سینماسینما، روحالله هاشمی
آخرین ساختهی گیرمو دل تورو براساس رمانی به همین نام اثر ویلیام لیندسی گرشام ساخته شده است. شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد که دل تورو از ساخت آثار فانتزی و ترسناک خسته شده است و سبک جدیدی را با فیلم کوچه کابوس (nightmare alley) تجربه میکند اما کم کم با دنبال کردن فیلم به وضوح متوجه میشویم که خالق هیولاهای فانتزی این بار آنها را نه به شکل عریان بلکه در پوشش و نقاب انسانی به نمایش میکشد. در همان نمای افتتاحیه اولین هیولای انسان نمای خود را معرفی میکند. استانتون کارلایل(بردلی کوپر) جنازه ای را کف خانه میکشد و بعد از مدفون کردن آن کل خانه را به آتش میکشد. این هیولای به ظاهر ساکت و آرام، گذشتهی خود را به نوعی پاک میکند و قدم به سفری مرموز و بدون بازگشت میگذارد. البته که در انتها استانتون متوجه تلاش عبث خود در دایرهی سرنوشتش میشود و به نقطه ای بر میگردد که خود آن را به نوعی خلق کرده بود.
کوچه کابوس یک نوآر دلهره آور و هراس انگیز است که برخلاف the shape of water یا pan’s labyrinth تنها روایت یک افسانه نیست بلکه در یک قالب کلاسیک و بسیار خوش رنگ و لعاب داستان انسان های بد و خوب را تعریف میکند. حتی پایبندی دل تورو به کلیشه های مرسوم فیلم های نوآر هم در کوچه کابوس دیده میشود. پول، شهرت، جاه طلبی، زن اغواگر و فضای تیره و تار همگی در این فیلم دیده میشود. بازی های خوب و قدرتمند، گریم بسیار عالی در کنار فیلمبرداری، طراحی صحنه، موسیقی متن و… کارناوالی از بهترین ها را در کنار هم قرار داده است. اساسا این فیلم بی اشکال نیست و داستانگویی به ویژه در پرده های اولیهی فیلم انگ میزند. گویی داستان وارد هزارتویی پر پیچ و خم میشود که انتهای آن هیچگاه پیدا نمیشود و در تاریکی به ناچار برخی از شخصیت ها را تنها میگذارد. هر جا استانتون به وجه شیطانی و مخوف خود نزدیک میشود نور چهرهی او کم فروغ تر میشود، در واقع زوال و سقوط شخصیت فیلم همانطور که در خلال داستان روایت میشود از جنبه ی بصری هم نابودی او را نمایش میدهد. در فصل های مربوط به ملاقات با دکتر لیلیث (کیت بلانشت) بیش از پیش معمای این سبک نورپردازی با سایه های پر کنتراست برای تماشاگر فاش میشود.
کوچه کابوس اگر بهترین و کم نقص ترین اثر فیلمساز صاحب سبکش نباشد ولی حتی با وجود زمان طولانی فیلم باز هم اثری سرگرم کننده و خوش فرم قلمداد میشود که با نمای پایانی (خنده های هیستریک و عاجزانهی استانسون) به شکلی مرموزانه و آگاهانه فیلم را تازه برای شما آغاز میکند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جشنواره سانتا باربارا؛ بردلی کوپر از دست برد پیت جایزه گرفت/ ترجیح جایزه سوپربول به اسکار
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- «نگهبانان کهکشان» گیشه تابستانی سینما را کلید زد
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
- نامزدهای جوایز گاتهام معرفی شدند/ رقابت کیت بلانشت و برندن فریزر
- در فیلم «مدرسه خیر و شر»؛ کیت بلانشت راوی دنیای پریان میشود/ همکاری با نتفلیکس
- همکاری ترنس مالیک و کیت بلانشت در یک پروژه واقعیت مجازی
- سرخوشیهای عاشقانه/ نگاهی به فیلم «پیتزای شیرین بیان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟