سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
تاریخ تلویزیون در ادوار مختلف شاهد پخش سریالهای گوناگونی خاصه در گونه معمایی بوده است اما هیچ یک به انداره سرنخ تا این اندازه ماندگار و در یاد ماندنی از آب در نیامده است. کیومرث پوراحمد با درکی درست از این ژانر، مدیوم تلویزیون و نیز تلاشی ارزشمند در جهت خلق یک کارآگاه ایرانی و بومی موفق شد تا مجموعه ای کاملا متمایز از سایر سریال های با این محوریت را تولید و روانه آنتن کند. (این سریال این روزها از شبکه آیفیلم بازپخش میشود) داشتن یک شخصیت پلیسی با نگاهی اینجایی و برآمده از استانی خارج از پایتخت به خودی خود ایده ای بسیار جالب توجه و بکر در زمان ساخت سرنخ به حساب می آمد که می توانست به عنوان یک الگوی متداوم در سالهای بعد نیز مورد استفاده قرارگرفته و مجموعه ای در فصل های متعدد را شامل شود. بهره گیری از شوخ طبعی و مطایبه در پردازش کاراکتر امیر حسین (جهانبخش سلطانی) به عنوان کارآگاه اداره آگاهی و رابطه جذاب و ملموس او با دستیارش مصطفی (بهزاد خداویسی ) و نیز حضور مادر با بازی دوست داشتنی زنده یاد پرویندخت یزدانیان از نقاط عطف این مجموعه به حساب می آمد که فضایی دلنشین و همذات پندارانه را در فضای معمایی سریال ایجاد می کرد و به نوعی به عنوان یک تلطیف کننده عمل می کرد.
داستانهای سرنخ و آدمهایش به ظاهر ساده جلوه می کنند اما به زعم نگارنده این سادگی ظاهری با نوعی استراتژی در بخش فیلمنامه همراه بوده است و پوراحمد کوشیده تا رنگ و بویی ایرانی به ماجراهای مجموعه اش ببخشد که درحال ساخت سریالی پلیسی برای مخاطب ایرانی ست که اتفاقاتش در جامعه ای با چنین مختصاتی به وقوع می پیوندد، جامعه ای که فرهنگی مختص خود را داراست و این فرهنگ حتی در نوع بزهکاری و ارتکاب جرائم نیز کاملا مشهود است.
تماشای مجدد سرنخ افسوس و حسرتی ست بر عدم ادامه مجموعه ای که می توانست به مثابه یک الگوی کارآمد دراین حوزه تلقی شود اما اکنون صرفا به یک نوستالژی تبدیل شده است هر چند خبرهایی از ادامه ساخت این مجموعه به تازگی منتشر شده است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
- چهارده نکته روانشناختی درباره گزارش خودکشی افراد مشهور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





