سینماسینما، احمد میراحسان
عقب ماندگی نگاه و اسلوب های غیرعلمی از مهمترین علل افتادن شبه روشنفکری و اپوزیسیون غربگرای سرگرم فعالیت در زیر پروبال شیطان بزرگ است. متأسفانه این روش در دوستان ایران و نظام هم رواج یافته است. ایده نقدهایی که بنا به کلان روایت ذهنی خود از جشنواره امسال بنا شده و تفسیری ذهنی ارائه میدهند، تا جایی که مجرد دیده میشوند جذاب است. اما مهمترین قدرت هر نقد جدی در توان تشخیص آن نهفته است. به همان اندازه که نقد متکی به واقعیت متن وتوانا به تقرب به آن است، ارزشمند است و کشف و خلاقیت و قوه تیزبینی آن در این نکته جا دارد مثلا نوشته ای که مثلا نقل جمله ای از هگل را اصل قرار داده و به زور فیلمهای جشنواره را بر اساس این ایده داوری میکند و وانمود میکند که همه فیلم های امسال ویژگی خروج کور و نهیلیستی دارند. و روح زمانه این است اسلوبی به شدت غیر علمی و سیاسی کار و بی ارزش دارند. نمی گویم آثار سینمایی امسال دارای نگاهی درست و یا عمیق و یا واقعگرا هستند. اما مسلما حکم پیشداورانه و نیتمند و دلبخواه و کلیباف و ذهنی، بی ارزش است.
من فقط چهار فیلم دیدم، ولی در همین حد، ایده نقد غلط است. فیلم پوست اصلا کور نیست و آگاهانه بر اساس بینشی ضد متافیزیکی ساخته شده و خروج ایدئولوژیکش، هیچ بی هدف نیست. فیلم محمد کارت، شنای پروانه، اتفاقا اصلا سرشت خروج ندارد و فرقش با آثار فرهادی و روستایی در همین انصاف و صبوری و جدایی از الصاق خروج به درام فیلم است و با هزار من عسل این تفسیر را نمی توان قورت داد. فیلم حاتمی کیا با اصرار به رساندن نامه ها به دست رئیس جمهور، با همه ظلم بر مردم، راهی باز می گذارد که نشود تعبیر خروج کرد. هر چند شبیه ترین اثر به خروج کردن است با نشانه دو پهلو و قبل از دیدن فیلم، من هم در باره نیت نهان فیلم این گمان را می بردم. می ماند فیلم مهدویان که دارای روحیه خروج است. اما از چهار فیلم یکی ونصفی چنین بوده واین برای الصاق روح زمانه خیلی زیادی اغراق آمیز است. تازه کی گفت روح زمانه با اغتشاش و خروج فوقش صد هزار نفر و مخالفت ده میلیون بیست، سی، چهل، پنجاه میلیون با خروج و اغتشاش و رفراندوم حاج قاسم، مبین شورش براندازانه ونهیلیسم پوچ گراست؟ این نوع تفسیر دارای اغراض سوبژکتیو و ایده های از پیش تحمیل شده و دلبخواه بر زندگی واقعی و خود نمایش همان روح نگرش ایدهآلیستی هگلی باید فهم شود، اگر نگوییم دارای خیالپردازی کودکانه باید بگوییم اگر نه پس به سود نیات تبلیغی ترامپی، دست کم تحت تأثیر آن با نقاب دلسوزی برای واقعیت است که با کلان روایت ذهنی خود، واقعیت را تحریف میکند. این نقد از کجا آمده؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- «دینامیت» اکران میشود
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





