خسرو دهقان
۱) از بادیگارد بدم نیامد. حتی خوشم آمد. از یکدندگی و پایمردی و اصرار و ابرام و … حاتمی کیا خوشم آمد.
۲) توضیح می دهم
۳) به نظرم فیلم دو بخشی است. بخش چند و چون قصه و فضا و اداره و ملزومات و حفاظت و امنیت و … که در حد سواد و شعور من نیست و اصلاً در فیلم بهانه ای است برای حرکت قهرمان فیلم و نه درباره آن. فیلم درباره وظیفه نیست و اگر هست همراه با خواست و نیت و عشق و اعتقاد است.
بخشی از فیلم مربوط است به ادای وظیفه و خطاکردن از وظیفه و عدول کردن از آن و یا عدول نکردن از آن.
۴) امّا فیلم درباره عمل کردن به عشق و عهد و پیمان است. فیلم درباره بیرون قهرمان فیلم حاج حیدر نیست. راجع به آدم های دور و بر و فضا و محیط و اداره و پست و مقام و وظیفه نیست. فیلم حتی راجع به زن و بچه حاج حیدر هم نیست. فیلم درباره خود خود خود حاج حیدر است.
۵) فیلم درباره میثاق حاج حیدر است با خودش.
۶) فیلم درباره عشق و وظیفه است. ترکیب آن ها با هم و سوا بودن هر کدام و رجحان هر کدام بر دیگری و هر دو یا یکی یکی و سوا ایستادن.
۷) حاتمی کیا در ترکیب وظیفه و عشق و ایمان است که معنی دارد.
۸) در بخش اول فیلم، حاج حیدر به وظیفه عمل می کند و به خوبی و در حد توانش انجام وظیفه می کند. امّا موفّق نمی شود. او در حد مقدورات اش تلاش می کند که تلاش اش به نتیجه مطلوب نمی رسد و ناکام می شود.
۹) در بخش دوم فیلم، حاج حیدر به وظیفه درونی ترش عمل می کند. به میثاقی که به آن پای بند است و به پیمان امضاء نشده ای تن می دهد. او خود را موظف می داند که به توأمان وظیفه و ادای دین اش عمل کند که باز هم ناموفق می شود و مهم نیست. پیروزی مادی مهم نیست. پیروزی معنوی مهم است که او در نهایت سربلند و با آبرو و خوب به پیروزی و خواسته اش می رسد.
۱۰) دیده بان را به خاطر بیاورید. دیده بان در نهایت پیروز است. هر چند خود را فدا می کند.
۱۱) حاتمی کیا همیشه روی یک خط حرکت کرده و در واقع می توان گفت که او در واقع یک فیلم ساخته است. همه حرف ها حول یک محور مرکزی است که فیلم های مختلف رد پای مختلف یک مسیر است.
که گاه در فیلمی از آب در می آید و در فیلمی کمتر از آب درمی آید.
امّا همه فیلم ها حول یک نکته، یک حرف، یک ایده و یک اعتقاد است.
۱۲) عشق و وظیفه یک توأمان همه آثار حاتمی کیا است. که در همه فیلم ها همین است. امّا این هم در برخی فیلم ها بهتر و روشن تر و جذاب تر از آب در می آید و در برخی کمرنگ تر.
۱۳) بادیگارد روی همین مرز در حرکت است.
۱۴) تعادل و مرز و سیم باریک وظیفه و ایمان.
۱۵) تمام آثار حاتمی کیا در نهایت پیروزی عشق است و نیت و آرمان.
۱۶) سرو شکل فیلم ها متفاوت است. لذا تشخیص آنها در فیلم ها گاه ساده و راحت نیست.
۱۷) بادیگارد درباره پافشاری و سرسپردگی به پاسخ به نیت و درون و عشق و اعتقاد است. پیروزی ایمان درونی.
۱۸) بادیگارد راه دشواری را انتخاب می کند و طی می کند. امّا در نهایت موفّق از آب در می آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- بخشی از یک راه بزرگ/ درباره نشریات سینمایی
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد