سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
«زال و رودابه» در جلب مخاطب ناتوان است
نیت خوبی را پشت تولید انیمیشن بلند «زال و رودابه» به کارگردانی محمد علی سجادی می توان دید اما صرف داشتن نیت خوب لزوما باعث تولید اثر ارزشمند و قابل قبول نمی شود.
«زال و رودابه» در خوشبینانهترین حالت به منظور آشنایی مخاطبان با یکی از چندیدن و چند داستان شاهنامه فردوسی تولید شده است اما مساله این است که این اتفاق کمی دیرافتاده است.اگر ۵۰ تا ۶۰ سال پیش همین زال و رودابه را به مخاطبان نشان می دادند احتمالا کلی جذب مخاطب داشت و مورد توجه قرار می گرفت. اما تکلیف سجادی با مخاطب فیلمش روشن نیست. قشر نوجوان امروزی آنقدر انیمیشن های باکیفیت خارجی دیده که تکنیک ابتدایی زال و رودابه او را جذب نخواهد کرد. قشر بزرگسال هم حوصله چنین آثاری را ندارد نه اینکه شاهنامه دوست نداشته باشد بلکه کاه درک برخی اشعار غامض فردوسی ازسواد و دانش و حوصله مخاطب امروزی خارج است.
کاش سجادی حال که به عرصه انیمیشن پا گذاشته به جای شعر از متن برگردان به نثرش استفاده می کرد تا امکان بیشتری برای جذب مخاطب می یافت.
«پیشمرگ» ایده درخور ساختار تکراری
«پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری از منظر کارگردانی گامی به جلو برای این کارگردان محسوب نمی شود. او پیشتر با فیلم «استرداد» نشان داد قصه گویی را بلد و البته در ایجاد تعلیق و هیجان در فیلم موفق عمل می کند. با این همه فیلم «پیشمرگ» درادامه فیلمسازی او گامی به جلو محسوب نمی شود در نهایت می تواند در جا زدن باشد.
پیشمرگ ایده خوبی دارد که بنابر گفته کارگردان بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است. اما اثری که می توانست و پتانسیل آن را داشت که تبدیل به فیلمی حماسی شود تبدیل به اثری خنثی شده است .
–– هشدار: این بخش از یادداشت ممکن است داستان فیلم را لو دهد-
فیلم «ماریا» سکانسی که جا ماند/ ایده جذابی که به هدر میرود
فیلم «ماریا» ایده تازه ای دارداینکه بخشی از نقش آفرینی دختری در غالب یک روسپی در یک فیلم کوتاه در فضای بی در و پیکر مجازی به عنوان یک فیلم واقعی از یک دختر دست به دست می چرخد انگیزه و پتانسیل بسیار خوبی برای یک اثر سینمایی دارد اما عملا فیلم از یک اثر اجتماعی تبدیل به اثری پلیسی جنایی،حادثه ای و… می شود.
فیلم در حد و اندازه یک اثر تجربی می تواند تعریف شود اما مساله این است که چنین اثری که از یک سوم پایانی بی منطق روایی در داستان پیش می رود چگونه سر از جشنواره فیلم فجر و بخش مسابقه در می آورد.
کافیست به یکی از سکانس های پایانی فیلم با دقت بیشتری نگاه کنید؛ فرهاد می خواهد در قامت پلیس جنایی راز جنایت را برملا کند دو پسر بچه را در ماشین گروگان می گیرد. خانواده دو پسر خردسال فرهاد را به زیر کشیده کتک می زنند پدر بزرگ ماریابا پا در میانی او را نجات داده می گوید برود. صحنه کات می خورد به سکانس بعدی که فرهاد خانه پدربزرگ و اتاقی که ماریا آنجا حبس بود می رود و…
به نظر می رسد یک پلان یا یک سکانس که پیوند دو سکانس بالا باشد وجود نداشته یا در فیلمبرداری گرفته نشده و یا تدوین جا افتاده است.
در نتیجه فیلم به شکل غیر منطقی ادامه یافته و تمام می شود.
به همین سادگی…

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز