سینماسینما، شادی حاجی مشهدی؛
باور داریم که اکران عمومی فیلم و بازگشت سرمایه، برای هر فیلمسازی اهمیت زیادی دارد. اما گاهی، شرایط به گونهای رقم میخورد که حمایت از یک اثر هنری، هم برای خالق اثر و هم برای مخاطبان مشتاقش، در اولویت قرار میگیرد.
گاهی علیرغم میل کارگردان و تهیه کننده یا عوامل یک فیلم، بهترین راه برای حفظ اصالت اثر و جلوگیری از تحریفش، نمایش آن به صورت عمومی و بدون سانسور است.
بله، بسیار دشوار و دردناک است! این رویهی مخرب و خزنده سانسور و محدودیتهایی که بر آثار هنری اعمال میشود! این تعلیق و تحقیر! که نه تنها حقوق هنرمند را نقض میکند، بلکه باعث محروم شدن مخاطب از لذت تماشا و تجربه این آثار به شکلی درست و بیواسطه میشود.
در واقع، این شیوهی بیاعتنایی و در انتظار نگه داشتن با رویکرد جبری حذف و سانسور، نوعی اهانت، تمسخر و بیاحترامی به هنرمندان و مخاطبان آنهاست.
آقای نعمتالله، ما از شما میخواهیم که با نمایش فیلم «قاتل وحشی» در فضای مجازی، این فرصت را به مخاطبان خود بدهید که بدون هیچ محدودیتی، از دیدن این اثر هنری لذت ببرند و در انتظار قولهای نیم بند و وعدههای نشدنی مسئولان نمانند.
شما با این اقدام شجاعانه، میتوانید نشان دهید که ارزش هنر و مخاطب، برایتان از هر چیز دیگری مهمتر است. شما میتوانید با نمایش فیلم «قاتل و وحشی» در فضای مجازی، آن را از گزند سانسور و توقیف، حفظ کرده و به دست مخاطبانی برسانید که مشتاقانه در انتظار دیدن آن هستند.
هرچند که میدانیم این کار، از نظر مالی، برای شما و تهیهکنندگان فیلم، ضرر و زیان زیادی به همراه خواهد داشت. اما فراموش نمیکنیم که، ارزش معنوی یک اثر هنری، از هرگونه منفعت مالی، برای شما و عوامل این فیلم بالاتر بوده و هست.
به نظر میرسد که علیرغم تمام امیدواری و تلاشهایی که برای نمایش این فیلم به شکل اکران عمومی وجود داشته، همت و غیرتی برای عمل به وعدههای دروغین و قولهای پوشالین گذشته وجود ندارد و معتقدیم که سانسور و محدودیتهای اعمال شده بر آثار هنری، نه تنها به ضرر هنرمندان و مخاطبان آنهاست، بلکه باعث ترویج بیاعتمادی و ناامیدی در جامعه میشود.
بیشک بسیاری از ما اهالی سینما، منتقدان و مخاطبان علاقمند، فیلم «قاتل و وحشی» را اثری ارزشمند و قابل توجه میدانیم که با عشق نوشته و ساخته شده، اثری که دغدغهمند است و میتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و با وجود تمام مشکلاتی که با آن روبرو بوده، ارزش تماشا و بحث و بررسی دارد.
باور داریم که شما نیز موافقید که مخاطبان و علاقمندان سینمای شما نیز، حق دارند تا بتوانند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی، آثار هنری را ببینند، بیاموزند و با آن زندگی کنند و تیغ برنده سانسور، به واقع، نوعی دخالت در این حق انتخاب است و مخاطبان را از تماشا و تجربه آثاری که ممکن است برایشان جذاب، تاثیرگذار و آموزنده باشد، محروم میکند.
اگر باور داشته باشیم که هنرمندان با خلق آثار خود، تلاش میکنند تا دیدگاهها، احساسات و اندیشههای خود را هر چند که ممکن است برای برخی ناخوشایند یا تهدیدآمیز تلقی شود، به اشتراک بگذارند و با استفاده از زبان هنر، به بیان مسائل و معضلات جامعه بپردازند، پس باید این حق را نیز برای هنرمند قائل شویم تا بتواند آزادانه و بیهیچ محدودیتی، اثرش را خلق کرده و به سرانجام و اکران برساند.
فیلم «قاتل و وحشی»، که بیشک یکی از قربانیان سانسور و محدودیتهای بیمنطق و عجیب اعمال شده بر آثار هنری است، با وجود تمام مشکلاتی که با آن روبرو بوده، کماکان فیلمی ارزشمند و قابل توجه است و ما ضمن ابراز همدردی با شما و عوامل فیلم، از شما درخواست میکنیم که با تصمیمی جسورانه و مهم، این فیلم را در فضای مجازی به نمایش درآورید و بدین ترتیب، به جریان موذی و آزاردهندهی سانسور، که سالهاست گریبانگیر سینمای ایران شده، نه بگویید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- درباره فیلم تازه تیم برتون/ بازگشت بیتل جوس از دنیای مردگان + ویدیو
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- شهرت یا ندامت؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد