فیلم مستند «غرق شدن لیسبون مارو» از سوی آکادمی برای شرکت چین در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار، واجد شرایط شناخته نشد و ظاهرا برای جایگزینی آن خیلی دیر است.
به گزارش سینماسینما، قوانین شاخه بهترین فیلم بینالمللی ایجاب میکند که یک فیلم برای واجد شرایط بودن باید دیالوگ عمدتاً (بیش از ۵۰ درصد) غیرانگلیسی داشته باشد، این در حالی است که مستند «غرق شدن مارو لیسبون» به کارگردانی فانگ لی که از سوی کمیته اسکار سینمای چین به آکادمی اسکار معرفی شده بود، فاقد چنین شرایطی است.
از آنجایی که چین این فیلم را اندکی قبل از پایان مهلت معرفی در ۲ اکتبر (۱۱ مهرماه) به آکادمی ارسال کرده بود، پس از مشخص شدن عدم واجد شرایط بودن فیلم، زمانی برای چین وجود ندارد تا فیلم جدیدی معرفی کند.
به گزارش ددلاین، اگرچه این فیلم در شاخه بهترین فیلم بلند بینالمللی واجد شرایط نیست، اما همچنان واجد شرایط رقابت برای اسکار بهترین مستند بلند است.
این نخستین باری بود که سینمای چین از سال ۱۹۷۹ میلادی و حضور در عرصه رقابت اسکار، یک فیلم مستند را به عنوان نماینده رسمی خود به آکادمی معرفی میکرد، مستندی که در روند انتخاب فیلمهایی بود که چینیها در تلاشند از طریق آن احساسات ملیگرایانه را در داخل کشورشان برانگیزند.
این مستند که فیلم افتتاحیه جشنواره بینالمللی شانگهای در ماه ژوئن بود، یک بخش نسبتا مبهم از سال ۱۹۴۲ در طول جنگ جهانی دوم را زنده میکند، زمانی که یک کشتی نیروهای ژاپنی به نام لیسبون مارو هدف حمله اژدرهای نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفت. در آن زمان از این کشتی برای انتقال اسیران جنگی استفاده میشد و بیش از ۸۰۰ سرباز بریتانیایی با غرقشدن کشتی یا با تیراندازی ژاپنیها کشته شدند. نزدیک به ۳۸۰ نفر از اسرای بریتانیایی دیگر توسط ماهیگیران چینی نجات یافتند که جان خود را برای نجات و پناه دادن اسرا در برابر نیروهای ژاپنی به خطر انداختند.
فانگ لی، کارگردان و تهیهکننده فیلم، سفرهای زیادی انجام داده تا داستان غرق شدن کشتی و تجربه بازماندگان را جمعآوری کند. این کارگردان که سابقه طولانی در صنعت سینمای چین دارد و اتفاقاً به عنوان یک نقشهبردار اقیانوس نیز تجربه دارد، به رسانههای چینی گفته است که در سراسر چین، بریتانیا، ژاپن، ایالات متحده و کانادا سفر کرده و خانواده اسرای جنگی بازمانده این اتفاق را ردیابی کرده است. او همچنین برای کشف آنچه که گمان میرود کشتی غرق شده واقعی لیسبون مارو باشد تلاش کرد و این روند را روی فیلم مستند خود آورده است.
مستند «غرق شدن مارو لیسبون» پس از انتشار در ۶ سپتامبر در چین به یک موفقیت بزرگ رسید و امتیاز کاربران فوقالعاده بالای ۹.۳ در سایت فیلم چینی «Douban» و ۹.۶ در برنامه فروش بلیت «Maoyan» را کسب کرده است. این فیلم حدود ۵ میلیون دلار در سینماهای چین فروخته است که برای یک اثر مستند فروشی چشمگیر محسوب میشود.
در ۲۵ سالی که چین شروع به شرکت در مسابقه اسکار بینالمللی کرده است، دو بار نامزد بهترین فیلم بینالمللی شده است. ژانگ ییمو در سال ۱۹۹۰ با تراژدی عاشقانه «جو دوو» با نقشآفرینی گونگ لی اولین نامزدی اسکار را برای کشورش به ارمغان آورد و پس از آن یک بار دیگر با فیلم کلاسیک «قهرمان» در سال ۲۰۰۲ به جمع نامزدهای نهایی راه یافت. تاکنون هیچ فیلم چینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی نشده است.
فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بینالمللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام میشوند.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- توسط آکادمی اسکار ۲۰۲۴؛ جایزه فلوشیپ طلایی برای زنان به دو سینماگر ایرانی اهدا میشود
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- برای رقابت در اسکار نود و هفتم؛ «کشتیگیر» نماینده بنگلادش و «ایر» نماینده دومینیکن شد
- در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «نفس من را بگیر» نماینده تونس در اسکار شد
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ انیمیشن «شیشهگر» نماینده پاکستان در اسکار شد
- فیلم هندی، نماینده بریتانیا شد؛ «سانتوش» به اسکار میرود
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ مکزیک برنده ساندنس را به اسکار فرستاد
- به نمایندگی از طرف ایتالیا؛ برنده شیر نقرهای ونیز به اسکار میرود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ اعلام نتایج سی و هفتمین جشنواره مستند آمستردام (ایدفا)
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت