محمد تقی زاده_ فروش ۱۵ میلیاردی فیلم ۵۰ کیلو آلبالو و معرفی مانی حقیقی به عنوان پرفروش ترین فیلمساز سال ۹۵ که همزمان سه فیلم متفاوت را روی پرده دارد و از آن طرف مضمون و محتوای ضعیف و حتی سخیف ۵۰ کیلو آلبالو (که ادعای خندان مردم را دارد ولی کمترین میزان خنده را بر لب مخاطب مینشاند) بیش از هر چیز برای تحلیبگران فرهنگی و اجتماعی و منتقدان سینمایی که حب و بغضی با مانی حقیقی ندارند یاد آور سال ۱۳۸۶ و موفقیت اخراجی ها و ظهور پدیده جالب و بفروشی بنام مسعود ده نمکی است.

روزنامه نگار تندرویی که ورودش به سینما باعث ناراحتی و تحریم عده ای از سینمایی های سنتی و حرفه ای شد، ولی به عنوان پدیده سالهای بعد انقلاب و دهه ۸۰ و ۹۰ سینمای ایران نام خود را به ثبت رسانید. فیلمسازی که سه گانه معروف اخراجی هایش خیلی خوب فروخت ولی سری جدید فیلم هایش با عنوان رسوایی های ۱ و ۲ نتوانست توفیق فروش اخراجی ها را بدست آورد، اما با این وجود هم از فیلم های به ظاهر کمدی خیلی از فیلمسازان کارکشته این سرزمین بیشتر فروخت و بیشتر تماشاگران را با سینمای در حال مرگ ایران آشتی داد.

اکنون و در سال ۹۵ مانی حقیقی فیلمسازی که سابقه بازیگری و فیلمنامه نویسی هم دارد، با اکران همزمان سه فیلم یکی مستند ،دومی کمدی و سومی ترکیبی از ژانرهای مختلف سینما! مرد اول سینمای ایران در سال ۹۵ و موضوع بحث و مصاحبه اکثر رسانه ها و سایت های خبری – تحلیلی سینمایی است . مردی که وجود این سایت ها و خبرگزاری ها را بی تاثیر در اقتصاد سینما میداند و بروز و ظهور شبکه های اجتماعی و مثلا اینستاگرام شخصی خودش و دوستانش را بسیار مفید تر و موثرتر از این سایت ها و خبرگزاری ها میداند(نقل به مضمون در گفتگوی حسین معززی نیا از مجله ۲۴ با مانی حقیقی به مناسبت اکران فیلم هایش)
اما شاید جالب باشد که با اندکی تامل میتوان به تشابهات جالب وجذابی بین این دو فیلمساز پرفروش سینمای ایران پرداخت و باوجود تفاوت هایی هم که بینشان قائل هست میتوان این میزان اقبال فروش فیلم ها را مورد بررسی و تحلیل جدی از نظر اجتماعی و فرهنگی بین مردم کشور قرار داد.
حالا به بررسی برخی از این ویِژگی های مشترک دو فیلمساز و فیلمهایشان میپردازیم:
- یکی از عوامل موفقیت هر دو فیلم که موجب توجه و عنایت تماشاگران ایرانی داخل کشور شده بود حرکت و یا عبور این دو فیلمساز از خط قرمز های رایج فرهنگی اجتماعی کشور بود. ده نمکی با روابط و جایگاهی که داشت توانست شوخی هایی را بین رزمندگان در جنگ هشت ساله ایران و عراق مطرح کند که فیلمسازان دیگر حتی جرات و توان نزدیک شدن به آنها را نداشتند و از آن طرف مانی حقیقی با مطرح کردن برخی مضامین و شوخی های جنسی که پیشتر خیلی شاهد آن در سینمای ایران نبودیم، توانست نظر نسبی تماشاگران داخلی را که هنوز شاهد قبح این مسایل در صدا و سیما و حتی فیلم های دیگر هستند به خود جلب کند.
- هم مانی حقیقی و هم مسعود ده نمکی در آغاز اکران و تحلیل و نقد فیلمهایشان از خود فیلم ها مهمتر بودند. بطوری که کمتر نقد و تحلیلی را میتوانید پیدا کنید که برای مثال ابتدا این دو عزیز را مورد حمله یا نوازش قرار نداده باشد و یا در نوشته و سخن خود به شخصیت حقیقی و عقبه فکری و تحصیلی این دو فیلمساز اشاره نکرده باشد.
- نظر اکثر منتقدان سینمایی و کارشناسان هنری در مورد دو فیلم اخراجی ها و ۵۰کیلو آلبالو نظر یکسان و تقریبا مشخصی است و هر دو فیلم از نظر هنری تقریبا رد شده و یا ضعیف و بعضا بی ارزش تلقی شدند، در حالیکه هردو فیلم از پرمخاطب ترین و پرفروش ترین فیلهای تاریخ سینمای بعد انقلاب هستند. شاید این موضوع به عدم توجه عموم مردم به فیلم های جدی هنری، روشنفکری و عمیق دلالت داشته باشد و استقبال چشمگیر سینمای کمدی هرچند ضعیف و غیر استاندارد را بین عموم مردم بازگو کند.
- هردو فیلمساز فروش بالای فیلم را به عنوان یک مزیت و موفقیت بسیار مهم و تکرار نشدنی تلقی کردند و هیچ کدام حاظر به قبول نقد های جدی و مهم درباره فیلم هایشان نشدند. چنانکه هم حقیقی هم ده نمکی، بارها شخصیت پردازی های ضعیف و داستان غیر واقعی و باورناپذیر را نادیده گرفتند و فروش بالا و استقبال مردم را دلیل مهم و انکارناپذیری بر موفقیت فیلم عنوان کردند و در خیلی از مباحث اکادمیک و مجالس نقد فیلم شرکت نکردند.
- با وجود اینکه هر دو فیلمساز از تحصیلکرده ها و افراد فرهنگی کشور محسوب میشوند .مانی حقیقی دانش آموخته فلسفه از کانادا است و سابقه فیلمنامه نویسی چهارشنبه سوری را با اصغر فرهادی داراست. ولی هیچ دغدغه فرهنگی- اجتماعی مهم و قابل تاملی از فیلم های این دو فیلمساز برداشت نمیشود و بیشتر از ژانر کمدی بعنوان گونه ای مخاطب پسند و پرفروش که با تکیه بر دیالوگوهای خنده دار و بازیگران امتحان پس داده میتواند تضمینی برای فروشش شود، سعی کردند به سطحی ترین و ساده ترین روش فیلم بسازند درحالیکه همه کارشناسان سینمایی متفقا براین باورند که ژانر کمدی اگر سخت ترین گونه سینمایی در جهان نباشد بی شک از مشکلترین و ظریف ترین گونه های سینمایی در جهان سینماست.
حال که مقایسه ای نسبی بین دو فیلمساز و و فیلم هایشان انجام دادیم باید این سوال جامعه شناسی را از خودمان به عنوان یکی از جمعیت ۸۰ میلیونی این خاک بپرسیم که چه شد و چه اتفاقی برای مردم و سینماگران این کشور افتاد که فیلمساز فیلم موفق اجاره نشینها به ساخت نارنجی پوش رسید ؟ کارگردان کنعان و پذیرایی ساده و هامون بازها به ساخت ۵۰ کیلیو آلبالو فخر میفروشد؟ و مردمی که با اجاره نشینها و دایی جان ناپلئون و لیلی با من است میخندیدند دل به فیلمهایی چون ۵۰ کیلو آلبالو و اخراجی ها دادند و با آنها میخندند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ناصرتقوایی؛ هنرمندی تمام عیار، مسئول، عمیق و معترض
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- جنسیتزدگی/ نگاهی به مستند «سونوگرافی»
- سینما کنسرت
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- فوت یک دوبلور پیشکسوت/ هوشنگ لطیفپور درگذشت
- نامه تند یک فیلمساز به محمد خزاعی/ مانى حقیقی: اصلاحیههای شما نامشروع است
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





