سینماسینما، امیرعلی نصیری
مستند «سمفونی حمید» به کارگردانی جعفر صادقی؛ به نمایش درآمده در جشنواره سینماحقیقت
حمید علیدوستی ستاره اسبق فوتبال ایران و پدر ترانه، بازیگر مشهور سینما است. هیچگاه به تیمهای پرطرفدار نرفت و تصاویر زیادی از او نمانده؛ ولی از نظر هواداران، فوتبالیستها و حتی هنرمندان یک چهره محبوب به شمار میرود. ضمن مرور بر زندگی شخصی و ورزشی او در حین ساخت فیلم به نواری ضبط شده از بازیهای خودش در زیرزمین منزلش میرسیم که بخش کوتاهی از تصاویر بازیهای او در جوانی دیده می شود. او از معدود فوتبالیستهای ایرانی است که سینما، ادبیات، موسیقی و کتاب در زندگی او جاری است.
سمفونی حمید مستند پرترهای است از حمید علیدوستی بازیکن تیمهای هما و ملی ایران. در این فیلم شنونده صحبتهای خودش، دخترش، همتیمیها، مربیان و کارشناسان هستیم و با جنبههایی از زندگی علیدوستی آشنا میشویم که برایمان تازگی دارد: علاقهمندی به کتاب، موسیقی و نوازندگی. البته فکر میکنم صدای گفتار (نریشن) خودشان روی فیلم خیلی خوب درنیامده، نمیدانم فیلمساز به استفاده از صدای عادل فردوسیپور فکر کرده یا نه؟
حمید علیدوستی را فقط یک بار و در جشن منتقدان از نزدیک دیدم؛ با حجب خاصی گوشهای ایستاده بودند و به هیچ درخواست عکسی جواب رد نمیدادند. خوشحالم که وی در هفتمین دهه زندگیاش به لحاظ جسمی و روحی شرایط خوبی دارد. اگرچه فوتبالی نیستم، ولی تصور میکنم برجستهترین ویژگی سمفونی حمید، دستیابی به تصاویر آرشیوی مسابقات فوتبال قدیمی (و احتمالاً ارتقای کیفیت آنها) است. یکی از قسمتهای جذاب فیلم تدوین موازی صحنههای رختکن است؛ ورزشگاه شیرودی (امجدیه سابق) در سال ۱۴۰۰ و رختکن تیم هما در سال ۱۳۶۳٫ سمفونی حمید دوستداشتنی است؛ مگر میتوان عادل فردوسیپور و ترانه علیدوستی را در فیلمی دید و آن فیلم را دوست نداشت؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





