سینماسینما، پگاه هوشنگی
«آبستن» داستانی پرتنش است که حکایت چند جوان را روایت میکند. جوانانی که هر یک گرفتار معضلاتی هستند و برای نجات خود از این گرداب تن به کاری غیرقانونی دادهاند و میخواهند از مرز توسط یک آدم پران خارج شوند. اما شرایط به گونهای رقم میخورد که آنها با چالشهایی مواجه میشوند که حاصل آن چیزی جز پشیمانی نیست.
«آبستن» فیلمی به کارگردانی برادران تنابنده است که اولین تجربه کارگردانی خود را برای چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رقم زدهاند. عباس غزالی یکی از بازیگران جوان این اثر است که کارنامه ای موفق در سینما و تلویزیون دارد و یکی از نقاط قوت این فیلم به حساب میآید. بازی غزالی در نقش بهمن هیچ چیز اضافه ای ندارد و کاملا در خدمت فیلم و روند داستان پیش میرود و کاملا مسلط به فراز و فرودهای نقش است حتی دیگر بازیگران فیلم هم از این قاعده مستثنا نیستند هرچند پیداست که کار سختی پیش رو داشتند و به قدری خوش درخشیدند که تماشاگر حتی لحظه ای از تماشا متوقف نمی شود و در پی سرانجام داستان است.
زمانبندی فیلم بسیار اندازه و مناسب است و شاید این به خاطر استفاده از تکنیک پلان سکانس است که هم زمانبندی آن را رعایت کرده و هم به ایجاد تنش و هیجان در داستان کمک میکند که البته نباید تاثیر موسیقی و طراحی صحنه قوی آن را نادیده گرفت فضای فیلم شبیه فیلم «ماهی و گربه» اثر شهرام مکری است و همان اندازه هیجان را در بیننده برمی انگیزد . «آبستن» از آن دسته فیلمهایی است که میتواند آینده درخشانی برای کارگردانان خود داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ چهار فیلم پروانه نمایش گرفتند
- جایزه بهترین فیلم جشنواره کانادایی به «شیرجه» رسید
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- یادداشتی بر فیلم «گردبادها»؛ روایت مبارزه بشر با قهر طبیعت
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- قهرمان دیوانهی شکست خورده/ نگاهی به فیلم «ناپلئون»
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- به بالا نگاه نکن!/ نگاهی به فیلم Nope
- زندگی در دل جنگ/ نگاهی به تدوین فیلم «موقعیت مهدی»
- تیغ کند تدوین/ نگاهی به فیلم «بیمادر»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





