سینماسینما، فرزانه متین
نظام مردسالاری بر پایه ی خشونت، غیرت، قدرت نمایی و سرکوب احساسات بنا شده است این مردانگی نه فقط به زن، ستم می کند بلکه مرد را در نهایت به ویرانی می کشاند. یکی از مهمترین مشکلات سینمای ایران، نمای مردانه، نگاه جنسی شده به زن، روایت خطی با قهرمان مرد که خودش بازتولید کننده ی سلطه ی مردانه محسوب میشود، است. در این گونه روایت ها، زنان معمولا در حاشیه قرار دارند و هویت شان وابسته به مرد تعریف و بازنمایی می شود و فیلم های اندکی در این زمینه ساخته شده که زنان را در ثقل روایت قرار می دهند که امکان انتخاب، مقاومت و حتی خشونت مشروع دارند که این چرخه را به دور از هرگونه شعارهای گل درشت از بین ببرند و بتوانند سلطه ی مردانه را به چالش بکشانند و به زنان امکانی فراتر از نقش های سنتی ارائه دهند.
در فیلم های «پیرپسر» و «زن و بچه»، مردسالاری نه فقط یک ساختار اجتماعی بلکه یک هویت روانی و فردی است که مردان خود قربانی این ساختارند که برای حفظ مردبودن آن را بازتولید می کنند و زنان در این جهان ها یا حذف شده اند یا تحت کنترل و سلطه اند.
«پیرپسر» اکتای براهنی بیش از هر چیزی به رابطه ی پیچیده و پرتنش یک پدر و پسر بر تصاحب یک زن می پردازد. این اثر روانشناختی دربارهی انتقال زخم های نسلی و وراثت خشونت مردانه است. در این فیلم، پدر نماد قدرت مطلق و نقش بی چون و چرای مردسالارانه را ایفا می کند. او از فرزندانش اطاعت می خواهد، عشق را نمی شناسند و فقط کنترل و اطاعت برایش معنا دارد. پسرهای او با بحران هویت مردانه نیز روبه رو هستند و هر دوی آن ها(علی و رضا) در تلاشند که نقش مردانگی را بازی کنند که بر آن ها تحمیل شده است. زن یعنی رعنا یا مادر رضا، باید غیرفعال، خاموش و یا قربانی خشونت پدر باشند. حضورشان ابزار شکل دهی شخصیت مردان است نه انسان های مستقل. فیلم نشانمی دهد که مردسالاری باز تولید می شود و پسر محکوم است به تکرار رفتارهای پدر مگر آنکه چرخه را بشکند.
اما جامعه ی مردسالارانه در فیلم «زن و بچه» سعید روستایی تا حدودی با «پیرپسر» متفاوت است؛ در فیلم جدید وی، مهناز با بازی پریناز ایزدیار دیگر به عنوان حفظ غیرت و آبروی مردان به کار گرفته نمی شود و محکوم به سرنوشتی نیست که تصمیم گیرنده ی آن، مردان باشند، نه پسر نوجوانش و نه نامزد پلشت اش نمی توانند او را محکوم به زندگی کنند که خواهانش نیست. مهناز که در مرکز روایت قرار دارد زنی مستقل و عدالت خواه است و در صدد شکستن حصارهایی است که مردان برای او درست کرده اند. زن در اینجا به عنوان سوژه است نه ابژه. او زن اغواگر و فریبنده ی سینما نیست که هدف اصلی مردان باشد بلکه زنی برخاسته از همین اجتماع و در صدد فریاد زدن برای عدالت است که البته وارد چرخه ی انتقام می شود. او هر مردی را که می داند باعث خلل در زندگی اش شده از منظر روحی و روانی تکه تکه می کند چرا که همین مردان، داغ بزرگی را بر دل او گذاشته اند. زیرکی روستایی در این مورد را باید قراردادن یک وکیل مرد در کنار مهناز دانست او نخواسته شکل و شمایل اثرش را فمنیستی کند که در جامعه ی ما، هنوز معنای درست خود را پیدا نکرده و از این رو خیلی روشن و واضح، چالش های نظام مردسالارانه را به تصویر کشانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





