از زمان حمله روسیه به کشورش، «والنتین واسیانوویچ» کارگردان اوکراینی، برای پیوستن به این مبارزه به دوربین فیلمبرداری که کار با آن را بهتر میداند، روی آورده است.
به کزارش سینماسینما، «والنتین واسیانوویچ» کارگردانی ۵۰ ساله اوکراین که فیلمهایش به جنگ و پیامدهای آن پرداخته است، به همراه تهیهکنندهاش «ولادیمیر یاتسنکو» در حال مستندسازی اتفاقاتی است که در حال روی دادن در شهر کیف است و تصاویری از افراد پیر و جوان در حال تخلیه شهر و عبور از پل ویران شده که هدف بمباران قرار گرفته، ثبت کرده است.
«واسیانوویچ» در این باره به رویترز میگوید: «من در کار با دوربین بسیار بهتر از سلاح جنگی هستم… می توانم چیزهایی یاد بگیرم، می توانم فیلمبرداری کنم، می توانم تصاویر بسازم، می توانم به سادگی تماشا کنم و درک کنم. بعداً فکر میکنم که از این تصاویر و از تمام اتفاقاتی که در اینجا می افتد چه چیزی می توان ساخت… ترجیح می دهم عکس بگیرم تا از سلاح استفاده کنم».
این سینماگر همچنین اعلام کرد قبل از اینکه روسیه در ماه گذشته “عملیات ویژه” را در اوکراین انجام دهد مانند سایر اوکراینیها یک اسلحه داشت و آموزش هایی را نیز گذرانده بود، چرا که احساس میکرد چنین شرایطی ایجاد شود و اوکراین مورد تهاجم قرار گیرد.
«واسیانوویچ» که در شهر ژیتومیر در شمال اوکراین به دنیا آمده، اولین فیلم بلند خود را در سال ۲۰۱۲ با عنوان «کسب و کار معمول» ساخت و فیلم ۲۰۱۹ او نام «آتلانتیس» درباره سربازی که از اختلال اضطرای پس از سانحه رنج می برد، برنده بهترین فیلم در بخش افقها در جشنواره فیلم ونیز در آن سال شد.
جدیدترین فیلم او «انعکاس» نام دارد که در پس زمینه جنگ سال ۲۰۱۴ بین کیف و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین رخ می دهد. این فیلم سال گذشته در بخش رقابتی جشنواره ونیز رونمایی شد.
منبع: ایسنا به نقل از رویترز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دوازده روز جنگ
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- اظهارات سازنده «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز/ تاریخ زمانی تکرار میشود که از آن درس نگیریم
- آخرین مستند فیلمسازی که در اوکراین کشته شد در کن رونمایی میشود
- گزارشی از زندگی ۱۰روزه یک زن و شوهر چرنیهیوی در خندقی با دمای منفی ۱۰ درجه/ پس از هر بمباران در جستجوی چشمان یکدیگر بودیم
- گزارشی از ادامه زندگی در پایتخت کشور جنگزده اوکراین/ نغمههای پیروزی در دژ کییف
- جنگ در کشور من کاش پناهنده نبود*/ گفتگو با پناهجوی اوکراینی در ورشو
- کارگردان مستند «ماریوپل» در اوکراین کشته شد
- درخواست شان پن؛ یک میلیاردر برای اوکراین جت جنگی بخرد
- ماراتن خیریه تلویزیونی بینالمللی در حمایت از اوکراین
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
- در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین؛ حمید فرخنژاد جایزه جشنواره مسکو را پس داد + ویدئو
- سریال «خادم ملت» با بازی رئیس جمهور اوکراین از فیلیمو حذف شد
- جشنواره فیلم کن ورود هیاتهای رسمی روسیه را در سال ۲۰۲۲ ممنوع میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





