و استاد دانشگاه از کشور سوئد، «الهه نوبخت» تهیهکننده و پخشکننده از ایران و «مهدی امید» Mahdi Omed فیلمنامهنویس و کارگردان کُرد مقیم کشور سوئد.
بخش رقابتی «سینمای کُردی»:
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای کُردی» این دوره از جشنواره، عبارتند از: «مارکوس تلهچیا» Marcos Tellechea تهیهکننده از کشور برزیل ـ رئیس هیئت داوران، «برهان اُزکان» Burhan Özkan تهیهکننده از کشور ترکیه، «موریل ابوالروسیس» Muriel Aboulroussis مدیرفیلمبرداری از کشور لبنان، «هشیار زیرو نیروهیی» بازیگر و کارگردان از اقلیم کردستان و دکتر «کوثر علی جبارا» Kawthar M. Ali Jabara استاد دانشگاه و منتقد از کشور عراق.
بخش رقابتی «فیلمهای کوتاه»:
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «فیلمهای کوتاه» نهمین جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» عبارتند از: «جنیفر مالمکوئیست» Jennifer Malmquist فیلمنامهنویس و کارگردان از کشور سوئد ـ رئیس هیئت داوران، «ابوذر امینی» Aboozar Amini کارگردان افغانستانی مقیم کشور هلند و «محمد شیخو» Mohammad Shaikhow از اقلیم کردستان.
بخش «رقابتی مستند»:
اعضای هیئت داوران بخش «رقابتی مستند» این دوره از جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک»، عبارتند از: «پاختون وینترس» Paxton Winters کارگردان از کشور آمریکا ـ رئیس هیئت داوران، «آنائیس بولیکه» Anaïs Boelicke کارگردان و مدیر انستیتوی «گوته» در عراق از کشور آلمان و «ریبر دوسکی» Reber Dosky کارگردان کُرد مقیم کشور هلند.
جایزه فیپرشی:
اعضای هیئت داوران فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم «فیپرشی» FIPRESCI عبارتند از: دکتر «سباستین سن» Sebahettin Sen پژوهشگر و استاد دانشگاه ـ رئیس هیئت داوران از کشور ترکیه، «جولیا دوبره» Guilia Dobre انسانشناس بصری و منتقد از کشور رومانی و «واسیلیس کچاگیاس» Vassilis Kechagias منتقد از کشور یونان.
جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» عضو مورد اعتماد مراسم اهدای جوایز اسکرین «آسیا پاسیفیک» معروف به «اسکار آسیایی» APSA در استرالیا است و در سطح کشور عراق، آثار سینمایی و مستند را به این رویداد سینمایی معرفی میکند.
جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» به ریاست «امیرعلی محمدطاهر» و با مدیریت هنری «شوکت امین کورکی» با یاد «یولماز گونای» Yılmaz Güney کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره بینالمللی فیلم «کن» فرانسه (۱۹۸۲) و با هدف ایجاد پل ارتباطی میان کارگردان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و تبادل فرهنگی میان ملتهای دنیا تأسیس شده است.
نهمین دوره این رویداد سینمایی با موضوع «مهاجرت» و با نمایش ۹۷ اثر، در قالب فیلمهای بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخشهای رقابتی و غیر رقابتی از جمله؛ بخش رقابتی «سینمای جهان» شامل؛ ۹ فیلم بلند سینمایی، ۸ فیلم مستند و ۱۱ فیلم کوتاه، بخش رقابتی «سینمای کُردی» شامل؛ ۵ فیلم سینمایی، ۶ فیلم مستند و ۱۵ فیلم کوتاه، بخش «چشمانداز سینمای جهان» شامل؛ ۶ فیلم سینمایی، ۴ فیلم مستند و ۳ فیلم کوتاه، بخش «پانورامای سینمای کردستان» ۱۹ فیلم کوتاه، بخش «نمایش ویژه سینمای سوئد» ۹ فیلم بلند و نیز در بخش «نمایش ویژه سینما» ۱ فیلم بلند و ۱ فیلم مستند؛ از روزهای ۱۰ تا ۱۷ آذر ماه جاری (۱ تا ۸ دسامبر ۲۰۲۲) در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- «سرنوشت» بهترین فیلم جشنواره دانمارکی شد
- نشریه ورایتی مدعی شد؛ ممنوعالخروجی الهه نوبخت تهیه کننده سینما
- برای داوری در جشنواره بینالمللی فیلم درخت زردآلو؛ الهه نوبخت به ارمنستان دعوت شد
- الهه نوبخت داور جشنواره فیلمهای شرقی ژنو شد
- نمایش مستند «خانه خاموش» در جشنواره «هات داکس» کانادا
- الهه نوبخت رئیس هیأت داوران جشنواره بینالمللی فیلم زنان بیروت شد
- اختصاصی سینماسینما/ عوامل مستند «دروازه رویاها» در جشنواره برلین
- «خانه خاموش» بهترین مستند جشنواره بینالمللی فیپاداک شد
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- لیست کامل برگزیدگان هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





