«ریچارد درایفس» بازیگر برنده جایزه اسکار، به شدت از قوانین جدید اسکار درباره تنوع نژادی انتقاد کرد و گفت: این استانداردها مرا وادار به استفراغ میکند.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر فیلم مهیج «آروارهها» ساخته «استیون اسپیلبرگ» در سال ۱۹۷۵، در مصاحبهای با شبکه «PBS» گفت که با مجموعه قوانین جدید، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای فیلم هایی که واجد شرایط نامزدی بهترین فیلم وضع کرده، مخالف است.
از سال ۲۰۲۴، فیلمها برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم جوایز اسکار، باید استانداردهای جدیدی را رعایت کنند و بر این اساس میبایست درصد معینی از بازیگران یا عوامل از اقلیتهای نژادی یا قومیتی داشته باشند.
«درایفس» با صراحت درباره این قوانین گفت: «آنها مرا وادار به استفراغ می کنند. هیچ کس نباید به من به عنوان یک هنرمند بگوید که باید تسلیم جدیدترین ایدهها درباره اخلاقیات باشم. چه چیزی را به خطر میاندازیم؟ آیا واقعاً در خطر صدمهزدن به احساسات مردم هستیم؟ شما نمی توانید درباره آن قانونگذاری کنید. باید بگذارید زندگی، زندگی باشد. فکر نمیکنم اقلیت یا اکثریتی در کشور وجود داشته باشد که به این شکل به آن پراخته شود. این استانداردها مثل این است که با مردم مثل یک کودک رفتار شود.»
طبق مقررات جدید آکادمی که برای اسکار ۲۰۲۴ اجرایی میشود، فیلم هایی که به دنبال نامزدی بهترین فیلم هستند باید از چهار شرط، دو مورد را داشته باشند.
الزامات، شامل داشتن حداقل یک شخصیت اصلی در فیلم است که از یک “گروه نژادی یا قومی کمتر دیدهشده” باشد، حداقل ۳۰ درصد از کل گروه بازیگران از حداقل دو گروه اقلیت (زنان، اقلیتهای قومی، جنسیتی یا افراد دارای معلولیت) باشد یا تمرکز موضوع فیلم بر روی یکی از آن گروه ها باشد.
از نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار که در سال ۲۰۲۴ برگزار میشود، فیلم باید حداقل دارای دو استاندارد از چهار استاندارد اعلام شده باشد تا واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار شوند.
این بازیگر ۷۵ ساله در ادامه به دفاع از «لارنس اولیویه»، هنرپیشه انگلیسی پرداخت که در سال ۱۹۶۵ در فیلم بریتانیایی اقتباسی از نمایشنامه شکسپیر اُتللو، صورت خود را سیاه کرده بود.
سیاهکردن چهره توهینآمیز تلقی میشود، زیرا اجراکنندگان سفیدپوست برای اولین بار در قرن نوزدهم شروع به استفاده از آن برای تمسخر سیاهپوستان بردهدار در نمایشهای خندهدار نژادپرستانه در سراسر ایالات متحده کردند.
«درایفس» در این باره گفت: «لارنس اولیویه آخرین بازیگر سفیدپوستی بود که نقش اتللو را بازی کرد و این کار را در سال ۱۹۶۵ انجام داد. او این کار را با چهره سیاه انجام داد و به طرز درخشانی نقش یک مرد سیاهپوست را بازی کرد».
این بازیگر ۷۵ ساله آمریکایی با اشاره به نمایشنامه دیگری از شکسپیر که آنتاگونیست (آدم بد) اصلی آن یک پولشوی یهودی است، ادامه داد: «آیا به من میگویند که هرگز فرصتی برای بازی در نقش یک مرد سیاه پوست نخواهم داشت؟ آیا به شخص دیگری گفته می شود که اگر یهودی نیست، نباید نقش تاجر ونیزی را بازی کند؟ آیا ما دیوانه ایم؟ آیا ما نمیدانیم که هنر، هنر است؟»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن