سینماسینما، سام بهشتی: هر واقعه ای که در تاریخ رقم می خورد، همیشه دو طرف دارد، اما جذاب ترین بخش هر ماجرا آن سمتی است که همه به سراغ آن نمی روند و اتفاق را از زاویه دیگر می بینم، سمتی که بکارتش حفظ شده و کمتر به آن پرداختند، یکی از شگفتی ها، در تولیدات سینمای جهان در سال ۲۰۱۶ همین فیلم “جکی” است، ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور ایالت متحده را طوری به تصویر می کشد که کلیشه نیست و زور نمی زند که از کندی قهرمان بسازد، در این فیلم با یک شخصیت مواجه ایم، آن هم ژاکلین کندی است، زنی که در تاریخ آمریکا از او یاد می کنند، اما جهانیان کمتر او را می شناسند. زنی که اگر خلاقیت های او نبود، جان اف کندی به یک قهرمان تبدیل نمی شد.
این که یک کارکردان مرد، بخواهد فیلمی زنانه بسازد، کار سختی است، اما غیر ممکن نیست، حمید نعمت الله در مدیوم سینمای ایران، رگ خواب را ساخت و در سطح جهانی هم دارن آرنوفسکی در مقام تهیه کننده و پابلو لارائین اثبات کردند که می شود به سراغ سوژه تاریخی ترور جان اف کندی رفت و این باز از Pov بانوی اول آمریکا قصه را روایت کرد.
فیلم پر از لحظه های ناب است و به صورت غیر خطی قصه اش را روایت می کند، با فٌرم متفاوتی به صورت تو در تو با مخاطب سخن می گوید، راوی قصه ای ملتهب و نفس گیر است که فراز و فرودهای آن به شدت درست و از ریتم نمی افتد، از پلان اول فیلم با جهان به شدت دیوانه وار فیلم و دگرگونی و درماندگی نقش اول فیلم همراه می شویم و تا انتهای مسیر با او خواهیم ماند. ناتالی پورتمن در مقام بازیگر اصلی و ستون فیلم بازی حیرت انگیزی از خود ارائه می دهد و با تکنیک های عجیب و غریب که با مختصات نقش همخوانی دارد، مخاطب را میخکوب می کند، او نقش بانوی اولی را بازی می کند که هویت تاریخی دارد، همسرش ترور شده و او سرپرست بچه ها است و باید اتفاق های پیرامون اش را مدیریت کند. “جکی” پر از زنانگی های سخت است که احساسات هر انسانی را تحریک می کند، ریزش و اقتدار یک زن را در موقعیت های مختلف به تصویر می کشد.
ناتالی پورتمن بازی درخشانی از خود ارائه داده است و می شد که با دقت بیشتری به آن نگاه کرد، نقشی که او ایفا می کند، مصداق واقعی دارد و باید با ریزبینی بیشتری مورد قضاوت قرار می گرفت.
“جکی” فیلمی است که نمی توان آن را در ژانر سیاسی گنجاند، چون به لحاظ ساختار یک درام تاریخ معاصر است که تمامی عواطف و احساسات مخاطبش را بر می انگیزد و جز فیلم های مهم سینمای جهان در سال ۲۰۱۶ است. قدرت ریسک کارگردان و تهیه کننده اش ستودنی است که به سراغ موضوع مهمی رفتند و از زاویه دیگری ماجرای ترور جان اف کندی را روایت کردند و یادآورشدند که زن ها نقش به سزایی در رشد و تکامل شخصیت های بزرگ داشتند. چه در زمان حیات و چه در مقطعی که آن ها از بین رفتند.
“جکی” جز فیلم های روز است که نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد