سینماسینما، امیرعلی نصیری
چشمان کاملاً بسته یا چشمان بازِ بسته (به انگلیسی: Eyes Wide Shut) فیلمی به کارگردانی استنلی کوبریک محصول سال ۱۹۹۹ است. کوبریک حین صداگذاری فیلم از دنیا رفت و پس از مرگش در سال ۱۹۹۹ اکران عمومی شد. چشمان کاملاً بسته را به پیشنهاد سعید عقیقی و بهعنوان نمونهای برجسته از فیلمهای مدرن، پس از ۲۰ سال دوباره دیدم.
فیلم روایتکننده داستان دکتر ویلیام (بیل) هارفورد (تام کروز)، که به همراه همسرش، آلیس (نیکول کیدمن)، به مهمانی یکی از سرشناسان نیویورک ـ ویکتور زیگلر (سیدنی پولاک) ـ رفتهاست و از آن شب به بعد درگیر ماجراهایی میشود. این زوج را میتوان نمایندهای از طبقه خردهبورژوازی (بهتعبیری قشرِ متوسطِ تحصیلکرده) دانست. با این رویکرد، زیگلر نیز قشر بورژوازی جامعه را نمایندگی میکند.
فیلم نگاه جامعهشناختی پررنگی به آمریکا دارد؛ به همین خاطر است که وجود کتاب جامعهشناسی در اتاق دومینو (یکی از دخترانی که در خیابان به دکتر هارفورد برمیخورد) معنی پیدا میکند. نقد جامعه کاپیتالیستی (سرمایهداری) نیز از دیگر تمهای آن است؛ شاهد این مدعا، شروع شدن فیلم با این جمله است: «کیف پول منو ندیدی؟» دو سه مرتبه دیگر نیز دکتر اشاره مستقیمی به پول دارد (هنگام خرید لباس و دادن کرایه تاکسی).
وجود رنگ قرمز در اکثریت قریب به اتفاق تمام پلانهای فیلم نیز از دیگر ویژگیهای آن است. تلاقی آن با رنگ آبی در سکانس اتاق خواب، یکی از شاهکارهای فراوان کوبریک است. در پایان ما میمانیم و این پرسش که آیا قرص آبی را بخوریم یا قرص قرمز؟
* این عنوان اشارهای دارد به سهگانه ماتریکس کاری از واچوفسکیها (۲۰۰۳ ـ ۱۹۹۹)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- با امتناع برادران وارنر؛ ساخت فیلمی بازی تام کروز لغو شد
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- نسخهای ناتمام از «فورد در برابر فراری»؛ چرا همکاری برد پیت و تام کروز منتفی شد؟
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- ۱۶ پرش با چتر نجات شعلهور؛ تام کروز رکورد گینس را شکست
- اکران «ماموریت غیرممکنِ» جدید از جمعه/ تام کروز: تا ۱۰۰ سالگی ادامه میدهم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با بازی تام کروز؛ فیلم بعدی ایناریتو ۲ سال دیگر اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





