سینماسینما، رضا صائمی
به نظر می رسد با انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیئت مدیره خانه سینما، بار دیگر این خانه به خانه امید اصناف سینمایی تبدیل شود. نه امیدی چنان خوشبینانه و ایده آلیستی که گمان کنیم بحران خانه سینما و اهالی آن در مدت کوتاهی حل و فصل میشود اما حضور عسگرپور با توجه به سبقه مدیریتی و به گواه کارنامهاش میتواند فصل تازهای در حیات خانه سینما را رقم بزند که دست کم از بیثباتی و عدم استقلال صنفی و فشارهایی مضاعفی که از بیرون و بیش از همه از سازمان سینمایی بر این خانه وارد میشود کم شده و خانه سینما بتواند در فضای آرام و با ثبات و استقلال بیشتری به فعالیتهای خود ادامه دهد. در وضعیت کنونی، خانه سینما به مدیری مقتدر و کنشگر نیاز دارد که در برابر انواع هجمههایی که به سینماگران صورت میگیرد، بتواند از حیثیت و منزلت حرفهای آنها دفاع کرده و اهل تسلیم و وادادگی در برابر فشارهای بیرونی برای انقیاد و انفعال اهالی سینما یا تبدیل شدن خانه سینما به بازوی اجرایی سازمان سینمایی در حیطه صنفی نباشد. کارنامه عسگرپور نشان از چنین مدیری دارد که بله قربانگو نیست و کنشگرانه عمل میکند. گرچه قرار نیست عسگرپور مدیر عامل خانه سینما باشد اما همین که او در راس هیئت مدیره خانه سینما قرار دارد و با توجه به تجربه مدیر عاملی خانه سینما در دوران گذشته و مدیریتهایی اجرایی گوناگونی که در کارنامه خود دارد، میتوان او را بهترین گزینه ممکن در شرایط فعلی برای پیشبرد اهداف خانه سینما و اصناف سینمایی دانست. ضمن اینکه گروههای مختلف صنفی در درون خانه سینما با گرایشهای متفاوت بر سر او به عنوان مدیری کارآمد اتفاق نظر دارند و این میتواند در انسجام و وحدت عمل اصناف سینمایی خانه سینما موثر باشد. حتی انتخاب او به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما هم محصول ائتلاف تشکلهای متعارض تهیهکنندگان بوده که این امیدواری را ایجاد میکند که حضور او در خانه سینما بتواند عاملی وحدت بخش و موجب همدلی و همراهی بیشتر اعضای خانه سینما در پیگیری مطالبات صنفی و صیانت از هویت حرفهای خود در برابر فشار بیرونی باشد. خانه سینما به ویژه در شرایط کنونی به مدیری نیاز داشت که هم از جنس سینما باشد و هم زبان گفتگو با نهادهای قدرت در حوزه سینما را بشناسد تا از توان و اعتبار لازم و اثربخش برای هماوردی در این آوردگاه پرتنش و بحران خیز برخوردار باشد. آنچه بیش از هر چیز خانه سینما به آن نیاز دارد حفظ استقلال صنفی و رهایی از سایه سنگین سیاست است تا سینما، سینما باقی بماند.
منبع: روزنامه هم میهن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
- تعلیق عضویت و قطع همکاری خانه سینما با محمدحسن شانهساززاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش