سینماسینما، علیرضا حسنخانی
«در جبهه غرب خبری نیست» یک سال پس از انتشار کتابی به همین نام به قلم اریش ماریا رمارک نویسندهی آلمانی، با اقتباس از همین کتاب، توسط لوئیس مایلستون ساخته میشود. خود همین فاصلهی کم میان انتشار کتاب و اقتباس سینمایی از آن نشان دهندهی اهمیت کتاب و مضمون ضد جنگ آن است. پر بیراه نیست اگر در «جبهه غرب خبری نیست» را سر سلسلهی فیلمهای ضد جنگ و چه بسا سرآمد آنها بدانیم. مداقهی زیادی لازم نیست تا پس از تماشای این فیلم به این نتیجه برسیم که بسیاری از آثار شاخص و زبانزد سینمای جنگ به ویژه فیلمهای ضد جنگ، نَسَب از این شاهکار مایلستون میبرند. رد پای مضامین مطروحه در این فیلم را در طیف گستردهای از آثار نمایشی از شاهکارهای بی مثالی چون غلاف تمام فلزی (استنلی کوبریک ۱۹۸۷)، بهترین سالهای عمر ما (ویلیام وایلر ۱۹۴۶)، راههای افتخار (استنلی کوبریک ۱۹۵۷) و مینی سریالی مانند دستهی برادران (محصول شبکه اچ بی او ۲۰۰۱) تا نمونههای وطنیای مانند نجات یافتگان (رسول ملاقلی پور ۱۳۷۴) میتوان سراغ گرفت.
در جبهه غرب… چرخهی کاملی از شور و انرژی قبل از جنگ تا سرخوردگی، افسردگی و ترومای حاصل از جنگ را به نمایش میگذارد. فیلم در همان سکانسهای آغازین که معلم مدرسه شاگردان کلاسش را برای حضور در جبهه نبرد تهییج میکند و جوانان با انرژی کاذبِ حرفهای هیجان انگیز معلم، در خیال خود تجسماتی از آینده میپرورانند، به بیننده نشان میدهد، دانش آموزان این کلاس چه اندازه ساده لوح و بی خبرند و معلمشان چه مهملاتی برای فرستادنشان به میدان نبرد به هم میبافد. تفاوت خیال خام بچه مدرسهایهای ساده دل داستان با واقعیت تلخ نظامیگری در همان بدو ورودشان به پادگان نظامی آشکار میشود. جایی که گروه جوانان سرخوش و شَلنگ انداز به پادگان وارد میشوند اما در پس زمینه سربازان را در یک نظم خشک نظامی در حال رژه و قدم رو میبینیم. این مواجههی تلخ با دیسیپلین مرگبار نظامی با ورود هیملستوس شکل واقعیتری به خود میگیرد و بالاخره با ورود گروهان به خط مقدم جبهه و گذراندن تجربههایی چون گرسنگی و یا یک هفته حبس در سنگر، شکل تلختری مییابد. شروع نبرد، تیراندازی و بمباران، بیننده را چون گروهان جوان در مواجههای خوفناک با عفریت مرگ قرار میدهد که از آن مفری نیست مگر کشتن و یا کشته شدن. خط سیری که مایلستون از آن شور پاکباز در دفاع از میهن تا قطع عضو و یا کشته شدن یکیک جوانان تصویر میکند، ترسیم دقیقی است از مسیر سنگلاخ شوق و هیجان تا یک تراژی تلخ و مرگبار.
امروز که در جبهه غرب… را میبینیم، شاید روایت این داستان از زاویه دید آلمانها و با توجه به منبع اقتباسش از داستان نویسندهی آلمانی از دیدِ آلمانِ شکست خورده در جنگ به نظر برسد اما حقیقت این است که به وضوح مشخص است که منظور مایلستون هیچ کشور خاصی نیست و او به شکلی جهانشمول به جنگ نگاه میکند. واقعیت این است که کل فیلم به زبان انگلیسی است و جز در اشاراتی کوتاه نشانهای از آلمانی بودن گروهان مرکز داستان نمیبینیم. در گذر قریب به یک قرن از ساخته شدن فیلم، مضمون و روایت بعضی اتفاقات در آن هنوز هم آوانگارد و در بعضی جوامع به احتمال زیاد غیر قابل پذیرش خواهد بود. فراموش نکنیم که ساخته شدن این فیلم در سالهای مابین جنگ جهانی اول و دوم و در اردوی جناح پیروز چه اندازه غیر متعارف بوده. حال آنکه هیچ بعید نیست که اگر مایلستون میخواست سربازان غیور پیروز جنگ را با چنین پرسشهایی اساسیای دربارهی انگیزههای جنگ افروزی و فرجام تراژیک آن روبهرو کند، متهم به بزدلی و خیانت میشده. با این حال او برخلاف نظریهی مرسوم که میگوید «تاریخ را فاتحان مینویسند» مسیر متفاوتی میپیماید و تاریخ انسانیت را به شکلی مینویسد که آیندگان بر سبیل او و به پشتوانهاش گام بر میدارند. به همت اوست که پذیرش انتقاد جدی به دلایل آغاز جنگ و متهم کردن مستقیم دولتمردان رخ میدهد و فیلمهایی مثل غلاف تمام فلزی، اینک آخر الزمان یا متولد چهارم جولای امکان ساخته شدن پیدا میکنند.
در جبهه غرب… پر است از سکانسهای معرکهای که در کلیت منسجم فیلم و در توالی چینششان در طول اثر نه تنها مضمون ضد جنگ اثر را تبیین میکنند بلکه روایت جذاب و پرکششی از سرنوشت تراژیک مردمی را به تصویر میکشند که ملعبهی دست دولتمردان و جنگ افروزان شدهاند و جانشان را در راهی گذاشتهاند که اصولاً نمیدانستند چرا به آن وارد شدهاند. دعوت خوانندهی این یادداشت به تماشا و دقت در این سکانسها حداقل کاری است که به عنوان معرفی چنین شاهکاری میشود انجام داد. مفاهیم گویاتر از آن هستند که احتیاج به تأویل و تفسیر داشته باشند. در یکی از سکانسهای درگیری، گروهان مهاجم، به سنگر دشمن دسترسی پیدا میکند و به جای غنیمت گرفتن سلاح یا هر چیز دیگری تکه نان و شیشهای مشروب به غنیمت گرفته میشود. تکه نانی که هنگام حملهی گروهان گرسنه به آن میبینیم، آغشته به خون سرباز دشمن است. گرفتار شدن پائول با یک سرباز دشمن در یک گودال از دیگر فصول شاهکار فیلم است. جایی که فاصلههای تنفر انگیز در جنگ از بین میرود و طرفینِ درگیر بی واسطه با هم رودررو میشوند. یا بهتر است بگوییم زندگی میکنند و از مرگ میگریزند. در چنین فضایی است که هر دو طرف به جای دشمن اول تبدیل به انسان میشوند و به درک متقابل از یکدیگر میرسند و بعد تبدیل به یار و یاور یکدیگر میشوند. سکانس بعد از این فصل که تک تیراندازی را میبینیم که از دور به دشمن شلیک میکند و بابت هر کشته ذوق میکند در تقابل با همین نگاه همدلانه است. در این فاصلهی بعید است که آدم ها با هم سر جنگ دارند، وگرنه در کنار هم انسانهایی خواهند بود با دردها و شوق های مشترک.
در جبهه غرب… شاهکاری است که به دور از هرنوع شعارزدگی و با پرهیز از هر نوع خطابهخوانی، فلسفهی ضد جنگ و در تعارض با دولتمردان و جنگ افروزانش را بیان میکند. فیلم از بسط دو سکانس معرکه شکل گرفته. سکانس اول جایی است که گروهان بعد از مدتها گشنگی شکمی از عزا درآوردهاند و کات این ایده را مطرح میکند که در جنگ ها خوب است تا میدان بزرگی ایجاد کنند و دورتا دورش طناب بکشند و دولتمردان و جنگآوران و ژنرالها را درون آن بیاندازند تا شاهد پیکار دو طرف متخاصم با هم در آن باشیم. نه اینکه سربازان و انسانهای بی گناه به جای آنها در میدان جنگ باشند. سکانس دوم جایی است که پائول به مرخصی آمده و با پدرش به میخانهای میرود. در آن میخانه مستهای لایعقلی که از جنگ هیچ نمی دانند، دور میزی نشستهاند، نقشهای روی آن پهن کردهاند و سعی میکنند با مجادلهی کلامی برآمده از مستی یکدیگر را دربارهی مسیر پیروزی و پایان جنگ متقاعد کنند. مایلستون به شکلی نبوغ آمیز اثری حول این دو سکانس بنا میکند که به بیننده تفهیم میکند، جنگها را آدمهای نادانی که از انسانیت و مرگ انسانها چیزی نمیدانند به بهانههای واهی و با دلایل احمقانه پایه گذاری میکنند و در این میان هیچ خبری نیست مگر مرگ و نابودی انسان و انسانیت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش آثار روز سینمای جهان در خانه هنرمندان ایران
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگان خود را معرفی کرد/ «تالار معلمان» لولای طلا را برد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- در جبهه غرب خبری نیست؛ چیزهایی که نمیدانی
- معرفی نامزدهای اولیه جوایز بفتا ۲۰۲۳/ پیشتازی «در جبهه غرب خبری نیست»
- کدام هنرمندان جوایز گلدن گلوب را اهدا خواهند کرد
- «مثلث غم» برنده بزرگ جوایز فیلم اروپا ۲۰۲۲ شد/ کسب ۴ جایزه اصلی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد