سینماسینما، امیرعلی نصیری
مستند «سمفونی حمید» به کارگردانی جعفر صادقی؛ به نمایش درآمده در جشنواره سینماحقیقت
حمید علیدوستی ستاره اسبق فوتبال ایران و پدر ترانه، بازیگر مشهور سینما است. هیچگاه به تیمهای پرطرفدار نرفت و تصاویر زیادی از او نمانده؛ ولی از نظر هواداران، فوتبالیستها و حتی هنرمندان یک چهره محبوب به شمار میرود. ضمن مرور بر زندگی شخصی و ورزشی او در حین ساخت فیلم به نواری ضبط شده از بازیهای خودش در زیرزمین منزلش میرسیم که بخش کوتاهی از تصاویر بازیهای او در جوانی دیده می شود. او از معدود فوتبالیستهای ایرانی است که سینما، ادبیات، موسیقی و کتاب در زندگی او جاری است.
سمفونی حمید مستند پرترهای است از حمید علیدوستی بازیکن تیمهای هما و ملی ایران. در این فیلم شنونده صحبتهای خودش، دخترش، همتیمیها، مربیان و کارشناسان هستیم و با جنبههایی از زندگی علیدوستی آشنا میشویم که برایمان تازگی دارد: علاقهمندی به کتاب، موسیقی و نوازندگی. البته فکر میکنم صدای گفتار (نریشن) خودشان روی فیلم خیلی خوب درنیامده، نمیدانم فیلمساز به استفاده از صدای عادل فردوسیپور فکر کرده یا نه؟
حمید علیدوستی را فقط یک بار و در جشن منتقدان از نزدیک دیدم؛ با حجب خاصی گوشهای ایستاده بودند و به هیچ درخواست عکسی جواب رد نمیدادند. خوشحالم که وی در هفتمین دهه زندگیاش به لحاظ جسمی و روحی شرایط خوبی دارد. اگرچه فوتبالی نیستم، ولی تصور میکنم برجستهترین ویژگی سمفونی حمید، دستیابی به تصاویر آرشیوی مسابقات فوتبال قدیمی (و احتمالاً ارتقای کیفیت آنها) است. یکی از قسمتهای جذاب فیلم تدوین موازی صحنههای رختکن است؛ ورزشگاه شیرودی (امجدیه سابق) در سال ۱۴۰۰ و رختکن تیم هما در سال ۱۳۶۳٫ سمفونی حمید دوستداشتنی است؛ مگر میتوان عادل فردوسیپور و ترانه علیدوستی را در فیلمی دید و آن فیلم را دوست نداشت؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





