سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
چگونه می توان سریالی ساخت که پس از سال ها که از پخش اولیه اش سپری شده همچنان و حتی در بازپخش های متعدد هم در زمره پرمخاطب ترین مجموعه های تلویزیونی قرار بگیرد؟! پاسخ این راز را هیچ فردی چون رضا عطاران به این خوبی نمی داند. او در تمام آثاری که برای تلویزیون ساخته به ویژه مجموعه های مناسبتی ماه رمضان با شناختی بسیار دقیق از طبقه ی آدم های مورد نظرش در هر یک از این آثار، به پرداختی سهل و ممتنع از گفتمان و سبک زندگی آنها دست می زند و فضایی سمپاتیک و همدلی برانگیز از دنبال کردن روابط و ماجراهای پیرامون آنها را شکل می دهد؛ اوج کار عطاران در این دست از آثارش پردازش ظریف و نکته سنجانه از مسائل اجتماعی در لایه های زیرین آنهاست که به شکلی نمونه ای در مجموعه «بزنگاه» نمود می یابد و تا سرحد نقد رفتار و آداب و رسوم نیز پیش می رود که باعث بروز بازتاب های متعددی نیز می شود که درنهایت و متاسفانه به جرح و تعدیل اثر منجر می شود. کار عطاران یک ویژگی ارزشمند دیگر نیز دارد و آن جلوتر بودن از زمان به عنوان عنصری تازگیبخش به پیکره ی آثار، آدمها و روابط میان آنهاست به نحوی که اگرچه در ظاهر با ماجراها و کاراکترهایی ساده روبه روییم اما در باطن با مجموعه ای از کنش های رفتاری، عقیدتی و زیستی مواجهیم که در جغرافیای یک محله و حتی کوچک تر، در محدوده یک خانواده، بسیار درهم تنیده و پیچیده می نماید. حضور رضا عطاران چه پشت دوربین در مقام کارگردان و نویسنده و نیز هرگاه جلوی دوربین قرار داشته با جنس خاص طنز منحصر به فردش حتی پس از سالیان متمادی همچنان تازه و جذاب جلوه می کند و می توان گفت حالا دیگر او یک برند قابل اعتنا بر پیشانی هر اثریست که حتی در کارهای غیر کمدی نیز این قدرت و قوام را حفظ می کند و غیبت طولانی اش بی شک ضایعه ای بزرگ برای تلویزیون ماست که جای خالی چنین آثاری را بیش از پیش یادآوری می کند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- اولین عکس و اطلاعات سریال «دفتر یادداشت» رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





