سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
چگونه می توان سریالی ساخت که پس از سال ها که از پخش اولیه اش سپری شده همچنان و حتی در بازپخش های متعدد هم در زمره پرمخاطب ترین مجموعه های تلویزیونی قرار بگیرد؟! پاسخ این راز را هیچ فردی چون رضا عطاران به این خوبی نمی داند. او در تمام آثاری که برای تلویزیون ساخته به ویژه مجموعه های مناسبتی ماه رمضان با شناختی بسیار دقیق از طبقه ی آدم های مورد نظرش در هر یک از این آثار، به پرداختی سهل و ممتنع از گفتمان و سبک زندگی آنها دست می زند و فضایی سمپاتیک و همدلی برانگیز از دنبال کردن روابط و ماجراهای پیرامون آنها را شکل می دهد؛ اوج کار عطاران در این دست از آثارش پردازش ظریف و نکته سنجانه از مسائل اجتماعی در لایه های زیرین آنهاست که به شکلی نمونه ای در مجموعه «بزنگاه» نمود می یابد و تا سرحد نقد رفتار و آداب و رسوم نیز پیش می رود که باعث بروز بازتاب های متعددی نیز می شود که درنهایت و متاسفانه به جرح و تعدیل اثر منجر می شود. کار عطاران یک ویژگی ارزشمند دیگر نیز دارد و آن جلوتر بودن از زمان به عنوان عنصری تازگیبخش به پیکره ی آثار، آدمها و روابط میان آنهاست به نحوی که اگرچه در ظاهر با ماجراها و کاراکترهایی ساده روبه روییم اما در باطن با مجموعه ای از کنش های رفتاری، عقیدتی و زیستی مواجهیم که در جغرافیای یک محله و حتی کوچک تر، در محدوده یک خانواده، بسیار درهم تنیده و پیچیده می نماید. حضور رضا عطاران چه پشت دوربین در مقام کارگردان و نویسنده و نیز هرگاه جلوی دوربین قرار داشته با جنس خاص طنز منحصر به فردش حتی پس از سالیان متمادی همچنان تازه و جذاب جلوه می کند و می توان گفت حالا دیگر او یک برند قابل اعتنا بر پیشانی هر اثریست که حتی در کارهای غیر کمدی نیز این قدرت و قوام را حفظ می کند و غیبت طولانی اش بی شک ضایعه ای بزرگ برای تلویزیون ماست که جای خالی چنین آثاری را بیش از پیش یادآوری می کند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- اولین عکس و اطلاعات سریال «دفتر یادداشت» رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





