سینماسینما، فرزانه متین
نظام مردسالاری بر پایه ی خشونت، غیرت، قدرت نمایی و سرکوب احساسات بنا شده است این مردانگی نه فقط به زن، ستم می کند بلکه مرد را در نهایت به ویرانی می کشاند. یکی از مهمترین مشکلات سینمای ایران، نمای مردانه، نگاه جنسی شده به زن، روایت خطی با قهرمان مرد که خودش بازتولید کننده ی سلطه ی مردانه محسوب میشود، است. در این گونه روایت ها، زنان معمولا در حاشیه قرار دارند و هویت شان وابسته به مرد تعریف و بازنمایی می شود و فیلم های اندکی در این زمینه ساخته شده که زنان را در ثقل روایت قرار می دهند که امکان انتخاب، مقاومت و حتی خشونت مشروع دارند که این چرخه را به دور از هرگونه شعارهای گل درشت از بین ببرند و بتوانند سلطه ی مردانه را به چالش بکشانند و به زنان امکانی فراتر از نقش های سنتی ارائه دهند.
در فیلم های «پیرپسر» و «زن و بچه»، مردسالاری نه فقط یک ساختار اجتماعی بلکه یک هویت روانی و فردی است که مردان خود قربانی این ساختارند که برای حفظ مردبودن آن را بازتولید می کنند و زنان در این جهان ها یا حذف شده اند یا تحت کنترل و سلطه اند.
«پیرپسر» اکتای براهنی بیش از هر چیزی به رابطه ی پیچیده و پرتنش یک پدر و پسر بر تصاحب یک زن می پردازد. این اثر روانشناختی دربارهی انتقال زخم های نسلی و وراثت خشونت مردانه است. در این فیلم، پدر نماد قدرت مطلق و نقش بی چون و چرای مردسالارانه را ایفا می کند. او از فرزندانش اطاعت می خواهد، عشق را نمی شناسند و فقط کنترل و اطاعت برایش معنا دارد. پسرهای او با بحران هویت مردانه نیز روبه رو هستند و هر دوی آن ها(علی و رضا) در تلاشند که نقش مردانگی را بازی کنند که بر آن ها تحمیل شده است. زن یعنی رعنا یا مادر رضا، باید غیرفعال، خاموش و یا قربانی خشونت پدر باشند. حضورشان ابزار شکل دهی شخصیت مردان است نه انسان های مستقل. فیلم نشانمی دهد که مردسالاری باز تولید می شود و پسر محکوم است به تکرار رفتارهای پدر مگر آنکه چرخه را بشکند.
اما جامعه ی مردسالارانه در فیلم «زن و بچه» سعید روستایی تا حدودی با «پیرپسر» متفاوت است؛ در فیلم جدید وی، مهناز با بازی پریناز ایزدیار دیگر به عنوان حفظ غیرت و آبروی مردان به کار گرفته نمی شود و محکوم به سرنوشتی نیست که تصمیم گیرنده ی آن، مردان باشند، نه پسر نوجوانش و نه نامزد پلشت اش نمی توانند او را محکوم به زندگی کنند که خواهانش نیست. مهناز که در مرکز روایت قرار دارد زنی مستقل و عدالت خواه است و در صدد شکستن حصارهایی است که مردان برای او درست کرده اند. زن در اینجا به عنوان سوژه است نه ابژه. او زن اغواگر و فریبنده ی سینما نیست که هدف اصلی مردان باشد بلکه زنی برخاسته از همین اجتماع و در صدد فریاد زدن برای عدالت است که البته وارد چرخه ی انتقام می شود. او هر مردی را که می داند باعث خلل در زندگی اش شده از منظر روحی و روانی تکه تکه می کند چرا که همین مردان، داغ بزرگی را بر دل او گذاشته اند. زیرکی روستایی در این مورد را باید قراردادن یک وکیل مرد در کنار مهناز دانست او نخواسته شکل و شمایل اثرش را فمنیستی کند که در جامعه ی ما، هنوز معنای درست خود را پیدا نکرده و از این رو خیلی روشن و واضح، چالش های نظام مردسالارانه را به تصویر کشانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





