کیت بلانشت پس از جنجال ایجاد شده از حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج همچنان رئیس هیئت داوران این رویداد باقی میماند، هرچند استیو مک کویین در جشنواره حاضر نمیشود.
به گزارش سینماسینما، کیت بلانشت و دیگر اعضای هیئت داوران جشنواره کمرایمیج ۲۰۲۴ لهستان، پس از اظهارنظرهای مدیر جشنواره در توجیح کم بودن حضور سینماگران زن در ترکیب این رویداد، بیانیهای را منتشر کردند که در آن تایید کردند به حضور خود ادامه میدهند و به شکل دادن به بحثهای معنادار متعهد هستند.
اعضای هیئت منصفه در بیانیهای نوشتند: ما از بحث درباره جنسیت استقبال میکنیم. امسال هیئت داوران متشکل از بلانشت، آنتونی دود مانتل، آنا هیگز، سندی پاول، رودریگو پریتو، لوکاس زال و جولانتا دیلوسکا است.
در ادامه بیانیه آمده است: ما مشتاقانه منتظر هستیم تا بتوانیم به بحثهای معناداری در جشنواره درباره گنجاندن و به رسمیت شناختن بیشتر و توجه به همه نیروهای صنعت سینما بپردازیم.
و در پایان تاکید شده است: ما از صمیم قلب تغییر به سمت جامعیت واقعی را ضروری میدانیم و باور داریم جشنوارهها یک تریبون عالی برای مشارکت در چنین گفتگوها و حمایت از تغییرات مثبت هستند.
این در حالی است که به دنبال سخنان مدیر جشنواره استیو مککوئین فیلمساز بریتانیایی اعلام کرد در جشنواره حاضر نمیشود. وی قرار بود هم زمان با نمایش فیلم جدیدش «تبر» جایزه کارگردان برجسته را دریافت کند.
مککوئین در بیانیهای گفت: گرچه مارک ژیدویچ عذرخواهی کرده، اما نمیتوانم از کلماتی که بهنظرم عمیقا توهینآمیز میدانم بگذرم. من برای سینماگران از هر جنسیت از جمله زنان احترام زیادی قائلم و معتقدم که باید کاری انجام دهیم و بخواهیم برای همه حاضران روی میز جا باشد.
مدیر جشنواره کمرایمیج در ستونی که در مجله دنیای سینماتوگرافی منتشر شد، گفت انتخاب تعداد بیشتری از سینماگران و کارگردانان زن در برنامه میتواند منجر به گنجاندن «تولیدات متوسط فیلم» به قیمت کنار گذاشتن آثار و هنرمندانی شود که دستاوردهای هنری برجستهای دارند. یادداشت او واکنشهای گستردهای برانگیخت و انجمن سینماگران بریتانیا با نوشتن نامهای سرگشاده به ژیدویچ، وی را برای «نظرات به شدت زنستیزانه و لحن پرخاشگرانهاش» سرزنش کرد.
ژیدویچ به این اتهامات واکنش نشان داد و آنها را نابهجا و توهینآمیز خواند و تاکید کرد که هدف کمرایمیج همواره ارایه بهترینهای سینمای معاصر، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را ساخته است، بوده است.
وی نوشت: در حالی که جشنوارههایی مانند کن، برلین یا ونیز به دلیل تسلیم شدن یا ترویج [روندهای سیاسی یا ایدئولوژیک] به دلیل انتخابهایشان مورد انتقاد قرار میگیرند، کمرایمیج همچنان به ارزشهای هنری بهعنوان اصلیترین معیار برای واجد شرایط بودن و ترویج هنر سینمایی متعهد است.
در واکنش به خروج مک کویین، ژیدویچ در بیانیهای ضمن ابراز اندوه فراوان از تصمیم استیو مک کوئین گفت: من یک بار دیگر عذرخواهی میکنم و میگویم باید در یک انجمن باز بنشینم و درباره این که چگونه با هم به شیوهای بازتر و فراگیرتر به جلو برویم صحبت کنیم. بیایید با هم به عنوان یک جامعه گفتمان معناداری داشته باشیم تا بتوانیم بازسازی را به شیوهای عادلانهتر آغاز کنیم.
سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم سینمایی کمرایمیج که از شنبه شروع و تا ۲۳ نوامبر در تورون، لهستان برگزار میشود، میزبان اولین نمایش جهانی «زنگار» فیلم وسترن الک بالدوین است که منجر به مرگ هالینا هاچینز، فیلمبردار سر صحنه فیلم شد.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نقش یک جن سلطنتی؛ دستمزد کیت بلانشت برای «ارباب حلقهها» ساندویچ رایگان بود
- استیو مککویین جایزه کارگردان برجسته را از کمرایمیج میگیرد
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
- کمرایمیج از یرژی اسکولیموفسکی تجلیل میکند/ برنده کن روی صحنه
- نامزدهای جوایز گاتهام معرفی شدند/ رقابت کیت بلانشت و برندن فریزر
- در فیلم «مدرسه خیر و شر»؛ کیت بلانشت راوی دنیای پریان میشود/ همکاری با نتفلیکس
- همکاری ترنس مالیک و کیت بلانشت در یک پروژه واقعیت مجازی
- داستان یک هیولای انساننما/ نگاهی به فیلم «کوچه کابوس»
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار