بیانیه آکادمی اسکار که بدون نام بردن از حمدان بلال کارگردان فلسطینی «سرزمین دیگری نیست» تنها به محکوم کردن آزار یا سرکوب هنرمندان پرداخت، خشم بیشتری برانگیخت.
به گزارش سینماسینما، آکادمی اسکار سرانجام بیانیهای منتشر کرد تا به ضرب و شتم و ربودن حمدان بلال کارگردان فلسطینی سازنده مستند برنده اسکار «سرزمین دیگری نیست» واکنش نشان دهد، اما از آنجا که در این بیانیه نامی از حمدان بلال کارگردان فلسطینی و فیلم او نبرد، خشم هنرمندان را برانگیخت.
ماجرای ربودن بلال یکی از فیلمسازان مستند برنده اسکار «سرزمین دیگری نیست» که اوایل این هفته توسط شهرکنشینان صهیونیستی به وی حمله شد و سپس توسط ارتش رژیم صهیونیستی کتک خورد و بازداشت شد، با واکنشهای شدید مواجه شد.
در حالی که بیانیه دیرهنگام اسکار چهارشنبه شب منتشر و توسط بیل کرامر مدیر عامل آکادمی و جانت یانگ رئیس آکادمی امضا شد، در آن نامی از «سرزمین دیگری نیست» یا بلال ذکر نشده است.
بلال روز سهشنبه پس از آنکه یووال آبراهام یکی از کارگردانان دیگر فیلم در شبکه ایکس نوشت این کارگردان پس از حمله به وی ناپدید شده و بلافاصله فیلمسازان مستند توماری در حمایت از وی منتشر کردند، توسط مقامات رژیم صهیونیستی آزاد شد.
«سرزمین دیگری نیست» که به تازگی برنده جایزه بهترین مستند اسکار شد و توسط یک گروه اسرائیلی-فلسطینی از جمله آبراهام، بلال، بازل آدرا و راشل زور ساخته شد، درباره یک خانواده فلسطینی ساکن کرانه باختری است که خانهشان توسط رژیم صهیونیستی ویران و با آوارگی مواجه میشود.
روز چهارشنبه، آبراهام از آکادمی برای سکوت دربرابر حمله به بلال انتقاد کرد و در X نوشت: متاسفانه، آکادمی آمریکا که ۳ هفته پیش به ما جایزه اسکار داد، از حمایت علنی از حمدان بلال که توسط سربازان و شهرک نشینان اسرائیلی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت، خودداری کرد.
وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر، در حالی که حمدان آشکارا برای ساختن «سرزمین دیگری نیست» هدف قرار گرفت و سربازان وقتی او را شکنجه میکردند برای جایزه اسکار مسخرهاش میکردند، به دلیل فلسطینی بودن مورد هدف قرار گرفت؛ مانند تعداد بیشمار دیگری که هر روز همین بلا سرشان میآید و مورد بیاعتنایی قرار میگیرند. با وجود تأخیر، اما حتی اکنون نیز صدور بیانیهای در محکومیت حمله به حمدان و جامعه فلسطینیان پیامی معنادار خواهد بود و به عنوان یک عامل بازدارنده برای آینده عمل میکند.
حالا این بیانیه دیرهنگام آکادمی خود موجب واکنش جامعه سینمایی و برخی از اعضای آکادمی شده است. ایجی اشنک از جمله اعضای شاخه مستند آکادمی از جمله این افراد است که به این بیانیه آکادمی اعتراض کرده و در پاسخی خطاب به کرامر و یانگ نوشته: اعتراض نکردن آکادمی به کتک خوردن و ربوده شدن برنده اخیر اسکار را به حساب این گذاشته بودم که وقایع خیلی سریع اتفاق افتاده و آکادمی نتوانسته سریع اقدام کند اما حالا شوکه و عصبانی هستم که میبینم از ربوده شدن و ضرب و شتم یکی از برگزیدگان اخیر تنها با «دیدگاههای منحصربهفرد زیادی» یاد میکنید. با احترام، این بیانیه واقعاً شنیع است.
کاتلین مک اینیس، عضو دیگر این شاخه اسکار هم در اعتراض به آکادمی نوشته: عمیقاً از انتخابهای رهبری، در واقع فقدان رهبری در مورد انتخابهای آنها، از نهادی که به عضویت در آن افتخار میکردم، ناامید هستم… روزنامهنگاران، فیلمسازان، کسانی که چراغهای روشنی را بر تاریکترین گوشههای بشریت میتابانند، نیاز به حمایت دارند، نه آکادمی.
آبراهام کارگردان دیگر فیلم «سرزمین دیگری نیست» هم به بیانیه آکادمی پاسخ داد و تاکید کرد که آنها سکوت خود در قبال حمله به حمدان را با «نیاز به احترام به دیدگاههای منحصربهفرد» حل کردند.
حمایت تمام عیار سینماییها
این در حالی است که در حمایت از بلال، انجمن بینالمللی مستند بیانیه ای منتشر کرد و بلافاصله توماری منتشر کرد که خواستار آزادی او شد و هزاران امضا از جمله امضای چهرههای مطرح هالیوودی چون گای پیرس، الکس گیبنی، کریستین واچون، لیز گاربوس، آوا دوورنی و … را پای خود داشت.
ائتلافی از گروههای منتقد فیلم آمریکا شامل اعضای انجمن ملی منتقدان فیلم، حلقه منتقدان فیلم نیویورک، انجمن منتقدان فیلم لسآنجلس و انجمن منتقدان فیلم بوستون نیز در بیانیهای که دیروز پنجشنبه منتشر شد، خشونت علیه بلال را محکوم کردند و نوشتند: خشمگین هستیم که حمایت شجاعانه و اصولی یک فیلمساز او را به یک هدف بزرگتر در جامعهای تبدیل کرده که در آن تک تک فلسطینیها با تهدید مداوم آوارگی و خشونت روبرو هستند.
در ادامه این بیانیه آمده: یکی از قدرتمندترین جنبههای «سرزمین دیگری نیست» – و دلیلی که بسیاری تلاش بیهوده کردهاند تا دسترسی به آن را محدود و پیامش را خاموش کنند – این است که این خود یک شاهکار نادر از همکاری بین روزنامهنگاران، فعالان و هنرمندان فلسطینی و اسرائیلی است که با اعتقادشان به کرامت و برابری، متحد شدهاند تا ماهیت و برابری را برای همه به تصویر بکشند. ما آقای بلال و همکارانش را برای شجاعت و هنری که با آن این دیدگاه را پیش بردند تحسین و تاکید میکنیم هرگز فراموش نخواهد شد.
همچنین بیش از ۱۹۰ عضو آکادمی در بیانیه جداگانهای به حمایت از بلال برخاستند؛ بیانیهای که بوتس رایلی، مارک روفالو، رایان وایت، جولی کوهن، متیو هاینمن و فیلمبردار اد لاچمن از جمله کسانی بودند که زیر آن امضا کردند. در این بیانیه آمده: ما در محکومیت حمله وحشیانه و بازداشت غیرقانونی حمدان بلال فیلمساز فلسطینی برنده اسکار توسط شهرک نشینان و نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری میایستیم.
در ادامه این نامه آمده: به عنوان هنرمند، ما به توانایی خود برای بیان عقایدمان بدون تلافی اعتقاد داریم. فیلمسازان مستند اغلب خود را در معرض خطرات شدیدی قرار میدهند تا جهان را روشن کنند. برای سازمان غیرقابل دفاع است که در هفته اول ماه مارس فیلمی را با اهدای جایزه به رسمیت بشناسد، و سپس چند هفته بعد از فیلمسازان خود دفاع نکند. برنده شدن در اسکار کار آسانی نیست و دریافت جایزه اسکار بدون استفاده از مزایای تبلیغات و کمپینهای مختلف، نشان میدهد که این فیلم چقدر برای اعضای رایدهنده مهم بود و حمله به سازندگان آن به معنی حمله به همه کسانی است که جرأت میکنند حقایق ناخوشایند را به نمایش بگذارند. هنرمندان در خطر هستند.
در بیانیه آکادمی اسکار که خطاب به اعضای محترم آکادمی نوشته شده آمده: ما اساساً معتقدیم که فیلم این قدرت را دارد که مخاطبان جهانی را روشن و دیدگاههای مختلف را برجسته کند – و اعضای خود را تشویق میکنیم از هنر خود برای این کار استفاده کنند. آکادمی آسیب رساندن یا سرکوب هنرمندان به دلیل کار یا دیدگاه هایشان را محکوم میکند… قابل درک است که اغلب از ما خواسته می شود در واکنش به رویدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی صحبت کنیم، اما از آنجا که آکادمی نزدیک به ۱۱هزار عضو جهانی را با دیدگاههای منحصربهفرد نمایندگی میکند، ما در اعتقاد مشترک به اهمیت داستان سرایی، ارزش همدلی و نقش فیلم به عنوان یک کاتالیزور متحد هستیم.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





