سینماسینما، آرزو صالحی؛
جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) همواره یکی از پیشروترین رویدادهای سینمایی در پرداختن به مسائل اجتماعی، از جمله نمایش چهرهی زنان در سینما، بوده است. در دورهی ۲۰۲۵ این جشنواره نیز حضور فیلمهایی که بر روایتهای زنانه، دغدغههای اجتماعی زنان و چالشهای آنها تمرکز دارند، پررنگ بود.
یکی از نکات قابلتوجه این دوره، حضور گستردهی کارگردانان زن در بخشهای مختلف جشنواره بود. این فیلمها اغلب به روایت تجربههای زیستهی زنان، مسائل اجتماعی نظیر حقوق زنان، مادری، مهاجرت و خشونت جنسیتی پرداختهاند.
فیلمهای متعددی نیز با محوریت شخصیتهای زن ساخته شدهاند. از زنانی که در برابر نابرابریهای اجتماعی مقاومت میکنند تا زنانی که در پی هویت و آزادی شخصی خود هستند، تنوع شخصیتهای زنانه در فیلمهای امسال چشمگیر بود.
یکی از فیلمهای تأثیرگذار این دوره، «آنچه ماریل میداند» به کارگردانی فردریک هامبالک بود. این فیلم با ایدهای منحصربهفرد و بازیهای فوقالعاده، یکی از تحسینشدهترین آثار جشنواره شد. داستان فیلم حول شخصیت زنی میچرخد که در مواجهه با یک واقعیت پیچیده، در مسیر کشف حقیقتی عمیقتر دربارهی خود و اطرافیانش قرار میگیرد. اجرای بازیگران، بهویژه نقش اصلی، بهشدت مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و توانست حس همذاتپنداری قویای ایجاد کند.
در بخش پانوراما، فیلم «۱۰۰۱ قاب» (۱۰۰۱ Frames) به کارگردانی مهرنوش علیا، یکی از آثار بحثبرانگیز جشنواره بود. این فیلم با الهام از هزار و یک شب، روایتی چندلایه از سوءاستفاده و خشونت علیه زنان در صنعت سینما ارائه داد. با ترکیب فرمی خلاقانه و روایت قدرتمند، این اثر توانست یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای جشنواره باشد.
دیگر فیلمهای مهم امسال شامل:
• «آری» (فرانسه-بلژیک)، کارگردان: لئونور سرای
• «شیر داغ» (بریتانیا)، کارگردان: ربکا لنکیویچ
• «اگر پاهایی داشتم به تو لگد میزدم» (ایالات متحده)، کارگردان: مری برونشتاین
• «انعکاس در الماس مرده» (بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه، ایتالیا)، کارگردانان: هلن کتت و برونو فورزانی
• «مُهر زمان» (اوکراین-لوکزامبورگ-هلند-فرانسه)، کارگردان: کاترینا گورنوستای
• «برج یخی» (فرانسه-آلمان)، کارگردان: لوسیل هالیلوویچ
• «دختران پریشان» (چین)، کارگردان: ویوین کو
مسئلهای دیگری که در برلیناله ۲۰۲۵ مطرح شد و باید به آن اشاره داشت این است که آیا حضور پررنگ زنان در سینما صرفاً به معنی «سینمای فمینیستی» است یا باید میان سینمایی که دغدغهی زنان را بازتاب میدهد و سینمایی که صرفاً زنان را در نقشهای اصلی قرار میدهد، تفاوت قائل شد؟ این بحث در نشستهای تخصصی جشنواره نیز مطرح شد، جایی که منتقدان و سینماگران دربارهی اهمیت روایتهای زنانهی اصیل بحث کردند.
برلیناله ۲۰۲۵ نشان داد که سینما همچنان میتواند بستری برای شنیده شدن صدای زنان باشد. با افزایش تعداد کارگردانان زن و روایتهایی که زنان را در مرکز داستان قرار میدهند، آیندهی سینمای زنان امیدوارکنندهتر از همیشه به نظر میرسد. اما همچنان چالشهایی از جمله نابرابریهای تولید و توزیع، کلیشههای جنسیتی، و موانع اقتصادی و اجتماعی بر سر راه زنان فیلمساز قرار دارد.
با این حال، جشنوارهی امسال نشان داد که زنان نهتنها در برابر این موانع ایستادهاند، بلکه با روایتهای تازه و جسورانه، در حال تغییر مسیر سینما هستند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- دو سینماگر ایرانی در فهرست اولیه جشنواره برلین
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- نسیم تغییر در جشنواره فیلم برلین
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- مدیری جدید برای جشنواره فیلم برلین
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- اسامی کامل برگزیدگان جشنواره برلین/ دست «خوک» به خرس نرسید
- ناگفتههای فیلمبرداری که دو فیلم در جشنواره برلین دارد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»