محمد تقی زاده_ اسکار امسال در مقایسه با اسکار سالهای گذشته جشن متفاوت و حیرت انگیزی بود تا آنجا که با پیش بینی خیلی از کارشناسان و مخاطبان حداقل در بخش جوایز اصلی فرق داشت و خیلی ها را از این داوری و انتخاب ها شوکه کرد. مهمترین فیلم های امسال از نظر فروش و توجه مردمی و جوایز جشن های مهم سال مانند جشن انجمن منتقدان – گلدن گلاب که بخت های اصلی اسکار بودند عبارت بودند از: مدمکس ساخته جورج میلر – ازگور برگشته ساخته ایناریتو و بعد تر کمبود بزرگ از ادام مک کی و کانون توجه از تام مک کارتی. از میان قضاوت اسکار خیلی متفاوت بود : برخلاف تصور جایزه های فنی اسکار بین فیلم های سینمایی و پر مخاطب مدمکس و از گور برگشته به ترتیب با شش و سه اسکار تقسیم شد و جایزه های اصلی بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه به فیلم های سیاسی و بومی کمبود بزرگ و کانون توجه اختصاص یافت . البته اعضای اکادمی نتوانستند از بازی متفاوت و سخت دی کاپریو و کارگردانی پروسواس و تکنیکی ایناریتو در از گور برگشته بگذرند و جایزه بهترین بازیگر و بهترین کارگردان را به فیلم ایناریتو اعطا کردند.
اکنون با مقدمه بالا به مقایسه دو فیلم کانون توجه یا افشاگر و همچنین فیلم کمبود بزرگ که متاسفانه خیلی غلط ترجمه شده میپردازیم short یک اصطلاح مالی است که معنای مشخصی دارد: افرادى که در بازار بورس و اوراق بهادار، اوراق قرضه را بدون خریدن میفروشند و بعد به امید ارزان شدن آن اوراق میمانند -به نوعى سر ارزان شدن شرط میبندند- درواقع مشغول short selling هستند که در اصطلاح فارسى به “فروش استقراضى” یا “فروش رهنى” ترجمه میشود.)
کانون توجه /افشاگر Spotlight |
کمبود بزرگ/ فروش رهنی بزرگ
The big short |
|
شروع اکران در امریکا | ۶نوامبر | ۱۱ دسامبر |
کارگردان | تام مک کارتی | آدام مک کی |
بازیگران | مارک رافالو
مایکل کیتون رشل مک آدامز لیو شریبر جان اسلتری |
کریستین بیل
رایان گاسلینگ براد پیت استیو کارل ماریسا تومی |
زمان فیلم | ۱۲۹دقیقه | ۱۳۰ دقیقه |
جوایزاسکار | بهترین فیلمنامه اورجینال
بهترین فیلم |
بهترین فیلمنامه اقتباسی
|
نامزدهای اسکار | بهترین فیلمنامه اورجینال
بهترین فیلم بهترین کارگردانی بهترین بازیگر نقش اول مرد بهترین بازیگر نقش اول زن بهترین تدوین |
بهترین فیلمنامه اقتباسی
بهترین کارگردانی بهترین بازیگر نقش اول مرد بهترین تدوین |
بودجه | ۲۰ میلیون دلار | ۲۸ میلیون دلار |
فروش(باکس آفیس) | ۷۲ میلیون دلار | ۱۲۷ میلیون دلار |
ژانر | کمدی
درام بیوگرافیک
|
تاریخی
درام بیوگرافیک |
دو فیلم بیگ شورت و اسپات لایت همانطور که در جدول مقایسه ای بالا دیده میشود از فیلمهای مهم و بولد شده مراسم اسکار بودند که جوایز اصلی را درو کردند و هر کدام در پنج و شش رشته اصلی کاندید شدند در حالیکه اکثر جوایز فنی مثل صدا- تدوین – گریم و راحی صحنه و لباس به مدمکس رسید. اما دو فیلم از جهات زیادی شبیه هم هستند این تشابه هم به راحتی و با مشاهده جدول فوق قابل رویت است هم مقداری نیاز به توضیح بیشتر دارد که در ادامه به آن میپردازیم . ولی آنچه به راحتی قابل رویت است موارد ی چون بودجه تقریبا برابر دو فیلم است و یا اینکه هردو فیلم قهرمان اصلی به آن معنایی که در همه فیلم های امریکایی مشاهده کرده بودیم دیده نمیشوند و هر دو از مجموعه ای بازیگران مکل یا ساپورتینگ اکتور بهره بردند که اکثرا هم مرد هستند فقط در فیلم اسپات لایت یک بازیگر مکمل زن هم وجو دارد که به اندازه بقیه اطلاع دهنده و جلو برنده داستان است. حتی مدت زمان هردو فیلم حدود ۱۳۰ دقیقه هست و هردو فیلم تکیه زیادی به بیان مستندگویی و بیوگرافیک بودن دارند که این هم نکته جالب و قابل تاملی در سینمای نوظهور امریکا و جریان فیلم های مستقل این صنعت بزرگ فیلم سازی دنیاست. نکته دیگر مورد اشاره که نباید ازآن بگذریم توجه ویژه آکادمی به فیلمنامه هردو فیلم است که یکی جایزه فیلمنامه اورجینال یا غیر اقتباسی را برده است و دیگری جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از کتاب غیرداستانی مایکل لوئیس درباره بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ .
اما دلیل اصلی توجه به دو فیلم که شائبه سیاسی بودن اسکار یا دست داشتن جریان خاصی پشت این فیلم ها را تقویت میکند محتوای دو فیلم و نزدیک بودن انتخابات ایالت متحده در سال ۲۰۱۶ میلادی است. هردو فیلم به شدت دیالوگ محور است و تماشاگر را با انبوه اطلاعات مواجهه میکند : اسپات لایت قصه تکراری ولی تکان دهنده و پر سروصدای تجاوز جنسی کشیشان به کودکان در کلیساست و کمبود بزرگ داستان بحران اقتصادی در ایالت متحده است که حقیقتا درک آن برای یک تماشاگر غیربومی و ناآشنا به اقتصاد بخصوص اقتصاد امریکا و بورس خیلی مشکل و تاحد زیادی مبهم است هرچند فیلمساز اصلا کمدی ساز ما با تکنیک های خاص خودش و استفاده از سوپراستارهای هالیوودی و مدل ها و کمدی کردن برخی سکانس ها و روبه دوربین حرف زدن کاراکترهایش سعی کرده خیلی ساده و ملموس داستان بحران اقتصادی امریکا و مشکل مسکن و خرید و فروش دلالان را مطرح کند ولی موفق به این مهم نشده که موضوع مهم و پیچسده اقتصاد و بحران امریکا را به داستانی دقیق و مفهموم برای تماشاگر غیربومی و غیر اقتصادی تبدیل کند. و در کل هردو فیلم تلاش دارند با انتقاد از سیستم امریکا (که بارها این کلمه همه در طول فیلم شسنیده میشود ) سوپاپ اطمینانی برای جذب مردم باشد و به امریکاییان داخل کشور و مردم حارج از آن بیش از پیش ثابت کند که تا چه میزان آزادی بین و دموکراسی در این کشور جریان دارد و حتی مهمترین مسایل اقتصادی و فرهنگی امرکا به چالش کشیده شده و در پرده سینما به مردم نشان داده میشود درحالیکه تماشاگر فهیم و باهوش فیلم این نیرنگ امریکایی را خیلی زود میفهمد و به قول معروف دم به تله نمیدهد و خود را داخل این تله امریکایی و جمایت معنادار آکادمی اسکار نمیکند و میداند که این نیز بگذرد و نماش انتخاباتی اسکار یا ایالت متحده دیر یا زود برهمهگان آشکار میگردد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم